منطقه 22 از جمله مناطق نوساز پایتخت می باشد که در شمال غرب تهران واقع شده است.  این منطقه به دلیل همجواری با شهر و رودخانه کن، با نام شهر جدید کن شناخته می شد و اراضی این محدوده، شخصی و دست نخوره بودند. پس از انقلاب، اراضی شخصی این منطقه، ملی اعلام شده و مالکین جزئی پیدا کردند. علیرغم تفکیک شدن اراضی این منطقه، ساخت و سازی در این بخش صورت نگرفت تا اینکه در زمان جنگ تحمیلی، منطقه 22 جهت ساخت و ساز پادگانهای نظامی مورد استفاده قرار گرفت که هم زمان با این امر، برخی از تعاونی ها نیز، اقدام به ساخت و ساز های مسکونی در این محدوده کردند.

با توجه به دسترسی های مطلوبی که این منطقه به آزادراه تهران–کرج و بزرگراه های همت، آزادگان و حکیم داشت، در سال 1370 مورد توجه شهرداری قرار گرفت. سه سال بعد بر اساس مطالعات تهیه شده، این محدوده، با عنوان طرح تفصیلی منطقه 22 به تصویب رسید.

در نهایت در شهریور 1379، شهرداری منطقه 22، توسط کمیسیون ماده 5، فعالیت رسمی خود را آغاز نمود و نام شهرک راه آهن به شهرک گلستان تغییر داده شد. بعلاوه برخی از مناطقی که جزء منطقه پنج و یا استان البرز بودند، به این منطقه افزوده شدند.
منطقه 22 که در ابتدا به عنوان ریه تنفسی شهر تهران شناخته میشد، امروزه با مساحتی در حدود 6000 هکتار بزرگترین قطعه از شهر تهران محسوب می گردد و بدلیل دسترسی به بزرگراه های چون همت، حکیم، آزادگان، آزادراه تهران–کرج و آزادراه در دست ساخت تهران- شمال از قابلیت دسترسی شهری و فراشهری مطلوبی برخورداراست.


این منطقه، از شمال به ارتفاعات البرز، از شرق به حریم رودخانه کن، از جنوب به آزاد راه تهران – کرج و از غرب به جنگل های وردآورد محدود شده است.
ارتفاع منطقه 22 بطور میانگین 1340 متر از سطح دریا بوده و دارای حدودا 1300 هکتار فضای سبز می باشد، یعنی در حقیقت یک سوم از مساحت این منطقه به فضای سبز اختصاص یافته است.
در نتیجه ی همجواری این منطقه با پارک های جنگلی چیتگر، وردآورد، خرگوش دره و لتمال کن و نیز واقع شدن بوستان جوانمردان ایران، پارک آبشار و باغ گیاه شناسی ملی ایران دراین بخش و از آنجاییکه جهت وزش باد در تهران عموما غربی- شرقی می باشد لذا منطقه 22 آب و هوای مطلوبتری نسبت به سایر مناطق تهران داراست.

از دیگر مزایای زیست محیطی و مسکونی در این منطقه وجود دو رودخانه کن و وردآورد می باشد.

با توجه به اینکه منطقه 22 از شمال به ارتفاعات البرز محدود گردیده است لذا این محدوده از بخش شمالی قابل گسترش نمی باشد.

منطقه 22 با بالاترین میزان برج سازی که عموما ۱۰ تا ۴۲ طبقه می باشند، منطقه پیش گام تهران است. دراین منطقه برج ها و ساختمان های مسکونی بسیار زیادی با امکانات فوق العاده احداث گردیده است و با توجه به  گسترش جمعیت در این منطقه و نیز با در نظر گرفتن این مهم که در طرح تفصیلی تهران جهت تامین نیازهای رفاهی، این منطقه به عنوان قطب گردشگری پایتخت معرفی شده است لذا پروژه های بسیاری نظیرموارد ذیل در این منطقه به بهره برداری رسیده و یا در حال ساخت می باشد؛

  • محور چهارباغ

از دیگر پروژه های مطرح در این منطقه می توان به پژوشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، بیمارستان مغز و اعصاب پروفسور سمیعی و مرکز جامع کنترل سرطان تات اشاره کرد.

همانگونه که ذکر شد منطقه 22، به دلیل وزش بادهای غربی و امکانات بالقوه و بالفعل زیست محیطی و تنوع ساختار زمین و هم چنین آزاده راه در حال ساخت تهران – شمال، منطقه ایی ایده آل برای سکونت و سرمایه گذاری محسوب می گردد و از آنجاییکه شهرداری تهران نیز توجه خاصی به این منطقه بعنوان یک امکان جدید شهری داشته و دارد، لذا با گذشت زمان منطقه 22 گسترش پیدا کرده و امروزه محله ها و شهرک های بسیاری را شامل می گردد که می توان از آن بین عناوین ذیل را نام برد؛

  • زیبادشت پایین
  • شهرک شهاب

  • شهرک لاله

  • هوانیروز
  • شهرک یاس

شایان ذکر است که اغلب پروژه های این منطقه توسط تعاونی های بخش خصوصی و ارگان های نظامی و انتظامی گرفته تا سازمان برنامه و بودجه، آتش نشانی و نیز بخش هایی چون دانشگاه تهران، خانه سینما، کارکنان مجلس، همراه اول و… در حال ساخت بوده و یا به بهره برداری رسیده است.