جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 226 |
146 بازدید
0
9
ارسال به دوستان
پ

نوشتن قولنامه از کارهای مهم است که به دلیل آگاهی نداشتن نسبت به مسائل و مباحث حقوقی مرتبط با آن، در برخی موارد موجب اختلاف، درگیری و حتی تشکیل پرونده‌های قضایی می‌شود. هنگام خرید ملک، چه نکات مهم حقوقی وجود دارند؟  به گزارش پایگاه خبری آندلس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، چنان‌چه قصد […]

نوشتن قولنامه از کارهای مهم است که به دلیل آگاهی نداشتن نسبت به مسائل و مباحث حقوقی مرتبط با آن، در برخی موارد موجب اختلاف، درگیری و حتی تشکیل پرونده‌های قضایی می‌شود.

هنگام خرید ملک، چه نکات مهم حقوقی وجود دارند؟ 

به گزارش پایگاه خبری آندلس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، چنان‌چه قصد خرید آپارتمان یا خانه را دارید، باید چند نکته را مد نظر داشته باشید. نخست این که با توجه به سلیقه، توان مالی و همچنین سایر گزینه‌هایی که مد نظر شما است، خانه را تهیه کنید. دوم این که هنگام خرید خانه با نکات حقوقی آن آشنا باشید تا به این وسیله از مشکلات بعدی، پیشگیری کرده باشید. 

شما با خرید خانه، از شر مستأجری خلاص می‌شوید و حتی می‌توانید وجهی که بابت اجاره خانه پرداخت می‌کردید، برای دادن اقساط بانکی خرید خانه‌ خود پرداخت کنید.

شما برای این کار باید ابتدا فکر کنید چه خانه‌ای مناسب است؟ شما با مبلغی که جهت خرید خانه در نظر گرفته‌اید، آن را انتخاب کنید. پس از پیدا کردن مسکن مورد نظر، نوبت به قولنامه و سند می‌رسد.

نوشتن قولنامه از کارهای مهم است که به دلیل آگاهی نداشتن نسبت به مسائل و مباحث حقوقی مرتبط با آن، در برخی موارد موجب اختلاف، درگیری و حتی تشکیل پرونده‌های قضایی می‌شود.

نکات مهم حقوقی، هنگام خرید ملک، عبارت‌اند از:

  • قولنامه
  • فروشنده‌ ملک باید مالک آن باشد
  • ملک باید سند داشته باشد
  • سند تک برگی
  • پرداخت مالیات و عوارض نوسازی شهرداری از سوی فروشنده
  • در رهن نبودن ملک
  • تصریح به انتقال دادن انباری و پارکینگ
  • دفترخانه

قولنامه

زمانی که خریدار و فروشنده با یکدیگر بر سر خرید ملکی به توافق برسند، توافق خود را درون برگه‌ای ثبت می‌کنند. به این توافق‌نامه، قولنامه می‌گویند. یکی از نکات مهم حقوقی، هنگام خرید ملک، توجه به قولنامه‌ آن است. زمانی که قولنامه‌ای نوشته می‌شود، فروشنده نمی‌تواند ملک خود را به فرد دیگری بفروشد. همچنین، خریدار نیز باید بر اساس زمانی که در قولنامه تعیین شده است، پول را بپردازد.

البته باید توجه داشته باشید در زمان قولنامه، خریدار باید تنها یک سوم مبلغ کل را بپردازد و بقیه آن را زمان ثبت کردن سند، پرداخت کند. خریدار باید بداند که هنگامی مالک تام‌الاختیار به حساب می‌آید که وجه خرید ملک را به‌طور کامل در دفتر ثبت، پرداخت و سند ملک را دریافت کرده باشد.

فروشنده‌ ملک باید مالک آن باشد

حتما هنگام خرید ملک، توجه کنید که فروشنده‌ آن، مالک آن باشد و این از دیگر نکات مهم حقوقی است. چنان‌چه ملکی مشاع باشد، همه‌ اعضا باید هنگام فروش خانه، حضور داشته باشند. حتی ممکن است فردی که زمان خرید خانه می‌بینید، وکیل مالکین یا مالک باشد. در این حالت نیز باید به اعتبار برگه‌ وکالت، توجه کنید.

ملک باید سند داشته باشد

یکی از نکات مهم حقوقی، هنگام خرید ملک، این است که باید سند داشته باشد. زمان خرید آپارتمان یا خانه یا هر ملک دیگر، توجه داشته باشید که ملک، سند داشته باشد.

در شهر‌های کوچک و همچنین، بیشتر شهر‌های شمالی، املاک، سند مادر دارند. در این موارد، یک زمین بزرگ به قطعات کوچک تقسیم شده است. این زمین‌های کوچک با قولنامه، معامله می‌شوند. در حقیقت، این زمین‌ها بدون سند قطعی هستند. 

سند تک‌ برگی

جهت جابجایی سند در هنگام خرید آپارتمان، باید سند دفترچه‌ای به تک برگی تبدیل شود.

پرداخت مالیات و عوارض نوسازی شهرداری از سوی فروشنده

فروشنده باید پیش از سند زدن، به شهرداری برود و اقدام به پرداخت عوارض نوسازی شهرداری کند. همچنین، او باید به اداره‌ مالیات برود و مالیات ملک خود را بپردازد.

در رهن نبودن ملک

یکی از نکات مهم حقوقی، هنگام خرید املاک، این است که ملک مورد نظر آزاد باشد و در رهن بانک نباشد. گاهی اوقات، ممکن است که فروشنده‌ای خانه خود را جهت وام گرفتن در رهن بانک بگذارد یا این‌که خانه او در اجرای حکمی از سوی مراجع قضایی ضبط شده باشد.

در این حالت، فروش خانه با تنظیم مبایعه‌نامه‌ای امکان‌پذیر بوده، اما تنظیم کردن سند به نام خریدار، تنها با فک رهن، امکان‌پذیر است. یکی از بهترین کار‌ها این است که فروشنده وکالت، فک رهن را به خریدار دهد و خریدار نیز قسمتی از پول خانه را جهت این کار بگذارد. یعنی به جای این که همه‌ پول ملک را به فروشنده بدهد، قسمتی از آن را جهت فک رهن نگه دارد و صرف پرداخت آن کند.

تصریح به انتقال دادن پارکینگ و انباری

هر گاه طرفین به این توافق برسند که ملک با انباری و پارکینگ به فروش می‌رسد، باید این موضوع همراه با مشخصات دقیق انباری و پارکینگ آن در سند یا مبایعه‌نامه ملک، نوشته شود. این نیز از دیگر نکات مهم حقوقی، هنگام خرید ملک است.

چنان‌چه ملکی بیشتر از یک انباری و پارکینگ داشته و قرار باشد که همه‌ آن‌ها منتقل شوند، این موضوع باید به‌طور روشن در سند، قید شود. اگرچه این موارد به عهده‌ صاحب بنگاه یا سردفتری است که به تنظیم سند مبادرت می‌ورزد، اما در پاره‌ای ملاحظات نیاز است که خریدار نیز این موارد را کنترل کند.

دفترخانه

کار خرید ملک را باید در دفترخانه به پایان برسانید. پس از تهیه‌ مدارک لازم و همچنین، شرح توافقات، مدارک موجود در دفتر اسناد رسمی ثبت می‌شوند و مراحل سند قطعی به پایان می‌رسند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری چیتگرنیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید