جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 362 |
228 بازدید
0
9
ارسال به دوستان
پ

دومین بخش از گفتگوی اختصاصی بزرگمهر کیانی با دکتر ابوذر شهپری، عضو انجمن اقتصاددانان ایران و نویسنده کتاب “آشنایی با علم BIM و کاربرد آن“: باتوجه به جابجایی دولت، 4سال-یا 8سال- آینده را در رابطه با اقتصاد ایران-در حالت کلی- و بازار مسکن و ساخت و ساز-در حالت خاص- چگونه پیش بینی می کنید؟ کاش […]

دومین بخش از گفتگوی اختصاصی بزرگمهر کیانی با دکتر ابوذر شهپری، عضو انجمن اقتصاددانان ایران و نویسنده کتاب “آشنایی با علم BIM و کاربرد آن“:

باتوجه به جابجایی دولت، 4سال-یا 8سال- آینده را در رابطه با اقتصاد ایران-در حالت کلی- و بازار مسکن و ساخت و ساز-در حالت خاص- چگونه پیش بینی می کنید؟

کاش این سوال را زمانی مطرح می کردید که لیست وزرا از سوی رئیس جمهور محترم و منتخب مردم اعلام شده و وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را معلوم شده بود و بعد در این رابطه صحبت کنیم …

البته یک سری گمانه زنی ها شده است

در حال حاضر تنها صحبتی که می شود درباره این موضوع کرد، این است که باید ببینیم تیم اقتصادی و مهندسی رئیس جمهور منتخب چه کسانی هستند. قطعا اگر از افرادی استفاده شود که دارای فکر و ذهنیت و تجربه مهندسی بالایی باشند، در آینده در حوزه مسکن طبق وعده ای که رئیس جمهور به مردم داده است، شاهد دگرگونی خوبی خواهیم بود ولی اگر تیم اجرایی و اقتصادی مثل دولت قبل باشد که باید فاتحه اوضاع مسکن و فاتحه اقتصاد را خواند. ما امیدواریم که انشاالله در 4 سال آینده با انتخاب وزیر مناسبی که توسط دولت معرفی میشود در حوزه مسکن و عمران، فردی باشد که هم توانمند باشد و هم باتجربه و هم تخصص مهندسی عمران داشته و از همه مهمتر تیم مهندسی و تیم ایده پردازی داشته باشد که بتوانند برنامه های خوبی در حوزه مسکن بدهند و انشالله مشکل مسکن را حل کنند. رئیس جمهور منتخب قول و وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی را در سال دادند، یعنی در دوره 4 ساله ریاست جمهوری ایشان 4 میلیون واحد مسکونی. من خدمت شما عرض کنم جناب کیانی ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی کار راحتی نیست ولی در صورتی که با برنامه باشد شدنی است.

حال اگر تیم وزارت مسکن و شهرسازی تیمی باشند که با برنامه جلو روند، می توانیم این وعده را عملی کنیم. ما امیدواریم که در روزهای آینده وزیری معرفی شود که این توانایی ها و خصوصیات را داشته باشد و خواسته ما از جناب رئیس جمهور محترم این است که این مولفه ها را برای انتخاب وزیر در نظر بگیرند.

ما مصاحبه هایی که جناب آقای رئیس جمهور با افراد مختلف متخصص در حوزه مسکن داشتند را به هر حال رصد می کنیم و دیده ایم و مطالعه می کنیم که ببینیم در آینده چه وضعیتی خواهیم داشت. یکی از جلساتی که آقای رئیس جمهور با تیم تخصصی وزارت مسکن دولت قبلی داشتند را من نگاه می کردم. افرادی بودند که اگر توانمند بودند در دولت قبلی می توانستند کاری انجام دهند و ما شاهد این بودیم که این تیم را آورده بودند تا از ایشان برنامه بخواهند و برنامه شان را ببیند. از ابتدای مصاحبه تا آخر مصاحبه هر کدام که صحبت می کردند فقط یک ساعت تشکر می کردند و به به چه چه می کردند. با به به کردن و تشکر کردن کار پیش نمی رود. کار مسکن برنامه می خواهد و برنامه هایی که این دوستان ارائه می کردند برنامه هایی بود کلیشه ای و برنامه هایی که هیچ کدام قابلیت اجرا در کشور را نخواهد داشت.

در حال حاضر در برهه ای از زمان هستیم که دولت دوازدهم فوق العاده در زمینه مسکن، عمران و اقتصاد ضعیف عمل کرد و با ضعیف عمل کردن این دولت، معیشت مردم هم به خطر افتاد و بحرانی را که پیش رو داریم، دولتی را تحویل دولت سیزدهم و جدید دادند با کلی بدهی. حال یک دولت با این همه بدهی می خواهد پروژه های مهندسی و سالانه ساخت یک میلیون واحد مسکونی را در دستور کار قرار دهد. پس این برنامه هایی که دوستان در هیئت دولت قبلی ارائه داده بودند، با این برنامه ها کار شدنی نیست. ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال با بودجه ای که بهتر است بگوییم بدون بودجه و سرمایه و بدون منابع مالی نیاز به تدبیر دارد و باید دنبال راهکارهای جدید باشیم. امیدواریم که انشاالله رئیس جمهور محترم از تیم تخصصی و توانمندی استفاده کند که راهکارهای جدیدی برای اجرا و ارائه پروژه ها داشته باشند.

امیدواریم تمامی وزرا همین گونه که می فرمائید انتخاب شوند. پیشنهاد شما به وزیر راه و شهرسازی و مسکن دولت جدید در راستای اعتلای ساخت و ساز و پیاده سازی علم BIM در صنعت ساختمان چیست؟

اگر وزیر محترم مسکن در دولت جدید BIM را در کلیه پروژه های جدید مهندسی و عمرانی و بالاخص مهندسی ساختمان پیاده سازی کند، قطعا صرفه جویی خیلی خوبی، هم در زمان و هم در هزینه خواهیم داشت و تقاضای من از دولت جدید و وزیر محترم مسکن جدید این است که BIM را در سازمان نظام مهندسی کشور جااندازی کرده و به آن توجه و این علم را برای اجرای پروژه ها اجباری کند و در واقع جزو یکی از قوانین اجرا و ساخت پروژه های مهندسی و عمرانی رعایت و اجرای BIM در پروژه ها باشد. اگر به طور قانون در آید و برای کلیه پروژه های مهندسی و عمرانی و ساختمانی استفاده شود قطعا هم صرفه جویی در بر خواهد داشت و هم مشکلاتی را که در آینده ایجاد می شود را نخواهیم دید و در واقع برای اجرای یک پروژه، تحقیقات علمی اولیه صورت بگیرد.

توضیح اینکه خارج از مبحث BIM ما در هر پروژه ای، اگر قبل از اجرا برنامه ریزی کنیم و کلیه اصول علمی را در نظر بگیریم و با مطالب علمی جلو برویم قطعا از بوجود آمدن مشکلات متعدد جلوگیری خواهد شد. به عنوان مثال در حوزه عمران و در حوزه ساخت سد، بزرگترین معضلی که در حال حاضر کشور را در برگرفته و شاهد آن بودیم و مردم شریف و عزیز خوزستان را درگیر این موضوع کرد، بحث اجرا و ساخت پروژه سد گتوند بود که بدلیل کارشناسی نشدن ساخت این پروژه و برنامه ریزی برای ساخت این پروژه توسط دولت دوازدهم و قبل از آن دولت های قبلی، باعث شد بدون برنامه ریزی طرحی ارائه گردد و در ساخت این سد به مطالب علمی توجه نشد و این باعث شد تا بزرگترین دشت ایران را که دشت های خوزستان هستند داریم تبدیل می کنیم به بزرگترین کویر ایران… و این یک فاجعه است. فاجعه ای به وجود آوردند که به هیچ وجه قابل جبران نیست و خسارتی را به این کشور و مردم وارد کردند که جبران آن هم هزینه بر است و شاید در برخی جهات هم واقعا جبرانی نداشته باشد. در صورتی که اگر برای اجرای این پروژه مطالعات علمی صورت گرفته بود، به این مشکلات برنمی خوردیم و مردم عزیز استان خوزستان هم تا این حد دچار مشکل نمی شدند.

با تشکر از پاسخ کامل شما. جناب دکتر شهپری اینطور که من متوجه شدم، سیستم BIM فقط قابل پیشنهاد به وزیر شهرسازی و مسکن نیست، بلکه در واقع در کلیه کارهای اجرایی می شود از این سیستم استفاده کرد و از مزایای آن بهره مند شد.

بله قطعا. BIM  جایگاهی دارد فراتر از جایگاه وزارت مسکن و ما این علم را می توانیم به صورت سراسری در کلیه پروژه های مهندسی و عمرانی استفاده کنیم و برای اینکه BIM را بتوانیم خیلی جامع و کامل در پروژه داشته باشیم نیازمند همکاری و همیاری دولت و مجلس هستیم تا قانونی تصویب شود برای الزامی شدن رعایت چرخه BIM در پروژه های مهندسی ساختمان که اگر دولت جدید برای اجرای پروژه ها در حوزه مسکن تدابیری را بیندیشند، می توانند تیم تخصصی وزارت مسکن با کمیسیون های اصلی و تخصصی حوزه مسکن در مجلس هماهنگی کرده و این را بصورت یک قانون درآورده و BIM را در کلیه پروژه ها به اجرا درآورند که در اینصورت در آینده شاهد خواهیم بود که هم پروژه ها از استانداردهای بهتری استفاده کنند و هم در سرعت و هزینه صرفه جویی های خوبی شده است.

جناب دکتر شهپری، باتوجه به اینکه BIM به نام شما ثبت شده است آیا اعلام آمادگی می کنید که در صورت موافقت دولت جدید سیستم BIM را برای پیاده سازی در قالب یک پلن به دولت ارائه کنید؟

ما در حوزه BIM در کلیه زمینه های علمی و اجرایی آن آمادگی داریم که در هر حوزه و مجموعه ای از دولت نیاز باشد، ارائه داده و تیم فنی و مهندسی BIM را در اختیار بگذاریم که بتوانند این توانمندی را به شکل قابل توجهی در سطح کشور بکار بریم و امیدواریم که با حمایت از علم BIM و توسعه آن در کشور، شاهد این باشیم که راه جدیدی در علم نوین مهندسی را پیش رو داشته باشیم و نام پرافتخار کشور عزیزمان ایران را در بلندای دانش جهانی ببینیم.

درواقع ما امیدواریم که به دانش جهانی دست یابیم و در حوزه مهندسی این علم را در پروژه هایمان بکار بگیریم و روزی برسد که دانش جهانی و تولید علم مهندسی در دنیا با ما در رقابت باشد.

جناب شهپری بخشی از روند ساخت و ساز، حوزه فروش و بازاریابی است که در ایران بنگاه های معاملات ملکی و دفاتر مشاور املاک در این بخش مشغول به فعالیت هستند. از نگاه علم BIM بنگاه های مسکن آیا نقشی در پیشرفتBIM   در صنعت ساختمان می توانند ایفا کنند؟ اگر پاسخ مثبت است چگونه می توانند ایفاگر چنین نقشی باشند؟

قطعا همینطور است. یک سازنده به تنهایی نمی تواند فرد موفقی باشد. به نظر من کسی که در حوزه فروش املاک فعالیت می کند یکی از مهم ترین نقشها را در این روند دارد، چرا که ما سازنده ایم و پروژه را اجرا کردیم وکسی که این پروژه را باید به مردم نشان داده و خصوصیات آن را ارائه کند -مشاورین املاک و افرادی که در حوزه فروش پروژه ها فعالیت می کنند- اگر به علم BIM آشنا بوده و این علم را بشناسند و بداند BIM چیست قطعا در ارائه و پرزنت کردن مشتریان می تواند نقش بسزایی در انتشار نام و علم BIM به مردم ایفا کرده و این علم را گسترده تر کند، و کمک کند تا مردم هم هر چه بیشتر این علم را بشناسند. در کنار آن وقتی در پروژه ای اصول چرخه BIM رعایت شده است، هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ زمان صرفه جویی شده و قطعا برای یک مشاور املاک فروش واحدها و پیشفروش آنها هم ساده تر خواهد بود و هم می تواند در پرزنت کردن افراد به آنها کمک کند. در حقیقت این چرخه را به صورت یک نرم افزار قبل از اتمام پروژه به پیش خریدار نشان داده و توضیح دهد که پایان پروژه اتفاقی قرار هست بیفتد و در تعاونی های مسکن و یا شرکت های انبوه سازی که قبل از اجرای پروژه ، از پیش فروش استفاده می کنند قطعا استفاده بیشتری در این زمینه خواهند داشت.

اینطور که من متوجه شدم یک مشاور املاک استفاده از سیستم BIM در یک پروژه را می تواند به عنوان یکی از مزیت های آن پروژه در پرزنت استفاده کند.

بله قطعا. هم می تواند به عنوان یک مزیت استفاده کند و هم می تواند در انتشار این علم کمک کند.

جناب شهپری با تشکر از فرصتی که در اختیار پایگاه خبری دانشنامه آندلس قرار دادید و به ما افتخار کارکردن  خبر انتشار کتاب BIM به عنوان اولین پایگاه خبری را دادید. به عنوان سخن آخر اگر فرمایشی دارید بفرمایید.

خواهش می کنم. من هم ممنونم از شما که در انتشار این خبر زحمت کشیدید. و در پایان عرض کنم که ما شبانه روز در تلاشیم تا به دانش جهانی علم مهندسی برسیم و پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری هر روز آفاق جدیدتری را فتح کنیم و بر فن آوری های موجود در دنیا بیفزاییم و به زودی با تلاش مهندسین و نخبگان انقلابی کشورمان بتوانیم دانش جهانی را تحت تاثیر و تحت الشعاع خود قرار دهیم. من این را الزام می دانم که خدمت شما عرض کنم همانطور که در اولین صفحه کتاب BIM ذکر شده است، اولین کتاب آشنایی با BIM و کاربرد آن را که در ایران توسط ما نگارش شده است را تقدیم کردیم به رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای که خود مهندس و سازنده ای از انقلاب و ادامه دهنده و مروج راه انقلاب در سراسر دنیا هستند و تقدیم کردیم به شهدای عزیز کشورمان بخصوص شهدای مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهدای مهندسی ارتش جمهوری اسلامی ایران که اگر غیرت، همت و شجاعت آنها نبود افتخار نگارش و نویسندگی این کتاب شامل حال ما نمی شد. امیدواریم بتوانیم در اعتلای نام BIM در سطح جهان بدرخشیم تا نام پرافتخار ایران در بلندای دانش جهانی بدرخشد. ممنونم از شما و همکاران تون که در این حوزه فعالیت دارید.

خیلی سپاسگزارم از زمانی که در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری چیتگرنیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید