پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 477 |
177 بازدید
0
13
ارسال به دوستان
پ

طی چند ماه گذشته، و پس از تاثیر سنگینی که همه‌گیری کرونا بر اقتصاد جهانی گذاشت، دولت آمریکا برای جلوگیری از رکود سنگین در اقتصاد این کشور، بسته‌های حمایتی و انبساطی زیادی را تصویب کرد که نتیجه آن تزریق پول در اقتصاد و افزایش تورم در این کشور شد. از آنجایی که هرگونه تغییری در […]

طی چند ماه گذشته، و پس از تاثیر سنگینی که همه‌گیری کرونا بر اقتصاد جهانی گذاشت، دولت آمریکا برای جلوگیری از رکود سنگین در اقتصاد این کشور، بسته‌های حمایتی و انبساطی زیادی را تصویب کرد که نتیجه آن تزریق پول در اقتصاد و افزایش تورم در این کشور شد. از آنجایی که هرگونه تغییری در اقتصاد آمریکا می‌تواند بر وضعیت اقتصادی دنیا و کشورهای دیگر تاثیر می‌گذارد، این اتفاق از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری آندلس به نقل از بورسان؛ نکته قابل توجه این است که تاکنون تمام آماری که از افزایش تورم منتشر شده، یک پارامتر بسیار مهم را از قلم انداخته است. نرخ اجاره بها یکی از تاثیرگذارترین پارامترهایی است که بر روی شاخص CPI (شاخص قیمت مصرف کننده) تاثیر می‌گذارد که با تاخیر نسبتا زیادی بر روی این شاخص خود را نشان می‌دهد.

رشد قیمت مسکن در آمریکا رکورد جدیدی را ثبت کرده است

رشد قیمت مسکن در آمریکا شدت گرفته و به رکورد جدیدی رسیده است. درصد افزایش قیمت سالانه مسکن از 16.8 درصد به 18.1 درصد رسیده است. این بزرگترین جهش از سال 1988 بوده که حتی بیشتر از بحران مسکن در سال 2010 است. این اتفاق می‌تواند تاثیر بسزایی در انتظارات تورمی ایجاد کند که به تبع آن می‌تواند باعث کاهش شاخص دلار و افزایش قیمت انس طلای جهانی در آینده باشد.

افزایش قیمت مسکن و عواقب تورمی آن

چنین رشد سریع قیمت مسکن خطر حباب مسکن و همه مشکلات اقتصادی مرتبط به آن را افزایش می‌دهد. قیمت مسکن در حال حاضر حتی سریع‌تر از دهه 2000 در حال افزایش است که آن دهه در بحران مالی و رکود بزرگ به پایان رسید.

افزایش قیمت مسکن بر فشار تورمی می‌افزاید. آنچه مهم است، تورم چشمگیر بخش مسکن امسال هنوز در شاخص CPI خود را نشان نداده است. با توجه به اینکه مسکن حدود 40 درصد CPI اصلی را شامل می‌شود، این تأثیر ممکن است قابل توجه باشد.

در واقع، تحقیقات اخیر فدرال رزرو دالاس، تحت عنوان “افزایش قیمت خانه، افزایش اجاره خانه ، افزایش تورم” نشان می‌دهد که افزایش قیمت مسکن معمولاً یک شاخص اصلی برای اجاره خانه است که در CPI گنجانده شده است. به گفته نویسندگان، همبستگی بین رشد قیمت مسکن و تورم اجاره با بیش از 18 ماه تاخیر رخ می‌دهد. این بدان معناست که تورم اجاره به احتمال زیاد طی دو سال آینده نرخ اجاره مسکن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و به طور قابل توجهی به شاخص‌های قیمت مصرف کننده کمک می کند تا افزایش یابد.

این مدل نشان می‌دهد که انتظار می‌رود تورم اجاره مسکن و تورم در سالهای 2022 و 2023 به میزان قابل توجهی افزایش یابد. با توجه به وزن آنها در شاخص بها PCE (که مواد غذایی و انرژی را شامل نمی‌شود)، پیش‌بینی می‌شود که اجاره مسکن باعث افزایش 0.6 درصدی آن شود. این پیش‌بینی‌ها همچنین نشان می‌دهد که افزایش تورم برای اجاره می تواند نرخ تورم و PCE را به بیش از 2 درصد در سال 2023 برساند، زمانی که مشکلات فعلی ماننده عرضه و کمبود نیروی کار ممکن است فروکش کرده باشند.

بنابراین، این تحقیق نشان می‌دهد که تورم می‌تواند در سال‌های آینده به طور قابل توجهی بالاتر از هدف فدرال رزرو باقی بماند و ممکن است بیشتر از آنچه که توسط بانک‌های مرکزی و وال استریت تصور می‌شود، پایدار باشد. به عبارت دیگر ، تحقیقات خود فدرال رزرو نشان می‌دهد که ممکن است بانک مرکزی آمریکا در ادعای موقتی بودن تورم اشتباه کند، در نهایت انتظار می‌رود تورم حتی در صورت برطرف شدن اختلالات عرضه بالای 2 درصد باقی بماند.

تهدیدهای دیگری برای افزایش تورم

مهم این است که افزایش قیمت مسکن تنها عاملی نیست که بر نگرانی های تورمی می‌افزاید. یکی دیگر از موارد کاهش اعتماد مصرف کنندگان در ماه اوت است که بخشی از آن به دلیل انتظارات قوی تر از تورم است. به گفته اعضا کنفرانس، انتظارات تورم مصرف کنندگان در سال آینده از 6.6 درصد در جولای به 6.8 درصد در آگوست افزایش یافته است.

نکته آخر اینکه تورم در منطقه یورو نیز اخیراً افزایش یافته است. این رقم از 2.2 درصد در جولای به 3 درصد در آگوست رسید که بسیار فراتر از انتظارات و هدف بانک مرکزی اروپا بود. تورم جهانی (اگرچه در ایالات متحده قوی‌تر است) نشان می‌دهد که این امر فقط ناشی از عوامل خاص نیست، بلکه ناشی از ترکیب اختلالات سمت عرضه و عوامل تقاضا، مانند افزایش عرضه پول و ورود آن به اقتصاد از طریق هزینه‌های مصرف کننده است.

قوت گرفتن احتمال افزایش قیمت طلا

افزایش قیمت مسکن نشان می‌دهد که تورم در آینده بیشتر از آنچه که انتظار می‌رود خواهد بود. تورم بیشتر می‌تواند تقاضا برای طلا را به عنوان یک دارایی امن در دوران تورم افزایش دهد. این همچنین بهترین گواه است که نرخ بهره واقعی پایین خواهد ماند، که این عامل نیز از افزایش طلا پشتیبانی می‌کند. تورم پایدارتر احتمال رکود تورمی که محیط اقتصادی مورد علاقه طلا است را افزایش می‌دهد.

با این حال تورم بالاتر می تواند فدرال رزرو را مجبور به اتخاذ موضع سختگیرانه‌تر کند، تصمیماتی مانند کاهش تسهیلات کمی خود را تسریع کند، که می‌تواند تا حدودی به طلا فشار وارد کند. در واقع، این چیزی است که در حال حاضر اتفاق می‌افتد. با توجه به تورم بالا، بازدهی پایین اوراق قرضه و دلار آمریکا که در روند نزولی است، طلا برای بسیاری از تحلیلگران با ارزش به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، روایت تورم موقتی همراه با چشم‌اندازهای چرخه فدرال رزرو می‌تواند طلا را با مشکل روبرو کند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری چیتگرنیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید