جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 670 |
199 بازدید
0
9
ارسال به دوستان
پ

تاکنون حدود ۸۸۶ هزار نفر، بدون محدودیت‌هایی درخصوص تعداد یا بسته شدن ثبت‌نام به دلیل پر شدن ظرفیت برای واحدهای جهش تولید مسکن ثبت نام کرده‌اند که تعداد ثبت نام کنندگان در این طرح به حدود یک سوم از پنج مرحله ثبت نام مسکن ملی رسیده است. به گزارش پایگاه خبری آندلس به نقل از […]

تاکنون حدود ۸۸۶ هزار نفر، بدون محدودیت‌هایی درخصوص تعداد یا بسته شدن ثبت‌نام به دلیل پر شدن ظرفیت برای واحدهای جهش تولید مسکن ثبت نام کرده‌اند که تعداد ثبت نام کنندگان در این طرح به حدود یک سوم از پنج مرحله ثبت نام مسکن ملی رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آندلس به نقل از ایسنا، جدیدترین آمار نام‌نویسی برای واحدهای جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) از ثبت نام ۸۸۶ هزار و ۳۵۴ نفر حکایت دارد. این در حالی است که برای مسکن ملی در پنج مرحله حدود 2.5 میلیون نفر تقاضا دارند. البته از این تعداد بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی فقط ۵۳۴ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

تقاضا برای واحدهای جهش تولید مسکن در حالی با گذشت ۱۹ روز هنوز به یک میلیون نفر نرسیده که دولت ظرفیت ساخت ۴ میلیون واحد را برای این طرح در نظر گرفته است.

علت دقیق پایین بودن اقبال به واحدهای نهضت ملی مسکن هنوز به طور کامل مشخص نیست اما احتمالا با توجه به حذف برخی افراد در مسکن ملی که از شرایط پنج‌گانه برخوردار نبودند باعث شده تا متقاضیان برای پروژه جدید نام‌نویسی نکنند. این در حالی است که نام‌نویسی از ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ شروع شده و هنوز ۱۱ روز زمان باقی مانده که تا ۲۸ مهرماه ادامه خواهد داشت.

یکی دیگر از دلایل پایین بودن تقاضا می‌تواند به مبلغ اقساط این طرح مربوط باشد.

طبق اعلام رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ برای واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

محاسبات نشان می‌دهد با توجه به بازپرداخت ۲۰ ساله این وام‌ها مبلغ اقساط آن بین ۳ تا ۷ میلیون  تومان خواهد بود. البته مدتی پیش اقبال شاکری ـ نماینده مجلس ـ میزان اقساط را بین ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان اعلام کرده بود.

جامعه هدف واحدهای جهش تولید مسکن، کارگران و دهک‌های پایین جامعه عنوان شده و مسکن ملی برای اقشار متوسط طراحی شده بود. با این حال پرداخت اقساط ۳ تا ۷ میلیون تومان از عهده دهک‌های پایین برنمی‌آید.

البته با وجود آنکه ۵۳۴ هزار واحد اقدام ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده و بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی این تعداد دارای پیشرفت فیزیکی هستند تا روز نهم آبان ماه ۱۴۰۰ تعداد کسانی که برای این خانه‌ها پول واریز کرده‌اند ۲۳۷ هزار نفر هستند که نشان می‌دهد ۵۶ درصد متقاضیان پرداختی نداشته‌اند؛ البته احتمالا برخی طرحهای مربوط به دستگاههای دولتی با کمک تسهیلات بانکی به مراحل اولیه ساخت رسیده است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری چیتگرنیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید