چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-24
کد خبر: 1071 |
238 بازدید
0
14
ارسال به دوستان
پ

مدیران شهری پایتخت پنجشنبه هفته گذشته قرار خدمتشان را از بیست و دومین تکه پایتخت آغاز کردند. در هفتمین قرار خدمت «سید مجتبی شفیعی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران همراه جمعی از مدیران ارشد این حوزه برای دریافت گزارش عملکرد حوزه ترافیک در ساختمان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۲۲ حاضر شدند و […]

مدیران شهری پایتخت پنجشنبه هفته گذشته قرار خدمتشان را از بیست و دومین تکه پایتخت آغاز کردند.

در هفتمین قرار خدمت «سید مجتبی شفیعی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران همراه جمعی از مدیران ارشد این حوزه برای دریافت گزارش عملکرد حوزه ترافیک در ساختمان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۲۲ حاضر شدند و جلسه از همان ساعات ابتدایی صبح با توضیحات «فرهاد خدابخشی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۲ آغاز شد. در بخشی از جلسه به چالش‌ها و مشکلات منطقه در حوزه حمل‌ونقل عمومی و ترافیک اشاره کرد و در ادامه شفیعی بعد از آگاهی و کسب اطلاع از موانع و مشکلات ترافیکی با تیم همراهش به بازدید از پروژه‌های ترافیکی پرداخت و برای هرکدام نسخه جداگانه‌ای پیچید.

  • تکمیل خط ۱۰ مترو

تناسب نداشتن حمل‌ونقل عمومی با نیازهای شهروندان در منطقه ۲۲ موضوعی است که در آینده با تکمیل پروژه‌های ساختمانی و افزایش جمعیت در این منطقه به بحران اساسی تبدیل می‌شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۲ در ابتدای جلسه بازدید می‌گوید: «اکنون بیش از ۷۱ هزار واحد مسکونی در منطقه ۲۲ در حال ساخت هستند. پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۴۳ هزار نفر در این منطقه طی چند سال آینده ساکن شوند و این در حالی است که این جمعیت باید دسترسی به سرانه‌های حمل‌ونقل داشته باشند و از طرفی تکمیل خط ۱۰ مترو می‌تواند در این زمینه کمک شایانی به منطقه ۲۲ کند.» شفیعی با اشاره به هزینه‌های بسیار سنگین تکمیل خطوط مترو، دستور تاکید کرد  فاز غربی مسیر خط ۱۰ همزمان با فاز شرقی در منطقه ۲۲ اجرا شود. خط ۱۰ مترو در منطقه ۲۲ تعداد ۱۱ ایستگاه دارد که از وردآورد تا میدان دهکده به طول ۵/۱۱ کیلومتر است.

  •  بازنگری تعریض زیرگذر ایران‌خودرو

زیرگذر ایران‌خودرو یکی از مقصدهای بازدید شفیعی و هیئت همراه اوست. در حال حاضر عملکرد زیرگذر خودرو به‌صورت یکطرفه است و خودروها فقط در مسیر شمال به جنوب بلوار آیت‌الله ‌تهرانی حد فاصل خیابان پارسا تا ابتدای بلوار ایران‌خودرو تردد می‌کنند و عرض این زیرگذر بسیار کم است و همچنین عابران بسیاری از طریق این زیرگذر تردد می‌کنند. درخواست تعریض و اصلاح هندسی این زیرگذر توسط خدابخشی مطرح می‌شود و شفیعی بعد از رؤیت نقشه تعریض و اصلاح هندسی پل ایران‌خودرو ترجیح می‌دهد که از نزدیک نظاره‌گر چالش‌های موجود در تردد خودروها و عابران باشد. به همین دلیل به زیرگذر نزدیک می‌شود و بار دیگر با کارشناسان و مدیران حوزه در این مورد صحبت می‌کند و در نهایت می‌گوید: «این طرح باید به دقت بررسی شود و طرح قبلی ایجاد روگذر در این محدوده مجدد، بررسی و طرح پیشنهادی منطقه برای انجام اصلاحات هندسی زیرگذر موجود، در کمیته اصلاح هندسی بررسی شود و پس از تأیید، تأمین اعتبار صورت بگیرد.»

  • ایجاد شبکه حمل‌ونقل LRT

یکی از پیشنهاداتی که برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسط معاونت حمل و ترافیک شهرداری منطقه ۲۲ مطرح می‌شود طراحی و ایجاد خطوط قطار سبک شهری (LRT) است. پیشنهاد ساخت خطوط LRT در مطالعات طرح تفصیلی منطقه ۲۲ قبلاً هم مطرح شده است. خدابخشی در این‌باره می‌گوید: «به دلیل افزایش روزافزون جمعیت منطقه ۲۲ و لزوم خدمت‌رسانی به شهروندان در حوزه حمل‌ونقل عمومی و با توجه به تناسب نداشتن ناوگان حمل‌ونقل عمومی با نیازهای شهروندان در این حوزه و ظرفیت‌های گردشگری منطقه، ایجاد شبکه ریلی LRT در منطقه ۲۲ ضروری است.» شفیعی بعد از بررسی و اطلاع از مبدأ و مقصد و مسیرهای این شبکه مقرر کرد که ایجاد خط LRT در کمیته حمل‌ونقل عمومی بررسی شود و در صورت تأیید مطالعات صرفاً با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت بگیرد.»

  • توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی

یکی از چالش‌هایی که شهروندان و شهرداری منطقه ۲۲ با آن مواجه هستند کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. با توجه به افزایش روزافزون جمعیت منطقه ۲۲، افزایش تقاضای شهروندان، فرسودگی بخش عظیمی از ناوگان در حال فعالیت، افزایش میزان انحراف از زمان و افزایش نارضایتی شهروندان نیاز است که ناوگان حمل‌ونقل عمومی این منطقه ساماندهی شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۲ در این‌باره می‌افزاید: ‌ «اکنون ۱۴ خط تاکسی با تعداد ۳۶۶ ناوگان تاکسی در منطقه ۲۲‌ تردد می‌کنند. اما همچنان شهروندان برای دسترسی به شهرک‌های مسکونی با مشکل روبه‌رو هستند. در واقع بازنگری خطوط حمل‌ونقل عمومی برای ارائه خدمات به شهرک‌های مسکونی که در منطقه به‌صورت پراکنده ساخته شده‌اند هم امری ضروری است.» شفیعی در این‌باره می‌گوید: «بازنگری خطوط اتوبوسرانی منطقه در دستور کار و اولویت اول کمیته حمل‌ونقل عمومی قرار می‌گیرد.»

  • پیشنهادهای راهگشا

مشکل نخست: کمبود اعتبارات نگهداشت منطقه که با توجه به توسعه منطقه و ایجاد معابر جدید و نبود امکان نگهداشت تجهیزات ترافیکی به‌صورت مستمر باعث افزایش تصادفات و ایجاد ترافیک شده است.
مصوبه: مقرر شده است به میزان افزایش اعتبار از سوی منطقه به همان میزان یک و نیم برابر از طرف معاونت به منطقه کمک شود.
مشکل دوم: طراحی و بازنگری در محدوده و معابر اطراف پایانه وردآورد
مصوبه: طرح بازنگری، طراحی و ارائه طرح‌های فازهای یک و ۲ در محدوده پایانه وردآورد انجام می‌شود.
مشکل سوم: تخصیص راننده به ناوگان نوسازی شده اتوبوسرانی منطقه
مصوبه: با توجه به شرایط بحرانی منطقه با استفاده از ظرفیت موجود، توزیع رانندگان در قالب کمیته حمل‌ونقل عمومی بررسی می‌شود.
مشکل چهارم: تکمیل نبودن شبکه معابر به دلیل در حال توسعه بودن منطقه. تعداد مطالعات ترافیکی منطقه ۲۲ بیش از سایر مناطق بوده و نیاز به افزایش اعتبار مشاور سازمان حمل‌ونقل و ترافیک یا صدور مجوز برای اخذ قرارداد مشاور است.
مصوبه: افزایش اعتبار منطقه در کد پروژه انجام مطالعات ترافیکی در منطقه به میزان ۱۰ میلیارد ریال صورت بگیرد.

  • صدای شهروند

ضرورت ایجاد خطوط اتوبوس بی. آر. تی
در منطقه ۲۲ تعداد ۵۸ ناوگان اتوبوس در ۱۰ خط فعال است. به‌رغم این موضوع همچنان شهروندان این منطقه طی چند سال اخیر از کمبود اتوبوس گله‌مند هستند. «رقیه افرازی» یکی از ساکنان منطقه ۲۲ در محدوده بلوار پرستش می‌گوید: «تعداد اتوبوس‌ها در منطقه ۲۲ بسیار کم است و همین موضوع باعث می‌شود مدت زمان انتظار مسافر در ایستگاه‌ها طولانی شود. از طرفی جانمایی ایستگاه‌های اتوبوس صحیح نیست و در این زمینه توازنی وجود ندارد. خطوط اتوبوس بی. آر. تی هم در این منطقه وجود ندارد. تجربه استفاده شهروندان از اتوبوس‌های بی. آر. تی در سایر مناطق موفق بوده. در صورتی که مسئولان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در این زمینه اقدام کنند وضعیت حمل‌ونقل و تردد شهروندان در منطقه ۲۲ مطلوب می‌شود.»

منبع: همشهری آنلاین

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری چیتگرنیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید