جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 1208 |
166 بازدید
0
11
ارسال به دوستان
پ

کمبود سرانه آموزشی در منطقه ۲۲ تبدیل به یک بحران شده است. بحرانی که بی تردید فاجعه اجتماعی به همراه خواهد داشت. جمعیت دانش آموزی در حال رشد در منطقه ۲۲ چند برابر مدارس این منطقه است و به همین دلیل مدارس منطقه ۵ سالهاست بار دانش آموزی منطقه ۲۲ را به دوش می کشد. […]

کمبود سرانه آموزشی در منطقه ۲۲ تبدیل به یک بحران شده است. بحرانی که بی تردید فاجعه اجتماعی به همراه خواهد داشت. جمعیت دانش آموزی در حال رشد در منطقه ۲۲ چند برابر مدارس این منطقه است و به همین دلیل مدارس منطقه ۵ سالهاست بار دانش آموزی منطقه ۲۲ را به دوش می کشد.

۱۲۵ هزار دانش‌آموز تحت پوشش آموزش و پرورش منطقه ۵ تحصیل می‌کنند. منطقه‌ای که شامل منطقه ۵ و ۲۲ شهرداری است و مدیریت آموزشی ۲ منطقه از شهرداری تهران را برعهده دارد. حرف زدن درباره بزرگ‌ترین منطقه آموزشی کشور، یعنی منطقه ۵، که با کمبود مدرسه روبه‌رو است، کار ساده‌ای نیست و مسئولان آموزشی و ساکنان این منطقه تنها چشم امیدشان به مدیریت شهری و واگذاری زمین برای ساخت مدرسه است. در منطقه ۲۲ بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران تا ۲ سال آینده جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر در قالب صد هزار خانوار مستقر می‌شود که ما برای این جمعیت به ۲۲۵ مدرسه نیاز داریم. اکنون کمتر از صد مدرسه دولتی و غیرانتفاعی وجود دارد که با این جمعیت دانش‌آموزی این تعداد مدرسه برای دانش‌آموزان کم است.

«علی‌اصغر قدیمی» دبیر شورایاری منطقه در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه انبوه‌سازان هیچ تعهدی نسبت به ایجاد امکاناتی که باید برای شهروندان منطقه فراهم کنند نداشته‌اند. جمعیت ساکن این منطقه ۲۰۰ هزار نفر است، اما با توجه به برج‌های در حال ساخت ظرفیت جمعیت‌پذیری به ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد و این در حالی است که این منطقه سرانه خدماتی درستی ندارد. سرانه آموزشی در منطقه ۲۲ بسیار پایین است، به‌طوری که روزانه ۵۰ هزار سفر آموزشی از منطقه ۲۲ به ۵ انجام می‌شود. بر همین اساس منطقه ۲۲ دچار بحران شدیدی است که به تنهایی قادر به خروج از آن نیست. یعنی اگر امروز به فکر حل این مسئله نباشیم فردا دیرخواهد بود. این منطقه کمبود مدرسه دولتی دارد و مردم هم تمایل‌شان بیشتر به مدارس دولتی است. از سوی دیگر طبق ماده ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش که در سال ۱۳۷۲ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، تعاونی‌ها و شهرک‌های مسکونی بخش خصوصی و دولتی که اقدام به ساخت بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی کنند، باید یک محیط آموزشی به‌عنوان سرانه آموزشی برای ساکنان واحدهای مسکونی طرح‌های‌شان در نظر بگیرند، اما متأسفانه تاکنون توجهی به این قانون نشده است.»

خیران پای کار هستند

آموزش و پرورش منطقه پیش‌بینی کرده است برای سال ۱۴۰۳، ۲ هزار و ۴۰۰ کلاس بسازد که اگر این سرانه تأمین نشود تبدیل به بحران اجتماعی خواهد شد. اکنون در منطقه ۲۲، ۴۲ مدرسه دولتی و ۴۹ مدرسه غیردولتی است. قدیمی، در ادامه می‌گوید: «مشکل کمبود مدرسه در منطقه ۲۲ نبود زمین است. اگر در منطقه ۲۲ زمین داشته باشیم، خیّران پای کار هستند. آموزش و پرورش نیز به سبب اضطراری که در این منطقه وجود دارد، آمادگی ساخت مدرسه را دارد. با رایزنی‌هایی که انجام داده‌ایم هم خیّران اعلام آمادگی کرده‌اند و هم اداره نوسازی این قول مساعد را داده است که به محض در اختیار قرار دادن زمین به این سازمان، بلادرنگ کارساخت مدرسه را شروع کند. متأسفانه زمینی در اختیارمان قرار نمی‌دهند.»

بحران کمبود مدرسه در منطقه ۲۲

۴۶۰ مدرسه دولتی و غیردولتی در مناطق ۵ و ۲۲ شهرداری پایتخت قرار دارد. در این میان منطقه ۵ بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. با این حال، رشد جمعیت دانش‌آموزی این منطقه بالاست و کلاس‌ها به‌ویژه در مقطع ابتدایی پاسخگو نیست.

«یدالله شهبازبیگی» رئیس آموزش و پرورش منطقه ۲۲ و ۵، با بیان این موضوع به وضعیت بحرانی سرانه‌های آموزشی در منطقه ۲۲ اشاره می‌کند و می‌گوید: «مهاجرت تحصیلی که از منطقه ۲۲ به سوی منطقه ۵ انجام می‌شود، مشکل‌ساز شده است. متأسفانه در منطقه ۲۲ به موضوع سرانه‌های آموزشی چندان توجهی نشده است و باید با برنامه‌ریزی جدی برای این بحران فکری کرد. البته امسال با درایت مسئولان آموزش و پرورش و خیّران اتفاق‌های خوشایندی در پیش است، اما در نهایت باید گفت که سرعت توسعه مدارس با رشد جمعیت دانش‌آموزی مناطق ۵ و ۲۲ همخوانی ندارد. با توجه به کمبود اعتبارات و نقدینگی که متأسفانه سال گذشته در نوسازی‌ها شاهد آن بودیم، خیّران بسیاری در این زمینه به کمک ما آمدند.»

ظرفیت‌های آموزشی محدود است

هر چند ساخت مدرسه برعهده وزارت آموزش و پرورش نیست، اما ما از مسئولان شهری و انبوه‌ساز خواستیم که زمین را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند، اما آموزش و پرورش می‌گوید شهرداری زمین‌های لازم را برای ساخت مدرسه در اختیارشان قرار نداده است.

شهبازبیگی در ادامه درباره مصوبه تأیید شده توضیح بیشتری ارائه می‌دهد و می‌گوید: «سال گذشته مصوبه‌ای در شورای‌شهر به تصویب رسید که توانست قدری از نگرانی ما بکاهد. طبق این مصوبه مقرر شد تا شهرداری منطقه، فضایی را برای رفع این کمبود و سرانه در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد، اما تاکنون این موضوع محقق نشده است. دیگر زمان اینکه به منطقه ۲۲ نگاه حاشیه‌ای داشته باشیم خاتمه یافته است. اکنون این منطقه در متن شهرنشینی پایتخت قرار گرفته است. بنابراین برای بهبود وضعیت آن باید برترین مدیران با بهترین برنامه‌ریزی‌ها حضور داشته باشند.»

او از شهرداری به‌ویژه مدیریت شهری منطقه ۲۲ تقاضا می‌کند که در این زمینه به یاری آموزش و پرورش بیاید، چون تعداد دانش‌آموزانی که از منطقه ۲۲ در مدارس منطقه ۵ ثبت‌نام می‌کنند، رو به افزایش بوده است و این امر ظرفیت‌ها را در منطقه بسیار محدود می‌کند و در آموزش دانش‌آموزان تأثیر منفی برجای می‌گذارد.

منبع: همشهری آنلاین

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری چیتگرنیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید