جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 1410 |
202 بازدید
0
7
ارسال به دوستان
پ

جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مناطق ۲۲ و ۵ پایتخت سکونت دارند. این آمار با بارگذاری شهروندان در واحدهای در حال ساخت منطقه ۲۲ به مرز انفجار خواهد رسید. ساکنان این محدوده با کمبود بیمارستان‌ و درمانگاه‌های مجهز روبه‌رو هستند. در این ۲ منطقه از غرب تهران، بیمارستان دولتی وجود […]

جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مناطق ۲۲ و ۵ پایتخت سکونت دارند. این آمار با بارگذاری شهروندان در واحدهای در حال ساخت منطقه ۲۲ به مرز انفجار خواهد رسید. ساکنان این محدوده با کمبود بیمارستان‌ و درمانگاه‌های مجهز روبه‌رو هستند. در این ۲ منطقه از غرب تهران، بیمارستان دولتی وجود ندارد و در منطقه ۵ هم بیمارستان‌های خصوصی با یکدیگر در رقابتند.

بر اساس آمار و محاسبات انجام‌شده و استانداردهای جهانی، تعداد بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و تخت‌های بیمارستانی در مناطق غربی پایتخت پایین‌تر از استاندارد جهانی و حتی کمتر از استاندارد موجود در کشور است.

“موذنی” یکی از ساکنین منطقه، درباره نبود بیمارستان دولتی در منطقه ۵ می‌گوید: «بیمارستان‌های خصوصی گوشه و کنار منطقه ۵ را احاطه کرده، اما متأسفانه در تخصیص امکانات درمانی عدالت رعایت نشده است. شهروندان ناگزیرند به بیمارستان‌های دولتی بروند که همین رفت و آمد، منهای مصائبش برای بیمار و خانواده او، ترافیک سنگینی به شهر تحمیل می‌کند. اگر در منطقه خودمان بیمارستان دولتی داشته باشیم، اهالی برای درمان با مشکل مواجه نمی‌شوند.

در منطقه ۵ زمین‌های مناسبی وجود دارد که می‌تواند به ساخت بیمارستان دولتی اختصاص پیدا کند، اما نمی‌دانم چرا مسئولان مربوطه به فکر قشر ضعیف جامعه نیستند. حتی مدیریت شهری منطقه هم از سرمایه‌گذاران برای ساخت بیمارستان دعوت کرده است.»

بیمارستان دولتی بسازید

در سال‌های اخیر به دلیل وجود زمین خالی و موقعیت جغرافیایی و همچنین دسترسی آسان به یمن وجود بزرگراه‌ها و مبادی شریانی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی متعددی در غرب تهران از جمله مناطق ۵ و ۲۲ در حال ساخت است. مراکز درمانی بزرگی که هیچ‌کدام دولتی نیستند تا بیماران این محدوده از خدمات آن بهره‌ ببرند و هزینه‌های سرسام‌آوری را بابت معاینه و درمان پرداخت نکنند.

« نوری‌محمد»، یکی دیگر از ساکنان منطقه ۲۲، می‌گوید: «اهالی مجبورند برای رفع مشکلات درمانی خود، به دلیل بالا بودن تعرفه درمانی در بیمارستان خصوصی، به مراکز درمانی دولتی سایر مناطق مراجعه کنند. مردم این منطقه قشر متوسط جامعه هستند، توان مالی محدودی دارند و از عهده هزینه‌های بخش خصوصی بر نمی‌آیند. نزدیک‌ترین بیمارستان دولتی به این منطقه بیمارستان میلاد و شریعت رضوی است که چندین کیلومتر با اینجا فاصله دارند.

خدا نکند اتفاقی اورژانسی رخ دهد و نجات جان بیمار، نیازمند ثانیه‌ها باشد و در جست‌وجوی یک بیمارستان دولتی. با ترافیک سرسام‌آور خیابان‌های این منطقه، تا بیمار به این مراکز درمانی برسد کار از کار گذشته است. نکته حائز اهمیت این است که بیمارستان دولتی شریعت رضوی جوابگوی جمعیت خود منطقه ۹ نیست، چه برسد به اینکه از مناطق دیگر هم مراجعه‌کننده داشته باشد.»

محروم از سرانه درمان دولتی

«لیلا خانی»، جامعه‌شناس، می‌گوید: «بر اساس آمار و محاسبات انجام‌شده، تعداد بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و تخت‌های بیمارستانی در مناطق غربی پایتخت، پایین‌تر از استاندارد جهانی و حتی استاندارد موجود در کشور است. سرانه تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر ۳/۱ است، اما این آمار در محله‌های غربی به ۲۴/۱ می‌رسد. براساس آخرین سرشماری انجام‌شده در سال ۱۳۹۵، جمعیت ساکن در مناطق ۵، ۹، ۲۱ و ۲۲ بالغ بر یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۷۸۰ نفر است.

به این‌ترتیب در محدوده غربی، تقریباً به ازای هر ۲۰۰ هزار نفر یک بیمارستان دولتی یا خصوصی وجود دارد که بر اساس استانداردهای جهانی باید برای هر ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر یک بیمارستان وجود داشته باشد. نکته قابل تأمل این است که این بیمارستان‌ها به بخش خصوصی تعلق دارد و تنها یک بیمارستان دولتی در منطقه ۹ وجود دارد. اکنون این سؤال پیش می‌آید که ساکنان و شهروندان غرب تهران چه سهمی از خدمات درمانی این بیمارستان‌های پیشرفته و پر زرق و برق خواهند داشت، چراکه هزینه‌های درمان در بخش خصوصی با جیب اغلب ساکنان همخوانی ندارد.

به همین دلیل، بخش دولتی باید به این حوزه وارد شود و در کنار بیمارستان‌های مجهز خصوصی، مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی پیشرفته در این بخش از شهر راه‌اندازی کند.»

۴۰ درمانگاه شبانه‌روزی

۴۰ درمانگاه شبانه‌روزی در این مناطق دایر است. از این تعداد ۳۰ درمانگاه در منطقه ۵ و ۱۰ درمانگاه شبانه‌روزی در منطقه ۲۲ قرار گرفته است. وضعیت در مناطق همسایه این ۲ منطقه، مانند منطقه ۲۱، هم به همین شکل است و بیمارستان دولتی وجود ندارد و تنها ۴ درمانگاه دایر است. منطقه ۲۲ دارای یک بیمارستان خصوصی‌ است. اما در منطقه ۵، ۵ بیمارستان وجود دارد که همگی خصوصی هستند و با تعرفه خصوصی و به نرخ آزاد به مراجعه‌کنندگان خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

منطقه ۲۲

مساحت: ۵۹۰۰۳۲۵۳‌ متر مربع

جمعیت: ۱۸۷۰۰۰ نفر

خانوار: ۵۴۸۵۷

تعداد محله: ۸

تعداد ناحیه: ۶ ناحیه

بیمارستان دولتی: ندارد

بیمارستان خصوصی:‌ تریتا

تعداد تخت بیمارستانی: ۲۰۰ تخت

درمانگاه: ۱۱ درمانگاه

درمانگاه شبانه‌روزی: ۱۰ درمانگاه

منطقه ۵

مساحت: ۵۳۱۶۱۳۳۱‌ متر مربع

خانوار: ۲۹۱۶۶۵

جمعیت: ۸۵۶۵۶۵ نفر

تعداد محله: ۱۷ محله

تعداد ناحیه: ۷ ناحیه

بیمارستان دولتی: ندارد

بیمارستان خصوصی: ابن‌سینا، پیامبران، صارم، امید، عرفان و نیایش

تعداد تخت بیمارستانی: ۸۲۴ تخت

درمانگاه: ۳۳ درمانگاه

درمانگاه شبانه‌روزی: ۳۰ درمانگاه

منبع: همشهری آنلاین

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری چیتگرنیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید