شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 1434 |
437 بازدید
0
15
ارسال به دوستان
پ

رئیس باغ گیاه شناسی ملی ایران که اسفندماه از خطرات جدی برای این باغ در پی ساخت و ساز در ضلع شمالی آن خبر داده بود، حالا می‌گوید که با پیگیری‌ها، معاون اول رئیس جمهور دستور داده است که هر گونه عملیات تا زمان تصمیم‌گیری درباره‌ی پروژه متوقف شود. به گزارش پایگاه خبری آندلس به […]

رئیس باغ گیاه شناسی ملی ایران که اسفندماه از خطرات جدی برای این باغ در پی ساخت و ساز در ضلع شمالی آن خبر داده بود، حالا می‌گوید که با پیگیری‌ها، معاون اول رئیس جمهور دستور داده است که هر گونه عملیات تا زمان تصمیم‌گیری درباره‌ی پروژه متوقف شود.

به گزارش پایگاه خبری آندلس به نقل از انصاف نیوز؛ دکتر عادل جلیلی گفت: تاکنون بدنه‌ی تصمیم‌گیری عکس‌العمل خوبی داشتند. نامه‌ای از دبیرخانه‌ی شورایعالی امنیت ملی به معاون اول رییس جمهور رفته است و معاون اول هم محرمانه دستور داده است که تا زمان تصمیم‌گیری نهایی، هر گونه عملیات در پروژه متوقف شود.

وی افزود: از سوی دیگر، ما با برخی مسئولان ارتش جلسه داشتم، یکی از امیران ارتش دیروز به من گفت که ما در تعاونی ارتش به این موضوع توجه کردیم و قرار شد که در نشستی با شما یک راه حلی پیدا کنیم. از آنطرف هم شورای شهر مخصوصا کمیسیون شهرسازی آن از باغ گیاه شناسی بازدید کردند و گزارشی تهیه شد و خود رئیس کمیسیون – آقای عباسی – اعلام کردند که می‌خواهیم با یک توافق، پروژه را جابجا کنیم در یک نشستی بین شهرداری، تعاونی ارتش و وزارت جهاد کشاورزی تا تعهدات ایجاد مسکن را در جای دیگری تامین کنند تا این خطر از باغ گیاهشناسی رفع شود.

پروژه‌ی مسکونی را هرجا می‌شود اما باغ گیاهشناسی را خیر

جلیلی درباره‌ی فرآیند تبدیل کاربری زمین ضلع شمالی باغ گیاهشناسی از فرهنگی – آموزشی به مسکونی گفت: من خودم مدتی به عنوان یک اکولوژیست عضو کمیسیون طراحی شهری منطقه ۲۲ بودم و یادم است که وقتی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ ابلاغ شده بود اینجا به عنوان پهنه‌ی خدمات فرهنگی و آموزشی بود. تا اینکه سال ۹۹ انگار در کمیسیون ماده ۵ که تغییر کاربری در آنجا اتفاق می‌افتد آن را به مسکونی ماکسیمم سه طبقه تبدیل می‌کنند، یعنی حتی اجازه‌ی تراکم بالا یا ارتفاع بالا هم نمی‌دهند. البته من مستقیم به اسناد دسترسی ندارم. ولی به‌هر حال حالا این مجوز داده شده که خطر بزرگی است و احساس می‌کنم که خدا را شکر خود مسئولان ارتش و شورای شهر به این نتیجه رسیده‌اند که این پروژه باغ گیاهشناسی را به خطر می‌اندازد. پروژه‌ی مسکونی را هر جایی می‌شود ایجاد کرد اما باغ گیاهشناسی را خیر.

توسعه صرفا عمرانی نیست!

او با بیان اینکه شاید اطلاع رسانی پایین در این تصمیم ساخت و ساز تاثیر داشته است، گفت: در سطح ملی باید تلاش کنیم که یک سری نگاه‌های تصمیم‌گیران کشور را تغییر بدهیم. این برخوردها ناشی از یک رویکرد به توسعه است که منافع پایه و محیط‌های طبیعی به‌عنوان یک ذخیره‌ی زمین محسوب می‌شوند. منابع پایه در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه جدی قرار نمی‌گیرد که متاسفانه این در کل دنیا همین مساله وجود دارد. این ناشی از نگاهی است که توسعه را صرفا در عمرانی می‌بیند و حساسیت‌های محیط‌های طبیعی کشور را نادیده می‌گیرد. برای همین است که می‌بینید دچار مشکل آب هستیم، ریزگردها جدی شده است، همچنین انقراض گونه‌های گیاهی مطرح است. بی توجهی به طبیعت ضررش خیلی فراتر از سودی است که از آن می‌گیرند.

قرار نبود اولویت منطقه ۲۲ مسکونی باشد

جلیلی درباره‌ی وضعیت ساخت‌وسازهای سال‌های اخیر در منطقه ۲۲ شهرداری تهران گفت: منطقه ۲۲ در طرح تفصیلی هدف خوبی داشت و دنبال این بودند که یک منطقه‌ی شهری پایدار و البته برای یک سری خدمات فرامنطقه‌ای باشد و وضعیت مسکونی آن هم در حدی باشد که منطقه زنده باشد یعنی جمعیت آن را در حد ۱۵۰ هزار نفر دیده بودند، بعد ۳۵۰ هزار نفر رسیدند و متاسفانه به‌تدریج تغییر کرد. یعنی جایی که قرار نبود منطقه‌ای مسکونی باشد، مسکونی بودن اولویت اول را پیدا کرد.

روزی باید از جای دیگری به تهران آب بیاوریم

وی افزود: طبیعتا در تهران بزرگترین چالش، چالش آب است. اگر ظرفیت حوزه‌های آبریز منتهی به تهران را نگاه کنید جمعیت تهران و اطرافش نباید بیشتر از شش میلیون نفر می‌شد، در حالی که الان ناچار شده‌ایم که از حوزه‌های دیگر توسعه بدهیم، از طالقان و غیره و شاید روزی باید از جای دیگری آب وارد کنیم. الان تهران از نظر منابع پایه‌ی دیگر هم دچار مشکل است، حالا فرقی نمی‌کند که منطقه‌ی ۲۲ یا منطقه‌ی دیگر.

کلانشهرها با مشکل منابع آب مواجه‌اند

رئیس باغ گیاه شناسی ملی ایران معتقد است: فکر می‌کنم اکثر کلانشهرها در ایران از نظر منابع آب که ابتدایی‌ترین نیازهاست، با مشکل مواجه‌اند. باید با یک سیاست توسعه‌ی متعادل و پخش جمعیت در کشور باید از این مساله جلوگیری می‌کردیم. اگر به گذشته‌ی ایران نگاه نکنید، پراکندگی جمعیت متناسب با وضعیت آب بود. پراکندگی روستاها همینطور بود. مثلا یک روستا شاید با توجه به چشمه‌ای که در آن بود، ۲۰ خانوار جمعیت داشت. ولی انگار ما فکر کرده‌ایم که طبیعت بی‌زبان است و منابع آن بی‌انتهاست و توسعه را بدون توجه به آن انجام داده‌ایم و مراکز شهری، مسکونی، صنعتی و کشاورزی را بدون توجه به منابع آبدهی حوزه‌ها شکل دادیم و دچار مشکل شدیم.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری چیتگرنیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید