جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 1629 |
181 بازدید
0
13
ارسال به دوستان
پ

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران از رونمایی از دیوارنگاره «خلیج فارس» در محدوده دریاچه خلیج فارس واقع در منطقه ۲۲ به‌منظور گرامی‌داشت روز ملی خلیج فارس خبر داد. به گزارش پایگاه خبری آندلس به نقل از مهر، رئوف قادری گفت: طراح و هنرمند طرح دیوارنگاره «خلیج فارس» این اثر را از یک […]

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران از رونمایی از دیوارنگاره «خلیج فارس» در محدوده دریاچه خلیج فارس واقع در منطقه ۲۲ به‌منظور گرامی‌داشت روز ملی خلیج فارس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آندلس به نقل از مهر، رئوف قادری گفت: طراح و هنرمند طرح دیوارنگاره «خلیج فارس» این اثر را از یک سند تاریخی متعلق به قرن چهارم هجری برگرفته است که نشان می‌دهد خلیج فارس از قرن چهارم به صورت تاریخی و مستدل، با همین نام در تمام دنیا شناخته شده و امکان تغییر این نام باستانی و مهم که بخشی از فرهنگ ملی ماست، وجود ندارد.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه خلیج فارس با همین نام برای مردم دنیا شناخته شده است، ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید، از مدت‌ها پیش برخی از کشورها سعی در تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی داشتند که واکنش بسیاری از مردم را در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای دیگر به دنبال داشت.

وی در ادامه با اشاره به ثبت دهم اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی خلیج فارس در تقویم ملی کشورمان، گفت: سازمان زیباسازی شهر تهران برای گرامیداشت این روز ملی با اکران طرح خلیج فارس روی برخی از دیوارهای سطح شهر، سعی کرده است این امر مهم را در یاد و خاطره شهروندان زنده نگه دارد.

محمود زادمهر، هنرمند نقاش و طراح دیوارنگاره «خلیج فارس» نیز درباره ایده اصلی این اثر با اشاره به قدمت و سند تاریخی خلیج فارس گفت: با توجه به موضوع تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی توسط برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، تحقیقی را انجام دادم و توانستم سندی تاریخی که مناسب این رویداد بود به دست آورم.

این هنرمند ادامه داد: این اثر برگرفته از کتاب «صور الاقالیم» نوشته ابواسحاق ابراهیم بن محمد فارسی اصطخری مشهور به کرخی است که در قرن چهارم به عنوان یک جغرافیا دان و نقشه نگار زندگی می‌کرده است. در این کتاب خلیج فارس با همین نام امروزی قید شده است و تمام جزیره‌ها و مرزهای آن با دیگر کشورها دیده می‌شود.

زادمهر خاطر نشان کرد: سعی داشتم با این طرح نشان دهم که خلیج فارس از قرن چهارم به صورت تاریخی و مستدل، با همین نام در تمام دنیا شناخته شده است و امکان تغییر این نام باستانی و مهم که بخشی از فرهنگ ملی ماست، وجود ندارد.

وی درباره دلیل بازطراحی این دیوارنگاری، گفت: این دیوارنگاری بار نخست در بلوار خلیج فارس و روی دیوار یک ساختمان چهار طبقه اجرا شد. این اثر را من در آن زمان با رنگ اکرلیک اجرا کردم اما به نظر می‌رسد که بنا به دلایل مختلف این ساختمان دچار تخریب شده و دیوارنگاری آسیب دیده است بنابراین اقدام سازمان زیباسازی در راستای بازآفرینی این طرح در نقطه دیگری از شهر، لازم و ضروری بود.

این هنرمند، دیوارنگاری را یک مدیوم مناسب برای ارتباط با مردم خواند و اظهار کرد: امروزه اخبار در شبکه‌های اجتماعی، ذهن مردم را بسیار درگیر می‌کنند بنابراین می‌توان از فضاهای شهری برای کنترل این درگیری‌ها استفاده کنیم.

زادمهر در ادامه افزود: دیوارهای سطح شهر، مانند شبکه‌های اجتماعی در معرض دید عموم هستند و امکان ارتباط با گروه گسترده‌ای از مخاطبان را دارند، بنابراین می‌توان از این فضاها برای ارتباط مناسب با مردم و بهبود فضای ذهنی آنان استفاده کرد.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری چیتگرنیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید