جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 2434 |
122 بازدید
0
11
ارسال به دوستان
پ

          خدمت جناب رحیم پور هستیم . جناب رحیم پور خیلی خوشحالیم و تشکر می کنیم که این فرصت رو در اختیار ما گذاشتید. • لطفا درباره برج دیپلمات که یکی از برج های هواپیمایی کشوری در محله کوهک واقع در منطقه 22 است یک معرفی کلی بفرمایید. این برج هم […]

 

 

 

 

 

خدمت جناب رحیم پور هستیم . جناب رحیم پور خیلی خوشحالیم و تشکر می کنیم که این فرصت رو در اختیار ما گذاشتید.
• لطفا درباره برج دیپلمات که یکی از برج های هواپیمایی کشوری در محله کوهک واقع در منطقه 22 است یک معرفی کلی بفرمایید.
این برج هم مثل دیگر برج های این منطقه که تعاونی های مختلف ادارات داوطلب خرید، سرمایه گذاری و سکونت در آن هستند، می باشد. این مجموعه متشکل از 6 برج است که به آنها برج های هواپیمایی کشوری اطلاق می گردد و یکی از این برج ها توسط تعاونی مسکن وزرات خارجه پس از اخذ قرارداد، در اختیار اعضا قرار گرفت که شامل 108 واحد است. در حال حاضر تنها یک سوم این واحدها همچنان در اختیار اعضای شاغل یا بازنشسته و یا بستگان وزارت خارجه بوده و سایر واحدها به افرادی غیر از این سازمان فروخته شده است. با این وجود همچنان این برج، برج دیپلمات نامیده می شود.
به لحاظ سرمایه گذاری نیز همانگونه که مستحضرید در بیشتر موارد زمان ساخت برج بیش از زمان اعلام شده توسط سازنده است که این امر در نتیجه دلایل متعددی چون تورم می باشد که این عامل بویژه مشکلاتی برای سازنده و سرمایه گذار پدید می آورد که بعضا منجر به درگیری و ایجاد مسائل حقوقی و قضایی می گردد. البته در منطقه ای چون منطقه 22 که دارای وسعت و جمعیت زیادی است و برج سازی های انبوهی نیز داشته است، به دلیل جدید بودن این محله خیابان بندی های خوبی دارد و تقریبا خانه های کلنگی و قدیمی در این بخش وجود ندارد و امتیازاتی چون ایران مال، دریاچه و پارک جنگلی چیتگر، نزدیکی به شهر کرج و تهران از جمله امتیازاتی است که می توان برای این منطقه برشمرد.
• با توجه به اینکه برخی از زمین های منطقه 22 مشکل سندی دارند، آیا شما اطلاعاتی راجع به وضعیت سندی برج های هواپیمایی کشوری دارید؟
متاسفانه اطلاعات دقیقی ندارم ولی قطعا این پروژه مشکل خاصی ندارد ولی خب پایان کار هم داستان خودش را دارد و خلاف هایی که میشود و اضافه بناهایی که ساخته شده و غیره، معمولا پایان کار را به تعویق می اندازد. اینجا هم خب تاخیر بوده و ظاهرا شایعات مبنی بر این هست که در صدد گرفتن پایان کار در ماه های آینده هستند. ولی مشکل عمده ای وجود داره که سازنده ها با طرف های سرمایه گذار خیلی شفاف برخورد نمی کنند و خیلی روابط عمومی شان قوی نیست. حالا این یا به عمد هست و یا اینکه بلد نیستند و وقتشان را صرف فکر درباره برج بعدی که می خواهند بسازند، می کنند و از این نظر همیشه مقداری اضطراب در سرمایه گذارها وجود دارد و به نظر من اضطراب در سازنده ها هم وجود دارد به دلایل مختلفی بخصوص موضوع تورم. از این نظر است که من فکر می کنم کمتر پروژه ای در اینجا هست که سر موعد مقرر به نتیجه رسیده باشد.
اینجا هم خب قشر خیلی بالایی نیستند و خب این از همه شواهد و قیمت ها مشخص است و کار ثوابی است که این قشر هم صاحب خانه میشوند و یا اینکه با این وضعیت تملک و یا اجاره نشینی در تهران، هجوم به سمت حومه تهران زیاد است و اینجا هم حومه ای از تهران است که خیلی دارای بافت غیرقابل قبولی نیست و بافت خوبی دارد و ترجیح این است که اگر تهران نشد بجای حومه کرج اینجا بیایند و البته به لحاظ قیمتی هم از حومه کرج گرانتر است و نسبت به تهران هم قیمت های اجاره و تملک و مالکیت تقریبا نصف است.
• در نهایت آیا واحدهای برج دیپلمات منجر به سند تک برگ می شوند؟ و اگر می شوند این پروسه چقدر زمان لازم دارد؟
به لحاظ مقررات 5 درصد از قیمت گذاری که روی ملک شده و سازنده در اختیار گذاشته برای سند می ماند، البته وقتی قیمت 5 درصد چهارسال قبل را حساب می کنید شاید برای سازنده خیلی رقم بزرگی نیست ولی به هرحال ضربدر تعداد که شود رقم بزرگی می شود و اگر 108 را ضربدر 6 کنید، ششصد و خرده ای میشود که خب سازنده هم می خواهد به پولش برسد و ساکن هم تمایل به گرفتن سند تک برگ دارد، چه برای اجاره و یا برای خرید و فروش و… و به هرحال این پایان کار می رسد مگر اینکه خلاف های بزرگی کرده باشند که سازنده از قید این پول بگذرد و به تعهدات خودش عمل نکرده و کار به دادگاه برسد .
• شما زمان حدودی هم نمی توانید اعلام کنید؟
این مسئله را باید از سازنده پرسید و چون سازندگان کلا شفاف نیستند و دوست ندارند کسی مطلع شود قول می دهند ولی خب زمان زیادی می برد و این هم مشکلی است که در ساختار شهرسازی و آپارتمان سازی در مملکت هست و بعبارتی مراکز نظارتی در مملکت نیست که به داد این مسئله برسند و این ها معمولا زور و قدرت و پولشان زیاد است و لذا جوابگو نیستند.
• یعنی می فرمایید جای نهادی که نقش نظارتی یا نقش بازخواست از سازنده یا از سیستم اتوماسیون اداری داشته باشد که مشخص کند که واحدی که در این برج پایان کارش نزدیک است چقدر طول می کشد تا به سند برسد، خالی است؟
نهاد به لحاظ اسمی وجود دارد و شهرداری اصل موضوع است، سازمان بازرسی و قوه قضائیه شرح وظیفه اش همین است و به شکایاتی هم که می شود باید رسیدگی کنند ولی چون پرونده ها خیلی زیادند و اختلافات نیز متنوع و زیاد است، در نتیجه وظیفه ای که باید یک جایی باشد، آنجا هست ولی یا بدلیل حجم زیاده پرونده ها یا بدلیل مشکلات دیگری که هست، این نظارت عالیه و خوب نیست و بعد در سیستم ما هم برندسازی روی این موضوع نیست.
من با توجه به تخصصی که توی بعضی از کشورها دارم. مثلا در ایرلند و اتریش تنها دو سه بنگاه عمده معروف وجود دارد که وقتی هم شما قصد خرید یا فروش دارید، یک تابلو جلوی منزلتان می زنند که روی آن، اسم آن کمپانی زده می شود که شماره تلفن و سایت دارد که این ملک قابل فروش یا اجاره است و مردم به آن نهاد اعتماد می کنند.
اینجا اینطوری نیست، شاید دوهزارتا سازنده وجود دارند، تیتر دارند ولی خب یک اعتبار سنتی قدیمی ندارند که فرد اعتماد کند و به سرمایه گذاری برسد و به دلیل اضطراب مسکن پناه میبرند به این شرکت ها برای مسکن دار شدن و همانطور که می دانید متاسفانه مواردی پیدا می شود که یک پیش فروش را به چندین نفر می فروشند و یا فرار می کنند یا…. و ساماندهی خوبی برای این موضوع وجود ندارد و بزرگترین کار تولیدی درون مملکت ما همین ساختمان سازی است و الان که خیلی فرق میکند با صنایع بعدی اش ولی کلا با توجه به تعداد خانه هایی که در ایران هنوز خانه های کلنگی هستند و تعدادی که تبدیل به نو شده حجم بسیار بزرگی است و فکر می کنم شاید در حدود بیست میلیون نفر از این حرفه ارتزاق می کنند، بنابراین یک چهارم جمعیت ایران از این بخش ارتزاق می کنند. این مهم بایستی سامان دهی بهتری شود که این قشر تا این حد درگیر این موضوع نباشند.
• با سازنده برج دیپلمات آشنایی دارید؟
من یکبار ایشان را دیدم و جلسات دیگری هم که ما علاقمند بودیم ایشان تشریف نمی آوردند و پاسخگو نیستند و نامه ها و اعتراضاتی که می فرستیم دریافت نمی کنند.
• به نظر شما سازنده در مراحل ساخت برج دیپلمات تا چه حد به استانداردهای ساختمان وفادار بوده و در راستای بالا بردن ضریب ایمنی واحدهای مسکونی، آیا تدابیر خاصی اندیشیده شده است؟
شما بهتر میدانید که نظارت بر ساختمان سازی بخصوص ایمنی که بخش مهمی از آن است در مسئولیت شهرداری است و قاعدتا ناظر شهرداری باید نظارت داشته باشد و خب ما نمی توانیم نظر دقیقی بدهیم. اما ما در حال حاضر بر اساس لیستی که هیئت مدیره قبلی ارائه دادند حدودا بیست مورد هست که بعنوان اشکالات نوشتیم که در این برج وجود دارد و این موارد را باید رفع کنند که نکردند و در نهایت هم چون پای خودمان هم به لحاظ پایان کار گیر است ممکن است سکوت کنیم و پیگیری نکنیم ولی خب آن ایرادها وجود دارد.
• از آنجاییکه که برج مجتمعی است که تعداد زیادی واحد در آن زندگی می کنند و یکی از ایراداتی که در حال حاضر به منطقه 22 بصورت کلی وارد است این است که خدای نکرده اگر در تهران زلزله ای بیاید، برای این تعداد برج با این تعداد جمعیت در لحظه حادثه چه اتفاقی خواهد افتاد، که اگر استانداردها رعایت نشده باشه در اون شرایط خب ….
اصل اولیه که ربطی به ساخت و ساز هم ندارد این نکته است که روی گسل هست یا خیر. من نمیدانم چون تخصص این امر را ندارم ولی در تهران ما شاهدیم که قسمتی از تهران روی گسل است. خب چرا مجوز داده میشود؟ پس بنابراین آب از سرچشمه گل آلود است.
شما در ابتدا باید بررسی کنید برای چنین ساختمانی زلزله ای که میاد چند ریشتر باید باشه که خب یک سازوکاری دارد که قاعدتا باید رعایت کنند ولی کلا من فکر می کنم که برج ها از خانه های چند طبقه با توجه به زیربنایی که دارند و شناژی که می ریزند و محاسبه آهن و میل گردی که می کنند، قاعدتا استحکام بهتری دارند ولی اینکه حالا آسانسور و راه پله ها چطوری باشند، چه سیستم آتش نشانی داشته باشند، راه فرار چگونه باشد، راه پله ها چقدر قدرت عبور داشته، مسائلی است که حالا باز من متخصص نیستم و فقط ذهنیت خودم را بیان می کنم.
• به هرحال برای آنها هم یکسری استانداردهایی تعریف شده که می بایست رعایت کرده باشند و مرجع قانون گذاری یا نظارت که همان شهرداری است یکجایی مثل همان پایان کار یقه شان رو می گیرد و باید این موارد را رعایت کنند .
• بعنوان مدیر برج دیپلمات چه عواملی را در تعیین قیمت واحدهای ساختمان دخیل می دانید؟ یعنی اگر بخواهند واحدهای این برج را بطور خاص قیمت گذاری کنند، عواملی که در این قیمت گذاری دخیل هستند حالا چه معایب باشد چه مزایا، چه عواملی در قیمت گذاری واحدهای این برج دخیل است ؟
در حالت کلی قیمت گذاری را یک برج تعیین نمی کند. اینجا بازار بزرگی است و قیمت را مجموع این ها تعیین می کنند. البته تعداد بیشمار بنگاه های املاکی در این منطقه است که خود آنها در تعیین قیمت ها اثر مثبت و منفی دارند. گاهی اوقات بدلیل رکودی که وجود دارد مشتری هایی که مراجعه می کنند، قیمت های پایینی مدنظر دارند و بدلیل نوع زندگی شان قادر به پرداخت نیستند. آنها به فکر کمیسیون خودشان هستند و می توان فهمید که گاهی اوقات قیمت واقعی گفته نمی شود و گاهی اوقات خیلی بیشتر از قیمت واقعی گفته می شود و این دیگر یک بازی است که بدست آژانس های املاک انجام می شود.
• ما در منطقه یک قیمت میانگین داریم که برای نمونه یک واحد مسکونی نوساز تا 5 سال ساخت برای مثال از قیمت کف 35 تا 40 میلیون توما شروع می شود تا بالا ولی برای هر برجی بسته به اینکه آن برج چه امکانات و مزایایی دارد، تاثیراتی روی قیمت واحدهای برج خواهد داشت که منظور من چنین مواردی بود.
بله خب مثلا ما در اینجا 6 برج داریم که همگی دارای یک سازنده هستند و شبیه به هم ساخته شده اند و اسکلت و شاکله اصلی یکسانی دارند ولی یکی از این برج ها لابی زیباتری دارد، مشاعات و فضای سبز بهتری دارد، مدیریت منظم تری دارد، نورپردازی های بهتری دارد، بافت فرهنگی ساکنین بهتر است و ما سه کانال برای برج دیپلمات داریم که سعی کردیم در این کانال ها آموزش برج نشینی و همسایگی را داشته باشیم که البته در ابتدای راه هستیم.
مثلا اخیرا تصمیم گرفتیم که در لابی فضایی را به کتابخانه اختصاص دهیم و افراد را تشویق به کتابخانی کنیم. اگر بتوانیم برای اقشار مختلف، خانم ها، آقایان و کودکان، کلاس های مختلفی را دایر کنیم که در نتیجه چنین فعالیت هایی انسان احساس همسایگی و همزیستی خوبی خواهد داشت. ولی در کل آنچه من می بینم، این برج با 108 واحد نمونه ایست از ایران. مانند جامعه ایران. که در نتیجه مواجه هستید با افراد مختلف و رفتارها و صحبت ها و شکایات متفاوت.
مثلا شکایت می شود از صدای بچه همسایه، سگ همسایه. و هنوز با فرهنگ آپارتمان نشینی عجین نشده ایم و نسل های ما معتقدند چهار دیواری اختیاری و این جمله یعنی شما چکار داری، من می خواهم شب بپرم توی حوض، میخواهم مرغ در خانه ام نگه دارم، میخواهم سگ نگه دارم، می خواهم عروسی بگیرم. ساعت 12 شب میخواهیم بزن و بکوب راه بندازیم. خب این شدنی نیست و شما آمدید در مجموعه ای که همه باید با هم زندگی کنند و هر خوب و بدی روی بقیه هم اثر می گذارد. مثلا در پارکینگ آشغال می ریزند. اثاث شان را بیرون می گذارند. کفش ها را بیرون می گذارند و مواردی از این دست و لذا آموزش آپارتمان نشینی هنوز در جامعه ما وجود ندارد، بخصوص برای اقشار پایین تر. اما مثلا شما به نیاوران که بروید یک جور معضلات دارد، در شاه عبدالعظیم یک جور دیگر، منطقه 22، منطقه 5، مناطق 4، 3، 2 و 1 متفاوت است و شاکله مناطق روی ساکنین تاثیرگذار است. و اینکه می فرمایید روی قیمت تاثیر دارد بله درست می فرمایید.
ما در چندماهه گذشته یکسری درختکاری کردیم، پیاده رو ساختیم، گل کاری کردیم، یکی از سالن هایمان را اجاره دادیم تا فشار شارژ کمتر شود. این موارد باعث رضایتمندی ساکنین شده و در سایت از ما تشکر می شود.
• تدابیر مدیریتی که اندیشیده اید جواب داده است؟
بله و ساکنین احساس می کنند که قیمت واحدهایشان نیز در نتیجه این عوامل افزایش پیدا می کند واگر کسی قصد خرید از این برج را داشته باشد و بنگاه ها جوسازی نکنند خواهند گفت که آن برج از بقیه بهتر است.
• نقش مشاورین املاک را به عنوان مثال در قیمت گذاری برج دیپلمات چگونه می بینید؟ نقش مثبتی دارند یا نقش منفی؟
ما در شغل خودمان به نقل از چرچیل می گوییم که هیچ کشوری دوست و دشمن دائمی ندارد. آن چیزی که دائمی است منافع دائمی هر کشوری است. حال بر میگردیم به اینکه هر برجی و هر بنگاهی. لذا بنگاه هم کسبی دارد و تمایل دارد که این دو را به هم جوش دهد و وسط کار را بگیرد تا کمیسیون خود را دریافت کند. از این نظر من همیشه هم منفی نگاه نمی کنم و می گویم تعدادی فروشنده هستند و تعدادی هم خریدار که هر دو نیاز دارند و آنهایی که به قول بنگاهی ها پول لازم هستند ملک خود را زیر قیمت می فروشند و کسی که مضطر است خرید کند با مبلغی بیشتر حاضر به خرید می شود.
و این حرفه ی خاصی است و بنظر من بنگاهی ها از بهترین روانشناسان جامعه هستند و از این نظر من نمی خواهم مثبت یا منفی بگویم. خیلی از افراد خودشان حرفه ای هستند و راه را به جلو می روند ولی در نهایت باید برای نوشتن قولنامه و مراحل خرید به بنگاه مراجعه کنند. هرچه مشاوراملاک معتبرتر باشد افراد آسوده خاطرتر هستند، چراکه افراد می ترسند که این حقه باشد، ملک تقلبی باشد، سند قلابی باشد، پایان کار نداشته باشد و یا هر چیز دیگری که در این صنف هست.
لذا چرا این همه املاک می بینید، پس این کاری است که درآمد دارد، حرفه ای تخصصی است. بعضی املاک خیلی درآمد ندارند و بعضی دیگر بهترند. اگر بشود این املاکی ها هم مجتمع شوند، حالا جای خودشان را داشته باشند ولی مثلا بشوند سحر، املاک سحر در تهران، 200 تا شعبه هم داشته باشد یعنی این بنگاه استانداردهایی داشته باشد. مثل اسنپ که از جایی کنترل می شود و نمی تواند هر قیمتی بگیرد و هر تخلفی را انجام دهد و خب برای بنگاه های ما چنین مدیریت کلانی وجود ندارد. نظارت هم حتما وجود دارد، من خیلی اطلاع ندارم. ولی به هر حال به زرنگی املاکی ها بستگی دارد که بگویند مثلا در سال 30 معامله انجام دادیم و یکی دیگر می گوید من دو معامله هم نداشتم. البته که رکود و رونق هم تاثیرگذار است.
• رویکرد مدیریت برج دیپلمات با املاکی هایی که تمایل به فعالیت در این برج دارند و می خواهند خرید و فروش و اجاره واحدهای این برج را انجام دهند چه هست؟ چراکه این مطلب را همکاران املاکی هم مطالعه خواهند کرد، این افراد چگونه می توانند با شما تعامل داشته باشند؟
الان برای هر معامله ای که انجام می شود هنوز مبلغی را خود سازنده دریافت می کند که ما به این امر معترضیم چراکه واحدهای برج دیپلمات هنوز سند ندارند و دفترچه ای داریم که در هنگام معامله سازنده هم باید آن را مهر بزند، خود برج ها هم اعلام می کنند که در هنگام نقل و انتقال ما مبلغی را می بایست دریافت کنیم که این هم خیلی قانونمندی مصوب نیست ولی بهرحال تبدیل به عرف شده است.
• توافق بین املاک و برج هست؟
نه تا آنجاییکه من شنیدم در کل منطقه عرف شده است. در مورد این برج که شما فرمودید، یکی از ساکنین خود بنگاه دارد و طبیعتا تلاش هایی می کند و مطلع می شود. ایشان از اعضای هیئت مدیره هم هستند و از اینکه چه کسی قصد خرید یا فروش دارد مطلع می شوند. از طرف دیگر هم شاهد هستیم که بنگاهی ها به اینجا رجوع می کنند، با مدیر اجرایی ما تماس می گیرند و لذا خیلی در اختیار مجموعه ما نیست البته سعی می کنیم کنترل کنیم ولی خب آنها هم به همه برج ها مراجعه می کنند و کارت ویزیت خود را میدهند.
• یعنی می فرمایید که در حال حاضر برج شما با دفتر املاک خاصی قرارداد انحصاری یا مونوپول نداره؟ چون بعضی از برج ها این کار را می کنند. با یک دفتر املاک قراردادی می نویسند، صورت جلسه می نویسند و کلا مونوپول می گویند که کل کارهای نقل و انتقال و رهن و اجاره را شما انجام دهید. شما هنوز با دفتر املاکی خاصی این قرارداد را ندارید؟
این مورد نه انسانی است نه قانونی که ما بخواهیم این را به آشنای خودمان که املاکی دارد بدهیم. کار بدی است. بنظر ما خیلی لازم نیست. بله می توانیم توصیه کنیم ولی اینکه بگویند تنها باید با فلان بنگاه معامله کنید باید شکایت کرد.
• یعنی این مورد را شما صحیح نمی دانید؟
خیر صحیح نمی دانم. می توانیم توصیه کنیم.
• در منطقه 22 خریدارها عموما دو دسته اند یا مصرف کننده هستند و واحد را برای استفاده خریداری می کنند و یا سرمایه گذار هستند، شما ترجیح می دهید خریدارانی که به این برج مراجعه می کنند از کدام دسته باشند؟
ما چنین حقی نداریم. فرد ملک خودش است و می تواند به هرکه خواست اجاره دهد و یا خود مصرف کند. خیلی موافق این نوع تعرض به حقوق افراد نیستم. هرکسی برای خرید و فروش ملکش مختار است ولی حتی ما نمی توانیم که حتی اگر بشناسیم فردی که خریدار است آدم مناسبی نیست نمی توانیم جلوی آن را بگیریم. مثلا آدم اذیت کنی بوده و قبلا اینجا مستاجر بوده و الان قصد خرید دارد. ما هیچ حقی نداریم و نمی توانیم جلوی او را بگیریم.
• با توجه به حجم ساخت و سازی که در منطقه 22 در حال انجام است، خیلی از افراد این انتقاد را دارند که این حجم از ساخت و ساز و تا چند سال آینده که پروژه های در حال ساخت به بهره برداری میرسد میزان جمعیتی که وارد منطقه می شود خیلی بیشتر از زیرساخت های منطقه و شاهراه هاست که ما را درگیر ترافیک و خیلی از مشکلات خواهد کرد. کمااینکه شهرک مرواریدشهر که در غرب منطقه در حال ساخت است مشکلات عدیده ای در بحث فاضلاب دارد. راجع به این موضوعات نظر خاصی دارید؟
این منطقه با توجه به اینکه جدید است نظارت عالیه مدیریت مملکت که طبیعتا دو بخشش است در نظر اول یعنی یکی شهرداری ها هستند، یکی وزارت مسکن. بعد از آن البته اداره آب و برق هست، گاز هست، راه سازی هست و غیره. خب قاعدتا باید یک برنامه ریزی عام در سطح کلان داشته باشد. دولت نبایست خودش ساختمان ساز باشد، بایستی تسهیل کننده باشد، بایست نقشه برای منطقه بدهد، خیابان ها، دریاچه اش، فاصله ی برج هایی که دارند می سازند، همین فاضلابی که شما گفتید. واقعا متاسفم.
دیگر اینجا که خیابان ناصرخسرو نیست که زیرش قنات و سیم کابل باشد و.. این کار به این سادگی را که خیلی هم از جهت اقتصادی باصرفه است.
ما اینجا پارسال هر تانکر آبی را برای باغچه ها 500 هزار تومان می خریدیم، امسال ظاهرا رفته روی 700 هزار تومان خب این یعنی چی؟ فاضلاب که کارش همین است که فضولات ر جدا می کند و آبی که برای باغچه ها باشد می توانند استفاده کنند.
بنابراین می خواهم بگویم که متاسفانه این مشکل وجود دارد اما اینکه می فرمایید اینجا تراکم بالا میرود، تراکم بنظر من باز هم نسبت به بعضی مناطق هنوز جا دارد اما خب باز جمعیتی که مهاجر می آید به تهران، به پایتخت بخاطر بیکاری بیشتر یا تسهیلات دیگری که هست، خب تهران نه اینکه ظرفیت ندارد، انقدر گران شده که کسی که از شهرستان می آید نمی تواند مگر اینکه یک قشر خاصی مثلا بتواند اسکان پیدا کند. طبیعتا اینجا باید بیاید و اینجا هم باید امکانات را فراهم کنند که بله در آنجا الان بطور متوسط پایین شهر را هم نمی گویم جاهای مناسب بالای متری 70، 80 میلیون تومان است و اینجا 30، 40 میلیون تومان. حالا نه قسمت های شیک منطقه.
البته سیستم و نظام برنامه ریزی باید به همین سوال شما پاسخگو باشد. حالا دیگر از این حرف ها گذشته و خیلی دنبال پاسخگویی نیستیم. این که خود مردم رعایت کنند، مردم هم گرفتارند چطور می توانند بگویند اینجا جمعیت 5000 نفر است من اینجا نروم. اینجا قیمت 30 میلیون تومان است و آنجا 80 میلیون تومان، خب معلوم است که اینجا را انتخاب می کنند. عرضه و تقاضا تعیین کننده است.
ببینید در کرج چقدر از شهرستان ها آمده اند در جاهاییکه قیمت پایین است ولی امنیت نیست، تسهیلات نیست، ترافیک وحشتناک است، اشتغال نیست. خب این ها همه عواملی است که تاثیر می گذارد. از این نظر فکر می کنم منطقه 22 اصلش که ایجاد شد و کلید ساختمان سازی که توسط نهادها زده شد اقدام خوبی بوده وگرنه تهران جواب نمی داد و این که برج سازی هم شده بنظرم باز بهتر از خانه سازی بوده و اینکه یکسری امکانات مشاع در منطقه هست که شامل ایران مال، دریاچه و پارک چیتگر، اتوبان های اطراف و رستوران ها و مجموعه امکاناتی ست به نظر من کار خوبی بوده که انجام شده است.
همین فاضلاب، فاضلاب به نظر من یکی از دردهای این منطقه است که عذر هم موجه نیست برای اینکه منطقه نوساز است و این آقای سازنده باید مجبور شود که اگو آب را استحصال کند به همین جاها با یک لوله خاصی، چون فضای سبز مثل ریه های جامعه است بایستی همیشه تغذیه شود مثل همین جنگل های چیتگر که ساخته شده فکر کنید اگر این جنگل نبود وحشتناک میشد. ما سیستم برنامه ریزی نداریم و این یک گرفتاریست و همه را به امان خدا رها کردیم. شهرداری هست. نظارت هایی هست ولی کافی نیست. ناقص است.
• خیلی ممنون. سوال آخر، فرض بفرمایید من به عنوان یک دوست قدیمی آقای رحیم پور را بعد از 20 سال می بینم و متوجه میشوم که اینجا ساکن هستید و از شما می خواهم که اگر اینجا یک واحد است برای من هم یک واحد بگیرید. شما برای دوست قدیمی تان توی برج دیپلمات واحد می خرید؟ به دوستتان توصیه می کنید؟
خب سلیقه آن فرد مهم است و اینکه از یک برج چه می خواهد و چه امکانات و تسهیلاتی مدنظر دارد پس باید آن را شنید و بعد توصیه کرد. ولی بهرحال مدیریت این برج ها خیلی مهم است و همکاری ساکنین در اینکه احساس خانه بکنند در ساکنین اینجا فردی هست که بعضی از روزها گل ها را آب می دهد. من یک عرفی دارم که هر ماه یک تا دوبار صوتی صحبت می کنم و مسائل را برای ساکنین عنوان می کنم که این امر خیلی تاثرگذار بوده است و اینکه در محیط هم خود افراد مهم است که چگونه باشند و هم مدیریت آسانسور و آب سرد و گرم وظیفه اصلی اش است و یک وظیفه فرهنگی هم دارد چراکه در برج ها متاسفانه حالت همسایگی احساس نمی شود.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری چیتگرنیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید