این شهرک که بنام سردار شهید حسن باقری نامگذاری شده است، در منطقه 22 شهرداری تهران، در شمال دریاچه و پارک جنگلی چیتگر و در غرب شهرک نمونه قرار گرفته است.

با توجه به اینکه ساخت و ساز و پیش فروش واحدهای این شهرک از 20 سال پیش آغاز شده است لذا می توان شهرک شهید باقری را در زمره شهرک های قدیمی منطقه 22 دانست.

این شهرک به سبب نزدیکی به دریاچه خلیج فارس، بزرگراه همت و آبشار تهران دارای ویویی منحصر بفرد می باشد، که این مهم خود یکی از عوامل محبوبیت شهرک شهید باقری است.

همچنین قرار گرفتن ساختمان شهرداری منطقه 22 در بخش شمالی شهرک و احداث بیمارستان مغز و اعصاب پروفسور سمیعی در ضلع شرقی آن تاثیر بسزایی بر حسن شهرت شهرک شهید باقری داشته است.

زمین های این شهرک در ابتدا متعلق به تعاونی سپاه بود که بخشی از آن به پرسنل و کارکنان سپاه واگذار گردید. با هدف کسب درآمد جهت جدول کشی و معابر شهرک شهید باقری و شهرک های اطراف، قسمتی از این شهرک نیز به بخش‌ خصوصی، تعاونی سازمان آتش نشانی و نظام پزشکی واگذار گردید.

ساکنین شهرک شهید باقری بیشتر بازنشستگان و کارکنان نیروهای مسلح کشور می باشند و جمعیت این شهرک بصورت روزانه در حال افزایش است. سطح قیمت در این شهرک متوسط رو به بالا می باشد.

آبشار تهران که در ضلع شرقی شهرک شهید باقری قرار گرفته است نزدیک ترین مکان تفریحی به این شهرک می باشد. همچنین تعدادی پارک کوچک نیز برای این شهرک در نظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه جانمایی مدارس در طرح های پیشنهادی برای این شهرک در نظر گرفته شده بود، لذا در این شهرک مدارس مختلف درمقاطع تحصیلی متفاوت احداث شده است که این مهم ساکنین را از مراجعه به شهرک ها و محله های اطراف بی نیاز کرده است.

از جمله مراکز آموزشی – فرهنگی شهرک شهید باقری می توان؛ مدارس از مقطع پیش دبستان تا دبیرستان، دانشگاه پیام نور، حوزه علمیه و سرای محله شهید باقری را نام برد.

مجموعه ورزشی الزهرا تنها مکان ورزشی شهرک بوده و تنها مرکز مذهبی این شهرک نیز مسجد پیامبر اعظم می باشد که در مرکز شهرک واقع گرفته است.

شهرک شهید باقری متشکل از دو فاز بشرح ذیل می باشد؛

  • فاز اول

این فاز از شهرک که در حدود 13 سال قبل احداث گردیده، در بافت قدیمی واقع شده است. برای  این بخش بیش از 500 بلوک مسکونی در قالب مجتمع های 4 و 6 طبقه تعریف شده است. مجتمع های 4 طبقه فاقد آسانسور و مجتمع های 6 طبقه مجهز به آسانسور می باشند.

  • فاز دوم

این فاز از شهرک قدمتی 6 ساله داشته و در بافت جدید آن واقع شده است. فاز دوم در ضلع غربی فاز اول قرار گرفته است. برای این بخش برج های 12 الی 20 طبقه در نظر گرفته شده است.

برج های واقع شده در فاز دوم شهرک شهید باقری؛

  • برج های سماء شهرک باقری

این برج ها در قالب 12 برج 15 الی 20 طبقه تعریف شده اند. برج های این بخش به دو قسمت تقسیم و در میان هر 6 برج، امکانات رفاهی تعبیه شده است.

  • برج سفید شهرک باقری

این برج شخصی ساز بوده و یکی از مدرن ترین برج های این منطقه محسوب می گردد. برج سفید در قالب 4 بلوک 20 طبقه تعریف شده است و تمامی امکانات رفاهی نظیر مهدکودک، امکانات ورزشی و آموزشی را دارا می باشد.

شهرک شهید باقری از شمال به رشته کوههای البرز، از جنوب به بوستان چیتگر و از شرق به محله آبشار تهران محدود شده است. بزرگراه شهید خرازی یکی از مسیرهای اصلی دسترسی به این شهرک محسوب می گردد و در حال حاضر دسترسی به بخش شمالی شهرک از ورودی آبشار تهران میسر می باشد.