شرکت سرمایه گذاری عظام مجری پروژه و شرکت JC Wiliams عهده دار خدمات مشاوره‌ای

مجموعه شهر بازی هزار و یک شهر که به عنوان دروازه ای به سمت ایران مدرن شناخته می شود، طی یک فراخوان در سال 1389 به شرکت سرمایه گذاری عظام واگذار شد. عملیات ساخت این پروژه در همان سال آغاز گردید اما به دلیل وجود معارض برای زمین های مورد توافق با شهرداری، نیمه کاره رها شده و همچنان منتظر تعیین تکلیف سند مالکیت با بنیاد تعاون ارتش و شهرداری می باشد.

این مجموعه با هدف به نمایش گذاردن کلیه مسائل فرهنگی، تاریخی، ویژگی‌های معماری ایرانی – اسلامی و فرهنگ ایران از طریق خلق فضاها و عناصر شاخص در زمینی به وسعت 139 هکتار در منطقه 22 شهرداری تهران، در شمال بزرگراه خرازی در حال ساخت می باشد.

مجموعه هزار و یک شهر متشکل از:

1- شهر قصه هزار و یک شهر

شرکت forec کانادا طراحی مستر پلان این پارک 38 هکتاری که بزرگترین پارک تفریحی غرب آسیا تا شرق اروپا است را بر عهده دارد.

پارک شهر قصه هزار و یک شهر شامل 7 دیار می باشد؛

  • دیار اول: دیار آفرینش

در این دیار که طراحی آن با الهام از معماری باغ ایرانی می باشد، جاذبه های تهران قدیم همچون؛ سر در باغ ملی، عمارت مسعودیه و خیابان لاله زار بازسازی شده و همچنین حیاط اصلی، غرفه‌ های بلیط فروشی، ورودی باغ ملی و آمفی تئاتر فارابی نیز در این بخش قرار داده خواهد شد.

  • دیار دوم: دیار تاریخ

دیار تاریخ که تجسمی از تاریخ و فرهنگ ایران باستان و هنر و معماری ایرانی است، با گردآوری عناصر باشکوه ایرانی و کارناوال ‌ها، عظمت میراث مادی- معنوی ایران اسلامی را به تصویر خواهد کشید. این دیار متشکل از آبشار، هفت گنبد، دروازه و نماد پرسپولیس تخت جمشید و رستوران علاءالدین است.

  • دیار سوم: دیار جاده ابریشم

پس از گذر از دیار اول و دوم همراه با ناصر خسرو و مارکوپلو، وارد دیار سوم شده و معروف ‌ترین کشورهای جاده ابریشم یعنی چین، ایران، هند و ایتالیا بازسازی خواهند شد.

  • دیار چهارم: دیار ماجراجویی

این دیار که الهام گرفته از معماری ‌های بدوی بشر و جاذبه های ایران باستان و ساختمان ‌های اعجاب انگیز و قلعه‌ ها و دژهاست بر اساس افسانه های کهن ایرانی ساخته خواهد شد.

  • دیار پنجم: دیار اسطوره

دیار اسطوره نمایشگر سیر تکامل دانش بشری خواهد بود.

  • دیار ششم: دیار آینده

این دیار با نگاهی تخیلی و فانتزی به آینده و چگونگی آن، پیشرفت انسان و تکنولوژی و تغییرات دنیای معاصر به نمایش گذاشته شده و به بررسی دغدغه ها و تفکرات انسان امروزی در مورد جهان فردا خواهد پرداخت.

  • دیار هفتم: دیار بازی

طراحی و معماری این دیار که دنیایی است برای کودکان، مبتنی بر تخیلات و طنز کودکانه خواهد بود.

2- مجتمع شهرزاد هزار و یک شهر

مجتمع تجاری شهرزاد، که به لحاظ اهمیت دومین زیر مجموعه هزار و یک شهر محسوب می گردد در زمینی به وسعت ٣۵ هکتار در دست ساخت می باشد. در ساخت این مال از طراحی و معماری ایرانی- اسلامی الهام گرفته شده است.  مجتمع تجاری شهرزاد متشکل  از ٧ بلوک می باشد که توسط ٧ اتریوم به هم مرتبط شده اند. شرکت استرالیایی Woods Bagot طراحی و شرکت Aurecon از آفریقای جنوبی نیز مشاوره مهندسی و ساخت مجتمع را برعهده دارند.

همچنین این مجتمع تجاری دارای چندین فضای سرگرمی، فودکورت ، هایپرمارکت و مجموعه های سینمایی است.

در میانه ی صحن مرکزی شهرزاد یک پل ارتباطی شیشه‌ای به یاد بازارهای ایرانی قرار داده شده و حیاط مرکزی، فضایی باز جهت جشن و سرگرمی در تمامی طول سال خواهد بود.

3- خیابان سرگرمی هزار و یک شهر

خیابان سرگرمی که ارتباط اصلی بین شهر قصه و مجتمع تجاری شهرزاد می باشد، خیابانی است دو طبقه که پذیرای رویدادهای فرهنگی، فستیوال ‌ها و جشن های ملی خواهد بود.

4- شهربازی و پارک آبی آبشاران هزار و یک شهر

این پارک آبی که بزرگترین شهربازی و پارک آبی سرپوشیده خاورمیانه خواهد بود، در زمینی به وسعت 5/5 هکتار و با زیربنای 75 هزار متر مربع، با طراحی مسقف و تحت استاندارد شرکت جهانی white water کانادا ساخته شده و شرکت Ramboll دانمارک مشاوره مهندسی شهربازی و زیر ساخت کل پروژه را برعهده خواهد داشت.

5- گالری آثار هنری نگارستان تهران

گالری نگارستان متشکل از سالن ‌ها و گالری‌ هایی با استاندارد جهانی جهت آثار هنری بوده و مکانی مناسب به منظور میزبانی حراجی‌ های بین المللی برای آثار ایرانی و خارجی خواهد بود.

6- مرکز مطالعات اسلامی شبستان

طراحی این مرکز که مکانی است جهت تبلور اندیشه های محققین و متفکران جهان اسلام، با هدف هم فکری و هم اندیشی مذاهب و بیان دیدگاه های آنان صورت گرفته است.

7- برج های 4 گانه اداری و هتل آپارتمان

این بخش با زیربنای کلی 211 هزار مترمربع و مساحت مفید 103 هزار مترمربع در ٢٢ طبقه ساخته خواهد شد. برج های این قسمت مکانی ایده آل برای شرکت‌ های معروف و برندهای بزرگ و فعال در مجتمع تجاری شهرزاد و دفاتر IT منطقه خواهند بود.

8- هتل 3 ستاره سند باد هزار و یک شهر

هتل 3 ستاره سند باد با 30هزار متر مربع مساحت و 350 اتاق، مکانی مناسب جهت اقامت خانواده ‌ها خواهد بود.

9- هتل 4 ستاره سیراف

هتل سیراف با 27 هزار متر مربع زیربنای کلی و 250 اتاق در مجاورت هتل سند باد احداث خواهد شد. سالن‌های کنفرانس مجهز این هتل مناسب تجار و سفرهای تجاری خواهد بود.

10- هتل 5 ستاره اورنگ

هتل اورنگ با 50 هزار مترمربع مساحت و ٢٠٠ اتاق در دامنه‌ های البرز و در ضلع شمال غربی هزار و یک شهر ساخته خواهد شد. بدلیل واقع شدن این هتل در ارتفاعی بالاتر نسبت به کل پروژه، اقامت کنندگان در آن دید مطلوب و کاملی از کل پروژه خواهند داشت.

* در پروژه هزار و یک شهر یکی از مجهزترین مجموعه های سوارکاری در زمینی به مساحت 77 هزار مترمربع احداث خواهد شد.