علی انصاری (کارفرمای اصلی و صاحب ایده اولیه پروژه) و بانک آینده (سرمایه گذار اصلی)

مجتمع تجاری، تفریحی – خدماتی ایران مال (تات مال سابق) یکی از بزرگترین مراکز خرید دنیاست که در انتهای بزرگراه همت در منطقه 22 و جایی در نزدیکی برج نشین های شهرک چیتگر، برج های اطراف دریاچه و در نزدیکی پروژه ی هزار و یک شهر واقع شده است.

این مجموعه که به لحاظ بُعد مسافت، دقیقا در میانه راه شهرهای تهران و کرج قرارگرفته است، با زیربنای یک میلیون و 710 هزار متر مربع، در زمینی به مساحت 27 هکتار، احداث شده است.

با توجه به ابعاد نهایی، ایران مال، یکی از پنج مرکز خرید بزرگ جهان و بزرگترین مرکز خرید در خاورمیانه خواهد بود. این مجموعه از نظر مساحت تجاری، از مرکز خرید ترافورد سنتر (Trafford Centre، بزرگ‌ترین مرکز خرید انگلستان در منچستر) بزرگ‌تر بوده و هم ‌رده مالِ آمریکا (Mall of America، بزرگ‌ترین مرکز خرید آمریکا از نظر زیربنا) است.

این مجموعه بیشترین فضای سبز و فضای آبی را نیز در خود جای داده است که این مهم در نوع خود بی نظیر بوده و بکارگیری این میزان ظرافت در معماری مراکز تجاری در ایران بی سابقه می باشد.

همچنین پس از افتتاح این مرکز، در ضلع غربی ایران مال، یک مجموعه فروشگاهی و 6 برج با کاربری اداری تحت عنوان مرکز بین المللی تجارت تهران -Tehran International Financial Center (TIFC)- به این مجموعه افزوده خواهد شد.

از دیگر طرح های پیش بینی شده جهت توسعه ایران مال نیز می توان به مرکز نمایشگاه ها اشاره کرد. این ساختمان، مرکز برگزاری نمایشگاه های بزرگ و بین المللی خواهد بود.

کارفرمای اصلی و صاحب ایده اولیه پروژه ایران مال آقای علی انصاری (موسس بازار فرش و بازار موبایل) می باشد و سرمایه گذار اصلی این پروژه نیز بانک آینده است.

ایران مال با صرف بودجه 22 هزار میلیارد تومانی، یک شرکت سهامی عام می باشد که با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی و شورای پول و اعتبار تاسیس گردیده است. بخشی از سهام این پروژه، واگذار شده است که پس از بهره برداری پروژه، با عرضه این سهام در بورس اوراق بهادار ایران، بانک آینده از مالکیت پروژه خارج خواهد شد.

مجموعه ایران مال به دو فاز اصلی تقسیم شده است که فاز اول این مجموعه با مساحتی بالغ بر یک میلیون و 400 هزار مترمربع در اردیبهشت ماه سال 1397 رونمایی گردید و فاز دوم به مساحت 550 هزار متر مربع تا پایان سال 1399 به بهره برداری خواهد رسید.

معماری مرکز خرید ایران مال نشات گرفته از سه فرهنگ و معماری مختلف می باشد؛

  • فرهنگ و معماری ایرانی – در طراحی بخش‌هایی نظیر بازارچه سنتی این سبک معماری بکار رفته است.
  • فرهنگ و معماری اسلامی – در طراحی مسجد و سایر بخش‌های آن از این سبک الگو برداری شده است.
  • فرهنگ و معماری نوین – از این سبک از معماری در نمای کلی مجموعه و سراسر راهروها و دکوراسیون واحدهای تجاری استفاده شده است.

بخش های مرکز خرید ایران مال؛

طبقه همکف  (G0)

  • مرکز تفریحی
  • مسجد

مسجد حضرت محمد رسول الله (ص) که در طبقه اول واقع شده است، از اولین نقاطی است که پس از ورود به ایران مال با آن مواجه خواهید شد. طرح معماری مسجد حضرت محمد رسول‌الله (ص) الهام گرفته از معماری بکار رفته  در مسجد النبی است. وجود فرش یک تکه 800 متری دست ‌بافت که یکی از بزرگ ‌ترین فرش‌های یک ‌تکه جهان می باشد از جمله جاذبه های این مسجد به حساب می آید.

  • دفاتر اداری مال
  • پارکینگ

استفاده از پارکینگ مجموعه ایران مال برای عموم رایگان می باشد. این پارکینگ ظرفیت 20 هزار خودرو و موتورسیکلت را دارا بوده  و ۵۲ دسترسی نیز به صورت زیرگذر، پل، رمپ و تونل برای این بخش در نظر گرفته شده است. ورودی و خروجی این پارکینگ 8 هزار خودرو در هر ساعت می باشد.

  • ایستگاه تاکسی

طبقه اول (G1)

  • هایپراستار
  • مرکز تفریحی
  • نمایشگاه خودرو

نمایشگاه خودرو که از بخش‌های اصلی پروژه ایران مال محسوب می گردد در فضایی بزرگ و در سه طبقه طراحی شده‌است. نمای این سه طبقه در توالی یکدیگر فرم هندسی تخم‌مرغی شکل را ایجاد کرده است. این نمایشگاه با مساحت تقریبی 6800 متر مربع در قسمت غربی ایران مال قرار دارد. 3 هزار متر مربع از این مساحت شامل واحدهای تجاری است که از طبقه تجاری اول آغاز و تا بام ادامه پیدا کرده است، این بخش در حدود 30 متر ارتفاع دارد. در گالری خودرو ، آسانسورهای حمل خودرو به منظور جابجایی  و قرار دادن خودرو ها در جایگاه مورد نظر تعبیه شده است.

  • باشگاه ورزشی
  • فودکورت

فودکورت طبقه اول با مساحت 850 متر مربع در قسمت شمال شرقی واقع شده است.

  • پیست یخ (پاتیناژ)

پیست یخ با مساحت تقریبی 3150 متر مربع در قسمت شرقی بازار بزرگ ایران و در طبقه اول تجاری قرار گرفته است. در این قسمت برای تماشاچیان جایگاه ویژه ای به ارتفاع  3 متر در نظر گرفته شده است. مغازه های اطراف این بخش می توانند با کاربری هایی خاص و مرتبط با ورزش های زمستانی از موقعیت فروش ویژه ای برخوردار گردند.

طبقه دوم (G2)

  • باغ کتاب

کتابخانه ایران مال (جندی شاپور) یکی از معروف‌ترین بخش‌های این مجموعه به حساب می آید. برای طراحی این بخش، از کتابخانه دانشگاه آکسفورد انگلستان الهام گرفته شده است.

کتابخانه ایران مال درحال‌حاضر دارای حدودا 50 هزار جلد کتاب می باشد که قرار است این تعداد تا 70 هزار جلد افزایش یابد. از کتاب‌های موجود در این مجموعه می توان به کتاب های عتیقه چاپ مسکو که به زبان لاتین نگارش شده‌اند اشاره کرد.

  • بازارچه سنتی (تیمچه حاج علی اکبر)

بازارچه سنتی را می توان از جمله زیباترین بخش‌های مجموعه ایران مال، دانست. بازدیدکنندگان با ورود به این بازارچه (تیمچه حاج علی اکبر)، ابتدا وارد تهران و سپس طهران خواهند شد.

  • تالار آیینه

تالار آیینه در طبقه دوم و درون تیمچه حاج علی اکبر قرار گرفته است. طراحی داخلی این تالار که تنها برای پذیرایی از مهمانان ویژه (VIP) ساخته شده است، با اقتباس از مجلس شورای ملی ایران می باشد.

  • باغ ایرانی (باغ ماهان)

باغ ایرانی که با الهام از باغ ماهان کرمان طراحی شده است، قلب مجموعه ایران مال بوده و در قسمت مرکزی مجموعه بنا شده است. این باغ با ابعاد ۵۱ در ۱۷۶ متر از پارکینگ اول تا تجاری دوم ادامه یافته‌ است. سقف باغ ایرانی در بام آزاد بنا، قرار گرفته و پوششی از تکنولوژی پوشش های غشایی (ETFE) دارد. جریان آب بصورت مداوم در راستای شمالی – جنوبی این فضا جاری می باشد و طیف گوناگونی از گیاهان نیز در این فضا کاشته شده‌است.

  • بخش اورژانس

طبقه سوم (G3)

  • فودکورت

فودکورت طبقه سوم تجاری در قسمت شرقی و با مساحت 2 هزار متر مربع، بالای فضای پیست یخ واقع شده است و به وسیله دو رشته پله برقی به فضای عمومی بام متصل می باشد.

  • مرکز تفریحات خانوادگی (شهربازی)
  • سینما

برای این مجموعه ۴۰ واحد سینمایی در نظر گرفته شده‌ است که ۱۲ واحد آن در فاز نخست به بهره برداری رسید.

سینماهای این مجموعه شامل ؛ سینما IMAX ، سینما ULTRA AVX، سینما VIP ، سینما D-BOX، سینما  ATOMS-DOLBY، سینما REALD-3D و سینما کودک می باشد.

هر یک از این سالن ها دارای ویژگی هایی جدید و متفاوت در حیطه کیفیت صوتی – تصویری و امکانات لوکس می باشند.

  • گالری

پشت بام (RG)

  • زمین بازی اسکواش
  • مجموعه ورزشی

  • جاده سلامتی
  • نمایشگاه

از دیگر بخش های تماشایی مجموعه ایران مال می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

دریاچه و آبنمای ایران مال

این بخش با الهام از موقعیت رشته کوه های البرز در شمال مجموعه، شکل گرفته است. براساس طراحی صورت گرفته برای این بخش، جریان آب از کوه های شمالی و از طریق باغ مرکزی به دریاچه ای زیبا و باشکوه در جنوب مجموعه منتقل می گردد. این دریاچه با حدود  13 هزار متر مربع مساحت دارای فواره هایی تا ارتفاع 15 متری بوده و به همراه نواهای زیبای موسیقی، فضایی روح بخش و به یادماندنی را خلق کرده است.

هتل های ایران مال (2 هتل 5 ستاره)

هتل های ایران مال با بیش از صد هزار متر مربع مساحت، در قسمت شرقی این مجموعه واقع شده اند. این 2 هتل 5 ستاره در ارتفاع بیش از 70 متر از سطح بام بازار بزرگ قرار گرفته و دارای 211 و 195 اتاق می باشند.

این مجموعه اقامتی دارای امکانات ورزشی از جمله استخر بر روی سطح آخرین طبقه و سالن ورزشی کاملا مجهز می باشد. برای مجموعه اقامتی یک فضای پشتیبانی مجزا به مساحت تقریبی 6 هزار متر مربع تعریف شده است.

تالار پذیرایی و آمفی تئاتر از دیگر فضاهای موجود در این مجموعه هستند که به طور مستقیم با مجموعه اقامتی در ارتباط می باشند.

تالار پذیرایی

این تالار در تراز طبقه چهارم تجاری قرار گرفته است. تالار پذیرایی به طور مستقیم با مجموعه اقامتی در ارتباط  می باشد. این مجموعه در حدود  15 هزار متر مربع مساحت داشته و قابلیت پذیرایی بیش از 700 نفر را دارا می باشد. همچنین این قسمت قابل تبدیل به 2 یا 3 سالن کوچکتر نیز می باشد.

آمفی تئاتر

آمفی تئاتر ایران مال با نمایی جذاب و جانمایی منحصر بفرد و زیبا در داخل ساختمان هتل، 1500 مترمربع مساحت  و 17 تا 23 متر ارتفاع متغیر و گنجایشی بیش از هزار نفر دارد.

ایوان بلور

این ایوان با ارتفاعی بیش از 25 متر در قسمت شمال غربی مجتمع واقع شده است. ایوان بلور از طبقه اول تجاری آغاز و تا بام اصلی مجموعه ادامه می یابد. در ساخت این ایوان از مصالح خاصی نظیر شیشه های لمینیت دوجداره با فیلم رنگی استفاده شده است. طراحی منحصر به فرد و نوع اجرای مصالح (Pin Glasses) در این بخش باعث شده است تا این اجسام مانند کریستال هایی فرو رفته در ساختمان به نظر آیند.

در فضای مابین کریستال های طراحی شده در ایوان بلور، 210 متر مربع فضای تجاری خاص وجود دارد که بهترین موقعیت جهت فروشگاه هایی با هدف ارائه کالاهای خاص و لوکس می باشد.

ایوان بلور به صورت مستقیم به وسیله راهروی شمالی با تالار الماس در ارتباط است.

تالار الماس

تالار الماس با 36 متر ارتفاع و دارا بودن طراحی خاص در تمام طبقات (P2-R5) یکی از نقاط عطف بازار بزرگ ایران محسوب می گردد.

مساحت حدودی تالار الماس در طبقه ی اصلی آن 770 متر مربع می باشد که با توجه به نقش تکاملی تالار الماس برای ایوان بلور، این دو مجموعه ارائه دهنده نمایشی از نوع پوشش فاخر برای ایران مال خواهند بود.

با توجه به معماری خاص این بخش و از آنجاییکه  تالار الماس یکی از میدان های اصلی ایران مال به حساب می آید، فروشگاه های مشرف به این بخش از لوکس ترین برندهای جهانی گزینش شده اند.

برای فضای میانی طبقه دوم تجاری این تالار که به شکل الماس طراحی شده کافی شاپ ها و رستوران های خاص در نظر گرفته شده است که همین امر عاملی جذاب جهت هدایت مراجعین به داخل محدوده الماس و بهرمندی از معماری خاص داخل آن می باشد.

نشانی بازار بزرگ ایران:

تهران،بزرگراه شهید خرازی غرب به شرق، نرسیده به خروجی دریاچه چیتگر (شهدای خلیج فارس)