بزرگراه شهید سردار حسین همدانی در حقیقت ادامه بزرگراه علامه جعفری (حکیم غرب) می باشد.

این بزرگراه بعنوان مکمل طرح توسعه شبکه بزرگراه‌های غرب تهران و ایجاد دروازه‌های ورودی جدید برای این پهنه از پایتخت محسوب می گردد.

بزرگراه شهید همدانی  با هدف کاهش بار ترافیکی بزرگراه های تهران – کرج به طول 22 کیلومتر و با هزینه تقریبی ۳۱۰ میلیارد تومان توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا در سال 96 افتتاح شد. همچنین تونل شهدای غزه به طول دو و نیم کیلومتر همزمان و در مسیر این بزرگراه به بهره برداری رسید.

بخشی از این بزرگراه که در حدفاصل تقاطع بزرگراه آیت الله مهدوی کنی تا تقاطع بزرگراه شهید لشگری و ابتدای بزرگراه فتح و تونل شهدای غزه واقع شده، معبری بزرگراهی در فضای زیر سطحی پارک جنگلی چیتگر فراهم آورده است. جهت ساخت این معبر حتی یک اصله درخت هم قطع نشده است.

احداث دو پل جهتی در بزرگراه شهید همدانی، ارتباط مسیر بزرگراهی با بزرگراه آیت‌الله مهدوی کنی را تقویت کرده‌است.

بزرگراه شهید همدانی دارای 10 تقاطع غیرهمسطح به عرض 45 متر و با 3 خط عبور در هریک از باندهای شرقی و غربی می باشد. این تقاطع ها با خیابان‌های کوهک، کاج، گلها، بلوار ایران خودرو، رودخانه وردآورد، بلوار پژوهش، خیابان اردستانی و همچنین تقاطع‌های برقرار‌کننده ارتباط معابر محلی در محدوده منطقه 22 می باشند.

همچنین در تقاطع‌های غیرهمسطح ادامه غربی بزرگراه شهید همدانی مجموعا ۱۲دستگاه پل احداث شده است.

طول مسیر کندروهای این بزرگراه ۳۷۵۰ متر و طول مسیرهای دسترسی (رمپ و لوپ‌ها) احداث شده در تقاطع‌های ۱۰گانه بزرگراه شهید همدانی در حدود ۹کیلومتر است.