مرکز بین المللی علوم اعصاب، یک ساختمان منحصر به فرد است که نمای بیرونی آن شبیه مغز انسان می باشد. این بنا در نمایشگاه سال ۲۰۰۰ هانوفر آلمان رونمایی شد که فن آوری پزشکی نوین تشخیص و درمان اختلالات دستگاه عصبی را به تصویر می کشید. این در حالی است که معماری داخلی ساختمان نیز فضای دوستانه ای را برای بیماران فراهم آورده بود.

به پیشنهاد پروفسور مجید سمیعی چهره ماندگار ایران و رییس سابق انجمن جراحان مغز و اعصاب جهان، احداث بزرگترین مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب جهان در تهران آغاز شد. این بیمارستان ۸۰ هزار متر مربع مساحت داشته و زیر بنای آن ۲.۵ برابر بزرگتر از مرکز مغز و اعصاب هانوفر آلمان می باشد. بیمارستان مغز و اعصاب پروفسور سمیعی در تهران به لحاظ فیزیک، ساخت و همچنین امکانات و تیم پزشکی در کل منطقه بی نظیر است.

این بیمارستان سومین نمونه از این دست بیمارستان ها محسوب می گردد. دو نمونه قبلی نیز با نظارت پروفسور سمیعی در آلمان و سپس چین احداث شده اند و در حال حاضر بزرگترین مرکز جهانی مغز و اعصاب در هانوفر نیز به ریاست پرفسور سمیعی اداره می گردد.

مرکز بین المللی علوم اعصاب ایران دارای ساختاری منحصر به فرد بوده و نمای بیرونی آن نیز همچون دو مرکز دیگر شبیه مغز انسان می باشد. همچنین پیش بینی می‌شود با توجه به احداث ۱۵ اتاق عمل و تجهیزات نوین جهانی که تا به حال استفاده نشده‌اند، متخصصان بزرگی از سراسر دنیا به همکاری با این مرکز بپردازند و عمل های بزرگ جراحی در مرکز مغز و اعصاب ایران انجام پذیرد.

این مرکز سه طبقه پیرامونی و ۱۰ طبقه در هسته مرکزی داشته و قرار است با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا و زیر نظر مستقیم پروفسور سمیعی اداره گردد که در نتیجه این عوامل تبدیل به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرکز تحقیقاتی، آموزشی – پژوهشی و بیمارستانی ایران خواهد شد.

اتاق‌های بیمارستان مغز و اعصاب تهران مشابه اتاق های هتل خواهند بود و با دارا بودن کفپوشی از پارکت و پنجره هایی بزرگ، فضای مناسبی برای بیماران ایجاد خواهند کرد. اتاق های ۳ تخته این بیمارستان مجهز به حمام بوده و بخش های ویژه ای به منظور محل استراحت بستگان بیماران در نظر گرفته خواهد شد. طراحی بخش های این بیمارستان به گونه ای است که با فراهم آوردن محیطی امن و راحت، کاهش دهنده بار روانی بیماران و همراهان باشد.

از ابتدای کار بر اساس طرح پرفسور سمیعی، تربیت کادر پزشکی بیمارستان در دستور کار قرارگرفت. تعدادی از پزشکان به منظور طی دوره های تکمیلی به آلمان سفر کردند تا علاوه بر گذراندن دوره تحصیل، تجربه کافی را نیز کسب نمایند. این پزشکان موظف به ارائه مقالات در زمینه مغز و اعصاب بوده و می بایست با آخرین دستاوردهای پزشکی آشنا گردند و یا خود دستاوردی را ارائه نمایند.

همچنین با توجه به آمار رو به رشد مبتلایان به سرطان در ایران، در این بیمارستان امکانات خاص و مرکز پیشرفته تشخیص و درمان سرطان نیز در نظر گرفته شده است. تعداد زیادی از پزشکان و متخصصان امر نیز درخواست پروفسور سمیعی جهت حضور مستمر در این مرکز را پذیرفته اند.

جهت احداث مرکز مغز و اعصاب تهران که از ابتدا  توسط موسسه بین المللی سلامت پروفسور سمیعی و با همکاری چند جانبه  تعدادی از جراحان ایرانی همکار پروفسور سمیعی، سازمان تامین اجتماعی، خیرین، بنیاد جانبازان و شهرداری تهران پیگیری می شد، پس از رایزنیهای فراوان و جدی موسسه مذکور، و همچنین چندین بار تغییر محل زمین های پیشنهادی مبادی مختلف در شرق، جنوب و مرکز تهران در نهایت با انتخاب منطقه ای در غرب تهران، انتهای غربی بزرگراه همت و جنب شهرک شهید باقری که یکی از بهترین مناطق آب وهوایی تهران را داراست و با جلب مساعدت های  شهردار وقت منطقه ۲۲ تهران، موفق به شناسایی و جذب قطعه زمین فعلی از میان املاک شهرداری تهران گردید .

درخواست پرفسور سمیعی برای شروع پروژه و راه اندازی این مرکز منوط به تشکیل یک بنیاد بود، تا هم هزینه‌های ساخت و راه اندازی از سوی مردم تامین گردد و هم این مرکز، وابسته به نهادی خاص و یا دولت نبوده و در انتها نیز مجموعه در خدمت مردم باشد. که در نتیجه این مهم، بلافاصله پس از تثبیت و تحویل زمین، پروژه  از سازمانهای دولتی فاصله گرفت و در حال حاضر توسط  “موسسه خیریه متوسلین به امام رضا (ع)” در حال ساخت می باشد.