خط پنج متروی تهران یکی از خطوط بین شهری است که با اتصال غرب تهران به استان البرز، یکی از خطوط پرتردد و اصلی متروی تهران به شمار می‌آید.

این خط با مسافتی بالغ بر 43 کیلومتر از ایستگاه صادقیه در تهران آغاز و به ایستگاه گلشهر در کرج منتهی می گردد. خط پنج متروی تهران موازی با آزادراه تهران – قزوین است.

ایستگاه های گلشهر، محمدشهر (ماهدشت)، کرج، اتمسفر، گرم دره، وردآورد، ایران خودرو، چیتگر، ورزشگاه آزادی، اکباتان (ارم سبز) و صادقیه متعلق به خط پنج مترو بوده و تمامی این 11 ایستگاه، روی زمین ریل گذاری شده اند که در نتیجه این مهم، مسافران می‌توانند مناظر طبیعی اطراف خود را مشاهده کنند.

تاریخچه متروی تهران؛

بحث درباره احداث قطار شهری در تهران به بیش از یک قرن قبل باز می‌گردد. تاسیس تراموای شهری از جمله نکات پیش بینی شده در امتیاز نامه‌ای بود که بارون ژولیوس دو رویتر در عهد ناصرالدین شاه روی کاغذ آورد.

در مهرماه ۱۳۵۳ مطالعات مربوط به حل مشکلات ترافیک متروی تهران توسط شرکت‌های مشاور خارجی از جمله سوفرتو منتج به پیشنهاد سیستم اتوبان مترو (با ۷ خط) شد.

شرکت‌های فرانسوی از سال ۱۳۵۶ عملیات اجرایی احداث خط ۱ مترو را در اراضی شمال تهران (بزرگراه شهید حقانی کنونی) آغاز کردند که این عملیات تا آذرماه 1359 نیز ادامه یافت ولی در این زمان، با وقوع جنگ تحمیلی، نمایندگان شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند و در اواخر سال ۶۰ هیئت وزیران توقف کامل طرح توسط مشاوران خارجی را اعلام کرد.

در سال 1363 گزارشی از طرف جمعی از کارشناسان ایرانی در خصوص لزوم احداث مترو ارائه شد که در نتیجه این گزارش، در فروردین ماه 1364 هیئت وزیران اجرای طرح متروی تهران را تصویب کردند و فعالیت‌های مترو مجددا در تهران آغاز شد.

متروی تهران با شش خط درون‌شهری و یک خط برون‌شهری و دو انشعاب از خطوط اصلی در حال فعالیت است و عملیات توسعه متروی تهران نیز همچنان ادامه دارد.