ایده اولیه ی احداث شهرک دانشگاه صنعتی شریف با هدف ایجاد مکانی دنج و به دور از هیاهوی شهری در سال ۱۳۵۲ توسط تعدادی از نخبگان، کارکنان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف مطرح گردید.

با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسب وردآورد شمالی، این مکان انتخاب و در نهایت شهرک دانشگاه صنعتی شریف در ناحیه 3 منطقه 22 تهران در محدوده وردآورد شمالی احداث گردید.

از آنجاییکه سازندگان و ساکنین این شهرک را افرادی با ماهیت فرهنگی و اهل علم تشکیل می دادند، پروژه ساخت شهرک دانشگاه صنعتی شریف از ابتدا به دستان هنرمند اساتید هنرمعماری و شهرسازی سپرده شد.

طراحی این شهرک بر اساس دیدگاه‌های شهرسازی اساتیدی چون برنارد چومی، لوئیس مامفورد، پی یر روپتکین، کلود لوی استروس و مانوئل کاستلز اسپانیایی شکل گرفت تا تامین کننده هدف اصلی آن یعنی ایجاد آسایش و برآورده کردن نیازهای ساکنین باشد.

مهم‌ترین ویژگی ظاهری شهرک دانشگاه صنعتی شریف، هماهنگی با طبیعت کوهستانی منطقه است. لذا استفاده از عناصری که تجلی کوه باشند در معماری این شهرک مدنظر قرار داده شده است.

همچنین طراحی خانه‌های ویلایی شهرک دانشگاه شریف نشات گرفته از هنر و معماری ارمنستان، اسپانیا و ترکیه و با ریشه‌های معماری ایرانی است.

فضایی منسجم، همسایگانی فهیم و وجود مدارس مختلف با سطوحی عالی از جمله موارد حائز اهمیت این شهرک محسوب می گردند.

در شهرک دانشگاه صنعتی شریف رفع نیازهای روزانه ساکنین مدنظر قرار داده شده و در سطح شهرک، فروشگاه های مختلف، کافه ها و رستوران های مناسب و سایر امکانات رفاهی و ورزشی احداث شده است.

همچنین این شهرک در نزدیکی مراکز تجاری لوکس و بزرگی نظیر ایران مال، آرتمیس، مالمون و رزمال واقع شده و مغازه های تجاری منطقه وردآورد هم در مجاورت این منطقه، رفع نیاز ساکنین را تسریع بخشیده است.

از جمله خیابان‌ها و کوچه‌های شهرک دانشگاه شریف می‌توان؛ تهران، شیراز، همدان، خرمشهر، بهار، گلستان و گلها را نام برد. ساکنین کوی بهار قدیمی‌ترین ساکنین شهرک و مسجد امام حسین (ع) و پارک الغدیر از شناخته شده ترین اماکن این شهرک هستند.

شهرک دانشگاه شریف از شمال به بزرگراه شهید همت و شهید خرازی، از جنوب به پروژه آتی ساز (آتی شهر)، ازغرب به تعاونی مسکن راه‌آهن و از شرق به بلوار شهید اردستانی محدود شده‌است.

دسترسی این شهرک به مترو از طریق ایستگاه وردآورد بوده وخطوط مختلف اتوبوس هم از دیگر راه های دسترسی به شهرک دانشگاه صنعتی شریف به حساب می آیند.

این شهرک بدلیل دارا بودن آب و هوایی مطلوب، دسترسی آسان به بزرگراه همت، طراحی منحصر بفرد و رعایت کامل اصول شهرسازی در پروسه ساخت و احداث ومهمتر از همه دارا بودن ساکنینی اصیل و تحصل کرده، در سال های اخیر شاهد رشد چشمگیر جمعیت و افزایش ساخت و ساز و در نهایت افزایش قیمت بوده است.

شناسنامه شهرک دانشگاه صنعتی شریف:

  • منطقه : ۲۲
  • ناحیه : ۳
  • شماره و نام محله : ۹ (شریف)
  • جمعیت مردان : حدود ۱۷۳۳
  • جمعیت زنان : حدود ۱۵۳۴
  • جمعیت ثابت تقریبی : ۸۸۰۰
  • جمعیت شناور تقریبی : ۲۰۰۰۰
  • میانگین سنی ساکنین: ۳۴(تقریبی)
  • میانگین میزان تحصیلات : لیسانس
  • درصد باسواد : %۹۹/۷(تقریبی)