پیکان شهر شهرکی است در محدوده جنوبی منطقه 22 و در نزدیکی شهرک سرو آزاد که در سال 1348 توسط شرکت ایران خودرو و به منظور سکونت کارکنان این شرکت، در 72 بلوک احداث گردید. احداث این شهرک توسط شرکت های اروپایی انجام پذیرفت و پس از پایان کار در سال 1352 کارکنان ایران خودرو رسما در این شهرک ساکن شدند. در سال 1383 نیز این واحدها در یک مزایده به فروش گذاشته شدند.

سابق بر این شهرک پیکان شهر توسط شرکت ایران خودرو اداره می شد، اما از سال 1387 مسئولیت این امر به شهرداری منتقل شد و در حال حاضر این شهرک همانند سایر محلات تهران از خدمات شهری برخوردار است.

انجام پروژه های جدید در پیکان شهر سبب افزایش تراکم جمعیت شده و در نتیجه بافت سنتی شهرک را دستخوش تغییرات بسیاری نموده است.

باغ ملی گیاه شناسی درون شهرک و در غرب شهرک نیز پارک جنگلی چیتگر، واقع شده است. همچنین این شهرک دارای مراکز خرید و فضای سبز شهری مطلوبی نیز می باشد.

از دیگر امکانات رفاهی و تفریحی این شهرک می توان؛ موزه گیاه شناسی، بازارچه پیکان شهر، رستوران باغ ایرانی و پارک قنبر را نام برد.

مسیر دسترسی به این شهرک از طریق آزادراه تهران-کرج و بزرگراه خرازی بوده و از جمله خیابان های مهم پیکان شهر نیز می توان به؛ بلوار پژوهش، بلوار گیاه شناسی و خیابان نرگس اشاره کرد.