مرکز پژوهش‏ های شیمی و مهندسی شیمی ایران به منظور فراهم آوردن امکانات پژوهشی بنیادی، کاربردی و آموزشی در کلیه زمینه‌های شیمی و مهندسی شیمی و نیز پرورش استعدادها و خلاقیت موجود در کشور، بهره‌گیری از ذخائر عظیم نفت، گاز، معادن، فلزات، گیاهان دارویی و فراهم آوردن تمهیدات برای تولید نیمه صنعتی توسط شورای گسترش آموزش عالی، تأسیس شد.

با هدف گسترش تحقیقات بنیادی، توسعه‏ ای و کاربردی و همچنین تربیت و تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور در حوزه ‏های شیمی و مهندسی شیمی، سطح این مرکز با موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اردیبهشت ماه سال 1386 به پژوهشگاه ارتقاء پیدا کرد و با عنوان پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران به فعالیت‏های خود ادامه داد.

همچنین این مرکز پس از اخذ مجوز از شورای گسترش آموزش عالی، از طریق سازمان سنجش آموزش کشور، اقدام به پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش‏های مختلف رشته‏ ی شیمی می نماید.

پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران تاکنون در بیش از 420 سمینار و کنگره‏ ی بین ‏المللی و ملی، دستاوردهای خود را در قالب مقالات علمی ارائه کرده و بیش از 409 مقاله در مجلات معتبر بین المللی منتشر نموده است. این پژوهشگاه که در حال حاضر به ریاست محمد رضا امیدخواه مشغول به فعالیت می باشد دارای چندین پژوهشکده و نیز کتابخانه ای تخصصی به شرح ذیل است:

  • پژوهشکده فناوری های پاک

این پژوهشکده با هدف توسعه فناوری‏های مورد نیاز در حوزه محیط زیست و نیز شناسایی، پایش و اندازه‏گیری طیف وسیعی از ترکیبات آلی و معدنی با استفاده از فناوری‏های پاک و نیز تعیین فرمولاسیون مواد شیمیایی پرمصرف در صنایع، کنترل کیفیت محصولات صنایع مختلف و اخذ استانداردهای بین‏المللی و داخلی و نیز استانداردهای زیست محیطی تأسیس شد.

  • پژوهشکده فناوری نفت

با توجه به چند بخشی بودن صنعت نفت، سرمایه ‏گذاری در این زمینه بدون انجام فعالیت‏های پژوهشی و تحقیقاتی غیر‏ممکن خواهد بود، لذا عامل اصلی موفقیت در این حوزه، توسعه مراکز تحقیقاتی با حضور نیروهای متخصص و ماهر است و باید توجه داشت که هزینه ‏های صورت گرفته در پژوهش نوعی سرمایه ‏گذاری است چرا که در آینده چندین برابر دستاورد خواهد داشت و در نتیجه چنین عواملی پژوهشکده مهندسی نفت در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران تأسیس شد.

  • پژوهشکده فناوری‏های نوین

این پژوهشکده با هدف دستیابی به دانش فنی در زمینه فن‌ آوری‌های نوین شیمی، تحقیقات بنیادی، شیمی زیست از طریق انجام طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی تاسیس شده است.

  • پژوهشکده توسعه فرایندهای شیمیایی

کسب دانش فنی و توسعه آن، که گامی مهم در جهت عدم وابستگی به خارج و رسیدن به خودکفایی علمی و صنعتی است، از مهم ترین فعالیتهای این پژوهشکده می باشد.

  • کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران

این بخش یکی از غنی ترین و معتبرترین کتابخانه های تخصصی و پژوهشی در زمینه شیمی و مهندسی شیمی بوده و از بدو تاسیس پژوهشگاه آغاز به فعالیت نموده است.

هم اکنون تعداد کتب‌ تخصصی کتابخانه‌ پژوهشگاه شیمی‌ و مهندسی‌ شیمی‌ ایران‌ افزون‌ بر 7 هزار جلد و تعداد نشریات‌ علمی‌ موجود در این مرکز 120 عنوان‌ است. همچنین وجود مجموعه‌ ادواری‌ و مرجع  Chemical Abstract از سال‌ 1907 (از بدو انتشار) تا 2009 در پژوهشگاه به‌ آرشیو نشریات‌ مرکز ارزش‌ و اعتبار خاصی‌ بخشیده‌ است.

نشانی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران:

منطقه 22، کیلومتر 17 آزادراه تهران – کرج، شهرک علم و فناوری پژوهش، بلوار پژوهش، خیابان دانش

شماره تماس:

44787720-40 – 021

نمابر:

44787762 – 021

وب سایت:

http://ccerci.ac.ir/