برج های پارسیا قطعا به خاطر موقعیت مکانی خاصی که نسبت به دریاچه چیتگر و بام لند دارند با آن نورهای آبی آشنا در شب های چیتگر، تبدیل به یکی از نمادهای تصویری آشنای منطقه 22 برای گردشگران و حتی اهالی خود چیتگر شده اند. برج های پارسیا جزو اولین پروژه هایی در منطقه 22 بودند که تکمیل و تحویل اعضا شدند و اتفاقا هنوز هم پس از گذشت چندین سال، از نظر کیفیت ساخت و مصالح از بهترین و باکیفیت ترین برج های منطقه 22 محسوب می شوند. برج های پارسیا توسط اتحادیه تعاونی های نمونه رسا ساخته شده اند که همین اتحادیه در حال حاضر مشغول ساخت و تکمیل پروژه تجاری – اداری آرتمیس در ضلع شمالی دریاچه چیتگر است.

اتحادیه تعاونی های نمونه رسا متشکل از 21 تعاونی وابسته به نهادهای نظامی بوده و هر تعاونی به تنهایی دارای کارنامه ای پربار در منطقه 22 می باشد. برج های پارسیا از اولین فعالیت های این اتحادیه در منطقه 22 است که می توان از این پروژه به عنوان یکی از موفق ترین تجربیات این اتحادیه یاد کرد. از آنجایی که محدوده دور دریاچه را بیشتر پروژه های تجاری – اداری تشکیل داده اند و بیشتر زمین های اطراف دریاچه چیتگر نیز ساخته شده اند، وجود پروژه های مسکونی که نزدیک به دریاچه شهدای خلیج فارس هستند به نوعی یک مزیت ارزشمند محسوب می شود که این مزیت برج های پارسیا را نیز شامل می شود.

این پروژه در سال 1385 توسط اتحادیه تعاونی های نمونه رسا آغاز بکار کرد و در سال 1390 ساخت آن تکمیل و به اعضا تحویل شد.

پروژه پارسیا در قالب 12 برج 21 طبقه با نام های سرو، ارکیده و یاس تعریف شده است که تمامی برج ها در طبقات اول تا هفدهم در هر طبقه 4 واحد 135 و 138 مترمربع سه خوابه و طبقه 17 تا 21 در هر طبقه 2 واحد با متراژ 200 مترمربع و بصورت سه و چهارخوابه در نظر گرفته شده است که در مجموع 888 واحد مسکونی را شامل شده است.

واحدهای شمالی برج های پارسیا از چشم انداز کوه برخوردارند و واحدهای جنوبی چشم اندازی از دریاچه دارند. از آنجایی که ساخت مجتمع تجاری – اداری آرتمیس دقیقا در ضلع شمالی برج های پارسیا توسط همین سازنده، باعث مسدود شدن چشم انداز برخی از واحدهای جنوبی شد، اتحادیه تعاونی های نمونه رسا برای تمامی مالکین و اعضای اولیه سهمی معادل 20 مترمربع تجاری و 40 مترمربع اداری از پروژه آرتمیس را در نظر گرفتند. به این معنا که هر یک از اعضای پروژه برج های پارسیا علاوه بر واحد مسکونی خود در برج های پارسیا دارای سهام تجاری – اداری در مجموع معادل 60 مترمربع از پروژه آرتمیس نیز شدند که برای اعضای اولیه مزیت فوق العاده ای به شمار می رود.

همچنین برج های پارسیا جزء اولین برج هایی در منطقه 22 بودند که وضعیت سندهای مالکیت شان خیلی به موقع و زود- نسبت به دیگر برج های منطقه 22- روشن شد و تمامی واحدهای مسکونی برج های پارسیا دارای سند تفکیکی تکبرگ می باشند که این موضوع به تنهایی مزیت بسیار بزرگی برای این پروژه محسوب می شود.

واحدهای مسکونی برج های پارسیا پس از گذشت 10 سال از تحویل آنها، هنوز هم جزء برج های مرغوب منطقه به حساب می آیند و با برج های نوساز و لوکس رقابت می کنند، به نحوی که همیشه نسبت متقاضیان خرید این واحدها بیشتر از عرضه کنندگان آنها بوده است، هم برای فروش و هم برای اجاره که در نوع خود مزیت منحصربفردی محسوب می شود.

از دیگر مزایای اصلی این پروژه می توان به موقعیت مکانی مناسب آن به لحاظ دسترسی به شاهراه های اصلی چون بزرگراه های خرازی، همدانی، آزادگان و البته آزادراه تهران-کرج و همچنین نزدیکی به امکانات شهری و دریاچه و مجموعه بام لند اشاره کرد، به گونه ای که با یک پیاده روی چند دقیقه ای ساکنین این برج ها می توانند از تمامی امکانات منطقه بهره مند شوند.

از امکانات خاص و انحصاری برج های پارسیا می توان مواردی نظیر؛ 14 واحد تجاری و 2 واحد خدماتی که ساکنین برج را جهت تامین مایحتاج روزانه از خارج شدن از مجتمع بی نیاز می کند، درمانگاه، بانک، محوطه سازی زیبا، آب نما، فضای سبز، زمین ورزش، زمین بازی کودکان و آلاچیق بین بلوک ها را نام برد.

مضاف بر اینکه امکانات متعدد دیگری برای هریک از برج ها به صورت جداگانه در نظر گرفته شده است، که از آن میان می توان به مواردی چون؛ لابی و لابی من، سالن اجتماعات، کتابخانه، شوتینگ زباله، آنتن و ماهواره مرکزی، درب ریموت دار، پارکینگ و انباری جهت هر واحد، آسانسور نفر و حمل بار، سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی اشاره کرد و از نظر مصالح ساخت نیز می توان مواردی همچون؛ سازه فلزی پیچ و مهره، نما سنگ و سیمان شسته و مقاومت بالا در برابر زلزله را برشمرد.

برج های پارسیا به عنوان یکی از مرغوب ترین و ارزشمندترین مجموعه برج های مسکونی در منطقه 22 و همینطور یکی از اصلی ترین گزینه ها جهت انتخاب برای آن دسته از مشتریانی که نزدیکی به دریاچه و کیفیت بالای ساخت و خوش نقشه بودن از شرایط اصلی گزینه انتخابی شان جهت خرید یا اجاره در میان برج های اطراف دریاچه چیتگر می باشد، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و به عنوان برج های آماده در بخش تحلیل روز دانشنامه آندلس قرار گرفت. با امید به اینکه این مقاله کمکی کرده باشد هر چند کوچک به مخاطبینی که قصد خرید و یا سرمایه گذاری روشن بینانه در منطقه 22 تهران را دارند.

نگارنده؛ بزرگمهر کیانی