تعاونی مسکن اداره مهندسی نیروی زمینی ارتش

تمامی افرادی که به قصد پیش خرید واحد به منطقه 22 مراجعه داشته اند، بدون شک نام برج های چهارگانه نیروی زمینی ارتش در پهنه C شهرک چیتگر را شنیده اند. در خصوص این پروژه که موافقان و مخالفان زیادی در میان مشاوران املاک دارد، نظرات ضد و نقیض زیادی مطرح است که بعضا دلیل سردرگمی خریداران بوده است. لذا در این مقاله تلاش شده است تا با نگاهی بی طرفانه و نیز بررسی همه جانبه این پروژه، در نهایت به نتیجه ای قانع کننده دست یابیم.

برج های چهارگانه نیروی زمینی دارای موقعیت مکانی بسیار مطلوبی می باشند. علاوه بر قرار گرفتن در پهنه نارنجستان شهرک چیتگر که خود مزیت مهمی به حساب می آید، در این پروژه دو برج از جنوب و دو برج دیگر از شمال بدون مشرف هستند که در نتیجه این امر، نیمی از واحدهای شمالی و نیمی از واحدهای جنوبی پروژه علاوه بر نورگیر بودن، از چشم اندازی منحصر به فرد نیز برخوردارند.

برج های چهارگانه نزاجا 40 طبقه بوده و نمای بیرونی آنها کروی می باشد. از آنجاییکه با بالاتر رفتن طبقه ی واحدها، ارزش آنها افزوده می گردد، لذا 40 طبقه بودن این برج ها، یکی از مزایای این پروژه به حساب می آید. اما کروی شکل بودن نمای بیرونی برج ها، صرف نظر از اینکه چشم انداز خوبی ایجاد خواهد کرد، خود یک نقطه ضعف برای برج تلقی می گردد. چراکه انحنای حاصل از کروی شکل بودن سازه، در طراحی نقشه واحدها تاثیر بسزایی داشته و می توان گفت نقشه و طراحی واحد قربانی کروی شکل بودن نما شده است و در نتیجه واحدها دارای پرتی زیادی شده اند که با نگاهی اجمالی به پلان واحدها، این ضعف کاملا نمایان است. ( هستند سازه هایی با نمای کروی شکل که با اختصاص زیربنای کافی برای این امر و با افزودن بنای مفید، نقصان بوجود آمده را جبران کرده اند، که البته این امر به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد)

از دیگر گزینه های اصلی سنجش اعتبار در یک پروژه ساختمانی، درصد پیشرفت فیزیکی پروژه می باشد که متاسفانه برج های چهارگانه نزاجا در این بخش نیز ضعیف عمل کرده و با در نظر گرفتن پیشرفتی که تا کنون داشته اند، بعید بنظر میرسد تحویل پروژه در زمان تعیین شده – اردیبهشت 1400 – محقق گردد.

نحوه واریزی از دیگر فاکتورهای مهمی است که باید در هر پیش خریدی مد نظر قرار گیرد، چرا که این امر یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت فیزیکی کار می باشد و متاسفانه باید اذعان داشت که این پروژه در مقایسه با سایر تعاونی های شهرک چیتگر یکی از ضعیف ترین واریزی ها را به خود اختصاص داده است و اکثر اعضا به سختی از عهده واریز اقساط خود بر می آیند که همین امر سبب شده است تا این پروژه تاکنون روند پیشرفتی بسیار آهسته داشته باشند.

همچنین براساس اعلام تعاونی، تنها اعضایی می توانند در برج های یک و دو که زودتر آماده می شوند، انتخاب واحد نمایند که اولویت بالاتری در واریزی نسبت به سایر اعضا داشته باشند. که با توجه به محدودیت واحدها در هر طبقه، به عنوان مثال اگر خریدار یک واحد 110 متری، جزء 160 نفر اولیه نباشد، در برج 1 انتخاب واحد نخواهد داشت و اگر جزء 160 نفر دوم هم نباشد در برج دوم نیز موفق به انتخاب واحد نخواهد شد و در نتیجه باید منتظر اتمام ساخت دو برج دیگر باشد. و این در حالیست که اگر عضو مذکور جزء 160 نفر اول بوده و پس از انتخاب، واحد خود را تحویل هم بگیرد، باید تا مدت ها در واحدی زندگی کند که، تعاونی محترم همچنان در کنار برج محل سکونت وی، در حال ساخت و ساز 2 برج بعدی می باشد.

شیوه نقل و انتقال واحدها نکته مهم دیگری است که متقاضیان در هنگام پیش خرید باید بدان توجه ویژه ای داشته باشند. خوشبختانه تعاونی نیروی زمینی ارتش، تمامی نقل و انتقالات را در دفتر تعاونی انجام می دهد، اما این امر فقط در مورد امتیاز اعضایی است که واریزی خود را کامل کرده اند که متاسفانه تعداد این افراد بسیار اندک بوده و در برخی متراژ ها هم اصلا وجود ندارند.

اما در چنین شرایطی که تعاونی سازنده صراحتا اعلام نموده است که هرگونه نقل و انتقال بدون اطلاع و استعلام از تعاونی فاقد اعتبار بوده و مورد قبول تعاونی نمی باشد، متاسفانه برخی از مشاورین املاک منطقه راهکاری اشتباه -از نظر حقوقی- به خریداران توصیه می کنند. به این ترتیب که به خریداران توصیه می کنند تا با خرید امتیاز اعضا با واریزی پایین و ناقص – البته به صورت وکالتی- وارد پروژه شده و پس از تکمیل واریزی ها نقل و انتقال را در دفتر تعاونی به ثبت رسانند.

از آنجاییکه با چنین شرایطی خریداران با هر میزان آورده اولیه قادر به خرید خواهند بود، این شیوه بسیار وسوسه برانگیز است، اما احتمالا در این شیوه عواقب بدی نیز در انتظار خریداران خواهد بود. چرا که امکان وقوع اتفاقات تلخ بیشماری وجود دارد، نظیر اینکه؛ خریدار فوت کرده و ورثه پول بیشتری مطالبه نمایند، یا شخص فروشنده طمع کرده و از خریدار پول بیشتری طلب نماید و یا اینکه اصلا فروشنده امتیاز را به چند نفر فروخته باشد. و اتفاقات غیرقابل پیش بینی دیگری از این دست که همگی دال بر این هستند که عقد چنین قراردادی از اصل اشتباه بوده و خرید امتیاز به صورت وکالتی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

در نهایت و با توجه به موارد مذکور و همچنین با در نظر گرفتن دیگر نقاط ضعف این پروژه، که از حوصله مطلب خارج است، بعنوان یک مشاور در امور مسکن و سرمایه گذاری ملکی، باید بگویم که برج های چهارگانه نزاجا را نمی توان یکی از گزینه های اصلی پیش خرید در منطقه 22 دانست.

نگارنده؛ بزرگمهر کیانی