تعاونی مسکن کارکنان معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل نیروی دریایی ارتش یکی از تعاونی های سازنده ای است که در پهنه نارنجستان شهرک چیتگر در حال ساخت برج مرجان، یکی از مرتفع ترین و لوکس ترین برج های منطقه 22 می باشد. برج 41 طبقه مرجان که در پهنه C شهرک مسکونی چیتگر، همجوار بلوار پژوهش قرار دارد و عملیات ساخت آن زیرنظر بنیاد تعاون ارتش توسط تعاونی مسکن نیروی دریایی ارتش از سال 1393 آغاز شده است.

ابتدا قرار بر این بود که ساخت پروژه 60 ماهه به پایان برسد و در مردادماه 1398 برج مرجان به اعضای تعاونی تحویل گردد. اما از آنجایی که در بازه زمانی سال 1393 تاکنون اتفاقات بسیاری از نظر اجتماعی و اقتصادی در ایران رخ داده است که بر هیچ کس نیز پوشیده نیست و از طرفی طبق برآورد اولیه تعاونی باتوجه به کیفیت ساخت و امکاناتی که برای برج مرجان پیش بینی شده بود، هیئت مدیره پروژه مرجان به این نتیجه رسیدند که حتی با همان قیمت اولیه برآورد شده مبلغ اقساط برای اعضا سنگین بوده و افزایش قیمت ها و تورم نیز این سنگینی را بیش از پیش نمایان ساخت، بنابراین به دلیل اینکه اعضا قادر به پرداخت اقساط نبودند و تعاونی نیز حاضر به عقب نشینی از کیفیت و امکانات برج نبود، تصمیم گرفتند که منابع مورد نیاز ساخت پروژه مرجان را از طریق اخذ وام از منابع ترجیحا خارجی تامین کنند تا اعضا بتوانند در بلندمدت در قالب اقساط وام، هزینه های ساخت را بپردازند.

دریافت وام کم بهره با بازپرداخت بلند مدت البته ایده خوبی بود ولی روند پیگیری تعاونی جهت اخذ وام و تحریم ها و اتفاقات سیاسی باعث فاصله ای حدودا دو سال و نیمه شد که سرعت پیشرفت پروژه را بسیار پایین آورد و موعد تحویل سال 1398 عملا به فراموشی سپرده شد.

البته که حاصل پیگیری ها و زحمات هیئت مدیره و مدیرعامل تعاونی نداجا بسیار چشمگیر بود و تعاونی موفق شد برای هر واحد، بسته به متراژ واحدها مبلغی بین 230 تا 400 میلیون تومان وام با سود 7 درصد و بازپرداخت 7 ساله بگیرد و با مبلغ سنگینی که به پروژه تزریق شد، ساخت پروژه مرجان دوباره از سال 1399 سرعت گرفت و تعاونی موفق شد علاوه بر نصب اسکلت هر دو برج -پروژه مرجان به صورت برج های دوقلو ساخته می شود- از پایین دیوارچینی طبقات را نیز شروع کند. همین افزایش سرعت و پیشرفت فیزیکی ملموس سبب افزایش تقاضا برای واحدهای پروژه مرجان شد و قیمت امتیاز واحدهای مرجان به شدت افزایش یافت.

پروژه مسکونی مرجان در قالب یک برج دوقلوی 40 طبقه توسط تعاونی مسکن کارکنان معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل نیروی دریایی ارتش در منطقه 22 تهران، شهرک چیتگر، پهنه نارنجستان به صورت 5 طبقه منفی پارکینگ و انباری، 1 طبقه لابی و مشاعات و 35 طبقه مسکونی و مجموع 474 واحد تعریف شده است. در هر طبقه از این برج ها 14 واحد و 5 تیپ با متراژهای 80- 105- 120- 130- 150 مترمربع در مرحله نصب اسکلت و دیوارچینی بوده و موعد تحویل نیز سال 1402 اعلام شده است.

در حال حاضر امتیاز واحدهای پروژه مرجان در بازار املاک پیشفروش منطقه 22 یکی از باارزش ترین امتیازها جهت سرمایه گذاری و مطمئن ترین برج ها در آینده به لحاظ سکونت می باشد. تا به امروز واحدهای پروژه مرجان به صورت واریزی و امتیازی خرید و فروش می شدند که روال معمول جهت خرید و فروش امتیاز پروژه های مسکونی در چیتگر می باشد. اکنون اما انتخاب واحد پروژه مرجان توسط اعضا-که البته بهانه نگارش این مطلب نیز می باشد- خرید و فروش پروژه مرجان را به سمت فروش متری می برد و مانند تمام پروژه هایی که طبقه و جهت واحد مشخص دارند، اعضای پروژه مرجان نیز می توانند پس از انتخاب واحد، امتیاز خود را به صورت متری و مانند یک واحد مستقل بفروش رسانند.

در این میان اما نکته حائز اهمیت تدبیر و دوراندیشی تیم مدیریت پروژه است که این کشتی را طوری هدایت کردند که با وجود مخاطرات بسیار و دریای طوفانی در این سالها، ارزش افزوده قابل توجهی را نصیب اعضای پروژه نمودند و توانستند پروژه مرجان را به یک رزومه ی قابل دفاع در کارنامه کاری خود تبدیل کنند.

روند پذیرش پروژه ها در بازار این روزها و بعد از این بخصوص، بسیار خاص و پیچیده است. حالا دیگر باتوجه به تعدد بیشمار پروژه ها و تعاونی های جدید و نوپا در همین منطقه 22 انتخاب یکی از آنها برای سرمایه گذاری بسیار سخت شده است و البته انتخاب یک پروژه در ابتدای کار که هیچ پیشرفت فیزیکی قابل ارزیابی ای نداشته است، جهت سکونت که حداقل 36 یا 48 ماه آینده قابل بهره برداری خواهد بود، بسیار سخت تر و ریسک پذیرتر است و رویکرد سرمایه گذاران و مصرف کننده ها در قبال پروژه هایی از این دست که تازه به بازار می آیند بگونه ای شده است که شما به عنوان عرضه کننده به سختی می توانید اعتماد متقاضیان را جلب کنید.

در چنین بازاری پروژه هایی نظیر مرجان هم از نظر سازنده -که یکی از ارگان های اصلی جامعه است- می توان به آنها اعتماد بیشتری داشت و هم اینکه با گذشت زمان و پیشرفت فیزیکی حداقل 40 درصدی پروژه، انتخاب آن به عنوان یک گزینه جهت سرمایه گذاری و یا سکونت، کار را برای خریدار بسیار ساده تر می کند. همین افزایش اقبال از سوی متقاضیان، پروژه مرجان را بیش از پیش در دیدرس خریداران قرار داده و اینجاست که ارزش پروژه ای همانند مرجان سیر صعودی یافته و خریداران و سرمایه گذارهای سخت پسند و مشکل پسند را با خود همراه و هم رای می کند.

روند فوق برای پروژه مرجان ساده بدست نیامده است و من تحلیلگر را وا می دارد که این سازنده را رصد کرده و پروژه های بعدی اش را حتی اگر در مرحله پذیره نویسی و تجهیز کارگاه بود، با خیال راحت به تمامی دوستان و دنبال کنندگان و سرمایه گذارانم پیشنهاد کنم. چرا که می دانم پول خود و سرمایه گذارانم را به سازنده ای سپرده ام که در درجه اول مطمئن و پاک دست است و در درجه بعد کار خود را بلد است و می داند چگونه پروژه بزرگی چون برج مرجان را هدایت کند که هم ساخته شود و هم به صورت منطقی مشمول ارزش افزوده ای شود که این ارزش افزوده را در هیچ بازار سرمایه گذاری دیگری نمی توان کسب کرد مگر سرمایه گذاری ملکی در بازار مسکن منطقه 22 تهران.

نگارنده؛ بزرگمهر کیانی