در سال های اخیر منطقه 22 با روند رو به رشد و البته سریع بلند مرتبه سازی مواجه شده است که در نتیجه این مهم، شاهد ظهور برج هایی جدید در این منطقه بوده ایم که از شرق و غرب دریاچه چیتگر در حال پیش روی می باشند. در چنین شرایطی این سوال به ذهن متبادر می گردد که آیا سرمایه گذاری در یکی از چندین هزار آپارتمان منطقه 22 که البته همچنان در حال افزایش نیز هستند امری منطقی است یا خیر؟

آیا فرد سرمایه گذاری که واحد مسکونی خود را در سال های آینده در یکی از این برج های در حال افزایش تحویل خواهد گرفت، سودی منطقی کسب خواهد کرد و یا حتی برای چنین واحدی تقاضا برای اجاره از سوی متقاضیان وجود خواهد داشت؟ و ده ها سوال دیگر از این دست که نشات گرفته از نگرانی سرمایه گذارانی است که می ترسند تب و تاب ملک تا چندین سال آینده فروکش کرده و سرمایه شان بدون رشد باقی بماند و یا با نگاهی بدبینانه تر شرایط به گونه ای پیش رود که حتی امکان نقد کردن سرمایه شان را نیز نداشته باشند.

در ابتدا ذکر این نکته حائز اهمیت است که؛ باتوجه به اینکه 90 درصد از برج های منطقه 22 متعلق به تعاونی های ارگانی و سازمانی بوده و توسط این بخش ساخته شده و یا در حال ساخت می باشد، لذا تمامی این واحدها مالک داشته و خالی نیستند که با تقاضای فروش برای آنها بازار اشباع شده و قیمت ها شکسته شود. چرا که بیشتر مالکین قصد سکونت در واحد خود را دارند و فروشنده نیستند و این فرایند به گونه ای نیست که سرمایه گذاران متضرر شده و خریداری برای ملک آنها وجود نداشته باشد.

بعلاوه در برنامه ریزی های کلان شهری قطعا به پتانسیل منطقه چیتگر برای احداث این تعداد برج و نیز چگونگی روند پیشرفت امور، توجه کافی شده است تا در نهایت نظم منطقه و قیمت ها دچار اختلال نگردد.

از آنجاییکه برنامه ریزی های در نظر گرفته شده برای منطقه 22 از ابتدا با هدف توسعه و گسترش پایتخت بوده است، لذا بهترین فرصت و موقعیت برای سرمایه گذاری ملکی نیز همین منطقه می باشد. تنها کافیست فرد خریدار علاوه بر آشنایی با فوت و فن بازار ملک، زمان صحیح جهت خرید و فروش را نیز بداند. برای نمونه، زمانی که یک برج از حالت پیش فروش خارج شده و واحدها انتخاب و به اعضا تحویل داده شده اند، دیگر زمان مناسبی برای ورود به چنین پروژه ای نیست. چراکه اعضایی که از ابتدا نه به قصد سکونت و صرفا جهت سرمایه گذاری وارد پروژه شده بودند، اکنون پس از مدتها انتظار، واحد هایشان از حالت امتیازی خارج شده و قصد خروج از پروژه و کسب سود و فروش نقدی دارند. این افراد دارای تصوری غیرواقع از قیمت هستند و انتظار دارند سود تمام سالیانی که پولشان در پروژه بوده است را، حال از محل فروش واحدشان کسب نمایند. بنابراین غالبا قیمت هایی که مدنظر دارند، به دور از واقعیت بازار بوده و خریداران را در لاک دفاعی فرو خواهد برد.

و اما زمان مناسب جهت خرید واحد در یک برج نوساز دقیقا 6 ماه پس از تحویل پروژه است، چرا که تمامی فروشندگان به بازار سرازیر شده و قیمت ها شکسته شده است. در چنین زمانی وجود تعداد زیاد فروشندگان در بازار، تعادل را به نفع خریداران برقرار کرده است و عرضه بیش از تقاضا می باشد. در این حالت خریداران قادر خواهند بود با خاطری آسوده گزینه مورد نظر خویش را از میان گزینه های بیشمار روی میز انتخاب کرده و به فروشندگانی که قیمتی بالاتر از قیمت عرف بازار مطالبه می نمایند، «نه» بگوید.

البته که این زمان طلایی چندان هم طولانی نخواهد بود و تقریبا یکسال پس از تحویل پروژه یعنی پس از فروخته شدن واحدهای فروشندگان واقعی، چرخه عرضه و تقاضا متعادل شده و قیمت ها به عرف منطقه نزدیکتر خواهد شد. یقینا خریداران آگاه خریدشان را تا این زمان به تعویق نیانداخته و در همان زمان طلایی خرید خود را انجام داده اند.

و کلام آخر اینکه؛ منطقه 22 همچنان منطقه فرصت های طلایی و یکی از بهترین گزینه ها جهت سرمایه گذاری های ملکی در تهران است و در همه حال سرمایه گذاری و پیش خرید در این منطقه سودآور خواهد بود.

نگارنده؛ بزرگمهر کیانی