تعاونی مسکن معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل نیروی دریایی ارتش

برج دوقلوی مرجان را می توان یکی از خاص ترین و بی نظیرترین بلندمرتبه هایی دانست که در پایتخت در حال ساخت می باشد و انتظار میرود این پروژه در آینده ای نزدیک تبدیل به یکی از مدرن ترین برج های تهران گردد.

پروژه مرجان که در پهنه C شهرک چیتگر واقع شده است، در مرداد ماه سال 1393 توسط تعاونی مسکن معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل نیروی دریایی ارتش کلید خورد. طراحی خاص برج دوقلوی مرجان به گونه ایست که سه طبقه از دو برج به یکدیگر متصل بوده و 4 طبقه بعدی مجزا از یکدیگر می باشند و این ترتیب تا طبقات بالایی برج ادامه پیدا کرده است. در این پروژه، نقاط اتصال دو برج بعنوان مشاعات در نظر گرفته شده است و به امور خدماتی و تفریحی ساکنین اختصاص خواهد یافت.

پروژه مرجان در قالب یک برج دوقلوی 40 طبقه تعریف شده است. در این پروژه 5 طبقه منفی جهت پارکینگ ها، انباری ها و محل قرارگیری نیروگاه، یک طبقه تجاری و اداری، یک طبقه لابی، سالن اجتماعات، سالن ورزشی و سالن مراسم و جشن ها و 35 طبقه دیگر به واحدهای مسکونی (مجموع 474 واحد مسکونی) اختصاص داده شده است. برای هریک از طبقات این برج ها در حدود 16 واحد مسکونی، با متراژهای 80، 105، 120، 130و 150 مترمربع در نظر گرفته شده است.

در این پروژه طراحی و جانمایی واحدها به گونه ای است که از تمامی متراژها در تمام طبقات حداقل 2 واحد شمالی و جنوبی و از برخی واحدهای دیگر مانند واحدهای 120 و 150 متری تعداد بیشتری در هر طبقه قرار داده شده است. بعنوان مثال برای هریک از طبقات این پروژه  4 واحد با متراژ 120 مترمربع در نظر گرفته شده است که این امر انتخاب واحد در طبقات مختلف را برای اعضایی که مالک واحدهای  120 متری می باشند، آسان کرده است.

همچنین متراژهای مختلف در هر یک از طبقات کاملا هماهنگ و متناسب قرار داده شده اند، به گونه ای که شخص خریدار،  متقاضی هر متراژی از واحدهای برج مرجان و در هر جهتی که باشد، می تواند با چند طبقه بالاتر و یا پایین تر گزینه مورد نظر خود را خریداری نماید.

نقشه واحدها نیز کاملا همسو با سنت ها و اصول خانواده های ایرانی می باشد، مضاف بر اینکه در طراحی پلان ها تمامی مسائل رفاهی مدرن نیز مدنظر قرار داده شده است. همچنین این واحدها تمام هوشمند بوده و تمامی امور هر یک از واحدها  توسط اپلیکیشنی که روی گوشی دارنده مالک نصب می گردد، قابل کنترل می باشد.

شایان ذکر است که تمامی واحدهای این پروژه مالک سهام واحدهای تجاری – اداری بوده و از عواید آنها بهرمند خواهند شد. البته تصمیم گیری نهایی در خصوص واحدهای اداری – تجاری به بعد از تشکیل هیئت مدیره توسط اعضا موکول شده است.

در طبقات منفی برج مرجان نیروگاه تولید همزمان برق و حرارت قرار خواهد گرفت. این توربین گازی، ماهانه 4 مگاوات برق تولید خواهد کرد که نیمی از این برق تولید شده مورد مصرف برج بوده و مابقی به اداره برق فروخته خواهد شد. عواید حاصل از این فروش صرف هزینه های نگهداری از برج می گردد که در نتیجه این امکان، ساکنین از پرداخت هزینه شارژ ماهانه و پول برق و گاز معاف خواهند بود.

از دیگر امکانات برجسته برج مدرن مرجان می توان به تخصیص یک مخزن 150 لیتری ذخیره آب برای هر یک از واحدها اشاره کرد که در نتیجه این امر در زمان قطع آب، تمامی واحدها تا 24 ساعت ذخیره آب خواهند داشت.

برج مرجان دارای امکانات متعدد دیگری نظیر؛ سالن اجتماعات، سالن ورزشی، سالن جشن و مراسم، سالن انتظار مهمان و ساکنین، دوربین مداربسته، سیستم اعلام و اطفاء حریق می باشد. همچنین در این برج علاوه بر آسانسور های حمل بار و نفر، دو دستگاه آسانسور پانوراما  قرار داده خواهد شد که دارای سرعتی بالا می باشند.

سازه برج مرجان که توسط متخصصین صاحب نام این حرفه طراحی شده است به صورت اسکلت فلزی قابل نصب با پیچ و مهره می باشد که در حال حاضر یکی از بهترین سازه ها محسوب می گردد. در طراحی این سازه از یک سیستم جدید استفاده شده است که با پخش کردن تکانه ها، اثر آنها را کاهش می دهد که در نتیجه این مهم، برج مرجان در میان پروژه های شهرک چیتگر بیشترین مقاومت در برابر زلزله را دارا می باشد. همچنین از آنجاییکه این برج کاملا سازگار با محیط زیست می باشد لذا در زمره ساختمان های سبز قرار خواهد گرفت.

در پروژه مرجان، قرارداد اولیه فی مابین تعاونی سازنده و اعضا برای هر مترمربع 2.8 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که این عدد به مرور افزایش یافت و در حال حاضر گرچه مبلغ اعلامی برای این پروژه نسبت به سایر برج های شهرک چیتگر کمی بالاتر به نظر میرسد، اما با توجه به ویژگی های شاخص این برج، مبلغی منطقی است. چرا که در آینده ای نزدیک که برج مرجان در منطقه تبدیل به یک برند گردد، افراد زیادی حاضر خواهند بود با پرداخت بهایی بالاتر از قیمت میانگین، مالک یکی از واحدهای این پروژه باشند و این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که تعداد متقاضیان بیشتر از فروشندگان برج باشد.

البته باید اذعان داشت که در حال حاضر شرایط پرداخت برای واحدهای برج مرجان بسیار مناسب تر از برج های مشابه است.

نقل و انتقال واحدهای این پروژه کاملا قانونی بوده و بدین صورت می باشد که در ابتدا یک مبایعه نامه در دفتر املاک منعقد می گردد. سپس در حضور خریدار و فروشنده در دفتر تعاونی تمامی استعلامات و واریزی های فروشنده تا روز معامله از لحاظ دیرکرد و جریمه های احتمالی بررسی شده و پس از تایید تمامی واریزی ها و سلامت امتیاز توسط مسئول امور مالی تعاونی، وکالت نامه و اقرارنامه محضری در دفتر اسناد رسمی به نام خریدار تنظیم و دفترچه مالکیت واحد نیز در دفتر تعاونی به نام خریدار خواهد شد. بعلاوه تعاونی سازنده با احداث دفتر فروش برج مرجان در محل پروژه برای خریداران و فروشندگان تسهیلات ویژه ای را نیز در نظر گرفته است.

و کلام آخر اینکه؛ پروژه مرجان یکی از آینده دار ترین برج های منطقه بوده و بهترین گزینه جهت سرمایه گذاری و یا سکونت در منطقه 22 محسوب می گردد.

نگارنده؛ بزرگمهر کیانی