در سال هایی نه چندان دور، پروژه های شمال بزرگراه خرازی با توجه به مشکلاتی نظیر دسترسی های محدود، خلوتی اطراف پروژه ها و بدون امکانات بودن و همچنین بعد مسافتی که این بخش نسبت به دریاچه چیتگر و پروژه های جنوب بزرگراه داشت، باعث شده بود تا مشتریانی که به قصد خرید کردن و یا پیش خرید یک واحد مسکونی وارد منطقه 22 می شدند، تمایل چندانی نسبت به پروژه های این  بخش  از خود نشان نمی دادند.  چرا که در آن زمان این موارد از جمله نکات منفی آن بخش به حساب می آمد. اما با گذشت زمان و تغییرات منطقه، مواردی که در سالهای گذشته جزء معایب پروژه های شمال بزرگراه خرازی محسوب می شدند دیگر تبدیل به مزایا و بعضا نقاط قوت این پروژه ها شده بودند.

با امتداد بزرگراه خرازی و تکمیل شدن شهرک شهید باقری و شهرک نمونه سپاه و همچنین تاسیس پروژه تجاری رزمال و بیمارستان فوق تخصصی تریتا و از همه مهمتر احداث بیمارستان مغز و اعصاب پروفسور سمیعی، ورودی ها و خروجی های متعددی برای بزرگراه شهید خرازی در نظر گرفته شد که در نتیجه این مهم، مشکل محدودیت دسترسی برای بخش شمال بزرگراه خرازی مرتفع گردید.

صد البته که نمی توان از اهمیت وجود پروژه هزار و یک شهر چشم پوشی کرد. پروژه ای که یکی از بزرگترین پروژه های تفریحی – خدماتی در سطح کشور بوده و خود به تنهایی نوید بخش آینده ای آبادتر برای پروژه های این بخش شده است.

به لحاظ خلوتی و کمبود امکانات رفاهی در اطراف پروژه های شمال بزرگراه خرازی نیز می توان گفت که بالاخص در مورد پروژه آبشار، واقع شدن این پروژه در شمال مجتمع تجاری بزرگ رزمال و همچنین همجواری با بیمارستان تریتا توانسته است تا حدود زیادی پاسخگوی نیاز ساکنین این برج ها باشد.

یکی دیگر از معایب گذشته و محاسن فعلی پروژه های شمال بزرگراه خرازی، بعد مسافتی است که پروژه های واقع شده در این بخش با دریاچه دارند. این بعد مسافت، که در گذشته ای نزدیک بعنوان یکی از معایب این بخش مطرح می شد، در سال های اخیر با توجه به حجم ترافیک و ازدحام جمعیت در اطراف دریاچه بویژه در روزهای تعطیل، فاصله ای این چنینی مزیتی مهم به شمار می رود، چرا که پروژه های این بخش نه چنان به دریاچه نزدیک هستند که شلوغی اطراف دریاچه سبب صلب آرامش ساکنین این برج ها گردد و نه چنان دورند که نتوانند به راحتی از دریاچه و امکانات آن بهره برند. ساکنین پروژه های این بخش تنها با صرف 5 دقیقه زمان -با وسیله نقلیه-  به دریاچه دسترسی خواهند داشت. لذا در نتیجه موارد مذکور می توان گفت که با توجه به شرایط کنونی، پروژه آبشار یکی از بهترین و منطقی ترین فاصله ها به دریاچه را دارد.

پروژه آبشار متعلق به تعاونی مسکن سازمان تعزیرات حکومتی می باشد و با توجه به مشارکتی که این تعاونی با شرکت سرمایه گذاری مسکن- متعلق به بانک مسکن- داشته است؛ لذا واحدهای این پروژه به لحاظ خرید و فروش به دو دسته تقسیم شده اند:

  • واحدهای متعلق به اعضای تعاونی مسکن سازمان تعزیرات

خرید و فروش این واحدها به صورت امتیازی بوده و براساس اولویت واریزی و خوش حسابی معامله می شوند. این واحدها خرید و فروش نسبتا محدودی دارند.

همچنین نقل و انتقال این واحدها بصورت رسمی و قانونی در دفتر تعاونی مسکن سازمان تعزیرات انجام می پذیرد.

  • واحدهای متعلق به شرکت سرمایه گذاری مسکن

از آنجایی که این شرکت، ساخت پروژه را برعهده دارد، لذا برای رسیدن به پول خود ناگزیر به فروش واحدهایی است که براساس قرارداد درصد خاصی از مجموع کل واحدها هستند و شرکت سرمایه گذاری مسکن در نتیجه این فروش، سود و درآمد واقعی خود را کسب می نماید. بدین منظور و در راستای پیشی گرفتن از رقبا، این شرکت ملزم به ایجاد مزیتی رقابتی شده است که بر همین اساس، با ایجاد شرایطی مناسب و مشتری پسند توانسته است واحدهای بیشتری را در بازار به فروش رساند. این مزایا شامل موارد ذیل می باشد؛

  • نخستین مزیت در نظر گرفته شده برای خریداری که از سازنده خرید انجام می دهد، این است که از همان بدو امر، خریدار می تواند طبقه و جهت واحدش را انتخاب نماید.
  • مزیت دوم تعهد پرداخت ضرر و زیان دیرکرد است. از آنجاییکه سایر تعاونی ها چنین شرایطی را برای خریدار یا اعضا در نظر نمی گیرند، لذا موارد مذکور، مزیت محسوب می شوند.

نقل و انتقال واحدهای متعلق به شرکت سرمایه گذاری مسکن نیز در دفتر خود شرکت، قابل انجام بوده و با توجه به رسمی و قانونی بودن تمامی قراردادها، لذا هیچگونه نگرانی وجود نخواهد داشت.

در پروژه آبشار، متراژ واحدها در هر یک از برج ها کمی متفاوت است، اما به صورت تقریبی، میانگین واحدهای دوخوابه بین 93 تا 105 متر مربع و واحدهای سه خوابه بین 130 تا 135 مترمربع می باشد.

با توجه به اینکه پروژه آبشار – مخصوصا واحدهای شرکت سرمایه گذاری مسکن- از تمامی آیتم ها نمره کامل را اخذ می نماید، لذا در این مقاله آیتم بندی پروژه که روند همیشگی نگارش مقالاتی از این دست بود، رعایت نشد.

با امید رسیدن به روزی که تمامی سازندگان اعم از شخصی ساز و تعاونی ها، در هریک از پروژه های مسکونی، تجاری و اداری، به این باور دست یابند که، امر خرید و فروش امتیازها و سهام ها نیز چون سایر بخش های صنعت ساختمان، کاملا مدرن شده و می بایست با نگاهی متفاوت و نیز با بهره مندی از شیوه هایی علمی و به روز، به بحث پیش خرید و پیش فروش پرداخته شود، که بدون شک حرکت در چنین مسیری مستلزم تعامل بیشتر با کارشناسان املاک می باشد.

نگارنده؛ بزرگمهر کیانی