مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس که با نام دریاچه چیتگر نیز شناخته می شود، با مساحتی بالغ بر ۲۵۰ هکتار در شمال غرب پایتخت یعنی در منطقه ۲۲ شهرداری تهران واقع شده است.

130 هکتار از مساحت این مجموعه به دریاچه اختصاص یافته است و 120 هکتار دیگر نیز مساحت مجموعه ی تفریحی می باشد که در پهنه خشکی دریاچه ایجاد شده است.

دریاچه چیتگر از شمال و شرق به محور چهارباغ، بزرگراه همت و آزادگان، از غرب به بافت مسکونی منطقه 22 و از جنوب و جنوب غربی به پارک جنگلی چیتگر و بزرگراه شهید همدانی منتهی شده است.
این دریاچه که فاز نخست آن در سال 1392 به بهره برداری رسید، یکی از جاذبه های جدید تهران است و در حقیقت ساحلی زیبا برای اوقات فراغت پایتخت نشینان محسوب می گردد.

این دریاچه در حدود 80 درصد از آب مورد نیاز خود را از رودخانه کن و درصد باقیمانده را از آب های روان حوزه میانی و سطحی منطقه تامین می نماید. دریاچه در فصول پرآبی رودخانه کن، یعنی ازاوایل دی ماه تا اواخر فروردین ماه آبگیری می شود.

با توجه به سیکل بسته و ایزوله سامانه انتقال آب این دریاچه، هیچگونه آب دیگری وارد سیلاب‌های فصلی و همچنین تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی نمی گردد.

حجم دریاچه پشت سد در حدود ۶٫۹ میلیون متر مکعب برآورد می‌گردد. طول تاج سد دریاچه ۷۳۰ متر و عرض آن ۱۲ متر بوده و محیط دایک ساحلی پیرامون دریاچه ۴۸۰۰ متر و قطر دریاچه ۱۸۰۰ متر است. عمق دریاچه چیتگر در کناره ها یک و نیم تا دو متر می باشد که این عمق در اواسط دریاچه به 4 متر نیز می رسد.

دریاچه چیتگر دارای ۸ ورودی اصلی می باشد که سه ورودی در شمال، سه ورودی در شرق و دو ورودی دیگر نیز در غرب و شمال غرب دریاچه واقع شده اند.

با توجه به موقعیت قرارگیری دریاچه در مجاورت پارک های جنگلی چیتگر، خرگوش دره و لتمال کن، کوهسار و نیز جهت وزش باد غالب پایتخت (شمال غرب – جنوب شرق)، دریاچه چیتگر نقش بسزایی در تلطیف هوا و بالا بردن رطوبت شهر تهران بالاخص در منطقه غرب آن ایفا می کند.

از دیگر مزایای این دریاچه می توان به تأثیرات مثبت آن در جهت ارتقاء شرایط زیست ‌محیطی و اقلیمی منطقه و همچنین اسکان پرندگان مهاجر و کمیاب اشاره کرد.

امکانات رفاهی مجموعه چیتگر؛

  • در قسمت شمال شرقی دریاچه چیتگر، چرخ و فلک با چشم اندازی زیبا از دریاچه و در مجاورت آن وسایل بازی کودکان و نوجوانان همانند پیست پرواز و ماشین کوبنده قرار داده شده است.

  • برای بخش ساحلی دریاچه، دو مجموعه بازی بزرگ در نظر گرفته شده است که از امکانات این دو مجموعه می توان سافاری وحشت، اسکیت یو شکل و هرم هیجان را نام برد.

  • پیست پرش در آسمان، پیست دوچرخه سواری و سرزمین بازی نیز از جمله خدمات این مجموعه می باشد.

  • از دیگر امکانات این مجموعه می توان به ساحل سنگی اشاره کرد. این ساحل که در بخش شمالی دریاچه قرار گرفته است امکان قدم زدن تا نزدیکی آب دریاچه را برای علاقمندان فراهم آورده است.

  • دورتا دور دریاچه نیز پیاده راهی وجود دارد که گردشگران می توانند همزمان با یک پیاده روی لذت بخش، نظاره گرمرغان دریایی روی دریاچه باشند. همچنین ماهیگیری از دیگر تفریحات در نظر گرفته شده برای این مجموعه است.

  • مجموعه چیتگر مرکز خرید بزرگ بام لند که متشکل از برندهای متفاوت و رستورانهای متنوع و فروشگاههای بزرگ می باشد را نیز در خود جای داده است.

مجموعه تفریحی توریستی دریاچه چیتگر دارای ۳ جزیره با عناوین زیر می باشد:

  • جزیره شهدای تنب بزرگ

این جزیره با مساحتی بالغ بر 10هزار مترمربع دارای کاربری فرهنگی و مذهبی است.

  • جزیره شهدای تنب کوچک

برای این بخش که 4 هزار مترمربع مساحت دارد، کاربری فرهنگی، اجتماعی و هنری در نظر گرفته شده است.

  • جزیره شهدای ابوموسی

این جزیره 13 هزار مترمربع مساحت داشته و دارای کاربری های خدماتی، تفریحی و پذیرایی می باشد. جزیره شهدای ابوموسی مجهز به اسکله و چند نوع قایق اعم از شارژی، پدالی، قایق های کاتامارا یا اتوبوسی و قایق های موتوری و قایق امداد است.