شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 1641 |
328 بازدید
0
16
ارسال به دوستان
پ

مسجدامام رضا(ع) در دهکده المپیک منطقه ۲۲ را علاوه بر اغلب ساکنان این منطقه، مسافران، در راه ماندگان و بی‌خانمان‌ها به خاطر ویژگی‌های خاصش به خوبی می‌شناسند. «حجت‌الاسلام علی واشقانی فراهانی» امام جماعت مسجد در طبقه بالای مسجد سکونت دارد و به همین خاطر در این مسجد شبانه‌روز باز و او پاسخگوی شهروندان و ساکنان […]

مسجدامام رضا(ع) در دهکده المپیک منطقه ۲۲ را علاوه بر اغلب ساکنان این منطقه، مسافران، در راه ماندگان و بی‌خانمان‌ها به خاطر ویژگی‌های خاصش به خوبی می‌شناسند. «حجت‌الاسلام علی واشقانی فراهانی» امام جماعت مسجد در طبقه بالای مسجد سکونت دارد و به همین خاطر در این مسجد شبانه‌روز باز و او پاسخگوی شهروندان و ساکنان است.

 دَرِ این خانه خدا، شبانه‌روز به روی نمازگزاران، اهالی، در راه‌ماندگان و بی‌پناهان باز است. این مسجد هر ساعت از شبانه‌روز، خدمات مختلفی را به شهروندان ارائه می‌دهد. حجت‌الاسلام «شیخ علی واشقانی فراهانی» امام جماعت فعال مسجد امام رضا(ع)، برای مسافران و کسانی که به هر دلیلی مشکل اسکان در شب را دارند شرایطی را مهیا کرده که آنها بتوانند بدون نگرانی از بی‌جایی، آسوده شب را در خانه امن الهی پناه بگیرند.

به همین منظور در بخشی از مسجد وسایل اولیه برای اقامت مانند وسایل آشپزی، وسایل خواب و مواد شوینده برای شب ماندن مسافران تدارک دیده شده است. او در این‌ باره می‌گوید: “کسانی‌ که جایی برای ماندن در شب ندارند می‌توانند شب را در این مسجد سپری کنند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که ۳ وعده نماز روزانه در این مسجد اقامه می‌شود. به همین خاطر مسافران از ساعت ۲۲ شب می‌توانند در این مکان استراحت کنند.” حجت‌الاسلام واشقانی فراهانی در ادامه افزود:” مسافرانی هستند که این مسجد و من را می‌شناسند. آنها معمولاً برای انجام کارهای خود از شهرهای دور و نزدیک به تهران رفت‌وآمد دارند و چون مکانی برای اسکان ندارند به مسجد امام رضا(ع) می‌آیند. این افراد را در محل اسکان پناه می‌دهیم. همچنین از آنها تعهدنامه کتبی می‌گیریم که اگر اتفاقی برایشان افتاد، مسئولیتش با خودشان باشد و از وسایل و اموال مسجد به خوبی نگهداری کنند. از سوی دیگر علاوه بر اسکان مسافران، مسجد هم در تمامی ساعات شبانه‌روز فعال و در آن به روی نمازگزاران و اهالی باز است.”

الگویی برای سایر مساجد

در منطقه ۲۲ تهران، مسجد امام‌رضا(ع) الگویی از یک کانون اسلامی است؛ چرا که این مسجد شبانه‌روز فعال بوده و با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی، بخشی از نیازها و دغدغه‌های مردم منطقه را رفع کرده ‌است.

پناه درراه ماندگان و بی‌خانمان‌ها

اینجا مکانی امن برای شهروندان و در راه‌ماندگان است. حجت‌الاسلام فراهانی به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این مسجد رانندگان تاکسی‌هایی که به این محدوده رفت‌وآمد دارند در کنار اقامه نماز استراحت می‌کنند همچنین بعضی از رانندگان مسیر «رباط‌کریم» و «هشتگرد» و نقاط دور دیگر، شب‌ها اینجا می‌خوابند و صبح زود دنبال کارشان می‌روند.

من خودم ۲۴ ساعته در مسجد حضور دارم و پاسخگوی مراجعه‌کنندگان هستم. این مسجد امید مردم شده است. یعنی از همه جای تهران و ایران اگر کسی در راه‌مانده یا مشکلی داشته باشند، به این مسجد مراجعه می‌کنند. مردم به این مسجد اعتماد و امید زیادی دارند. از ساعت ۲۲ شب افرادی که در تهران بدون محل اسکان هستند، چه مسافران در راه‌مانده و چه افراد بی‌خانمان می‌توانند شب را در این مسجد سپری کنند.

امکان اسکان مسافران با استقبال بسیار مردم مواجه شده است به‌صورتی که مسافران بسیاری از استان‌های دیگر کشور شب‌ها با من تماس می‌گیرند و در مساجد اسکان پیدا می‌کنند. کسانی که نیاز به اسکان ضروری دارند می‌توانند از ساعت ۲۲ بامراجعه به مسجد امام رضا(ع) به نشانی غرب به شرق بزرگراه همت، خروجی دهکده، سه‌راه زیبادشت مراجعه کنند.»

فعالیت‌های ویژه فرهنگی

به گفته امام جماعت مسجد امام رضا(ع) در همه روزهای هفته در این مسجد برنامه‌های متعدد مذهبی برگزار می‌شود. از آموزش درس‌های حوزوی، آموزش مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه برای بانوان، آموزش روان‌خوانی، تجوید قرآن، بیان احکام و احادیث گرفته تا آموزش قرآن، قرائت زیارت آل‌یاسین، بیان موضوعات اخلاقی، احکام به اقتضای روز و همچنین برگزاری سفرهای زیارتی قم و جمکران.

تشکیل کلاس‌های حوزه علمیه و آموزش قرائت و تفسیر قرآن از دیگر برنامه های این مسجد بوده و کتابخانه بزرگی در اطراف محوطه مصلای مسجد امام‌رضا(ع) قرار دارد که بیش از ۲هزار جلد کتاب تخصصی و عمومی در آن گنجانده شده است.

همچنین در کنار بخش‌های مختلف این مسجد، مکانی به‌عنوان مهدکودک نیز برای فرزندان نمازگزاران و اهالی در نظر گرفته شده است.

منبع: همشهری آنلاین

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری چیتگرنیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید