با اندکی تامل در خصوص تحولات روزهای اخیر بازار مسکن، می توان متوجه ترافیک ایجاد شده در این بخش شد. با در نظر گرفتن تغییرات بازار طلا و ارز طی چندین ماه گذشته که کل اقتصاد ایران را تحت تاثیر خود قرار داد، بازار مسکن نیز به طبع شرایط پیش آمده فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشت و هم اکنون آرامش پس از طوفان را سپری می کند. فروشندگانی که در ماههای گذشته راضی به حضور پای میز قرارداد نبودند و یا ثانیه ای قیمت ها را افزایش میدادند حالا دیگر یا منصرف شده اند و یا حسرت قیمت ها و خریدارنی را می خورند که تا چند ماه پیش برای خرید املاکشان صف کشیده بودند.

با برهم خوردن بازار، شرایط و قواعد بازی نیز تغییر می کند. پیش از تحولات اخیر شاهد یک دوره چندین ساله ی رکود در بازار مسکن بودیم. در آن دوران قیمت ها به قدری پایین بودند که فاصله زیادی با ارزش حقیقی املاک داشتند و برغم اینکه شرایط بسیار مناسبی برای خرید وجود داشت اما خریداران و صاحبان سرمایه تمایل چندانی جهت ورود به این بخش از خود نشان نمی دادند. فروشندگان نیز مجبور به کاهش روزانه قیمت املاکشان بودند. درآن برهه تنها حاضرین در بازار را مصرف کنندگانی تشکیل می دادند که به قصد خرید و فروش و در جستجوی یافتن قیمت هایی بهتر و مناسب تر بودند.

اما حالا و پس از تحولات اخیر شاهد افزایش قیمتی بی سابقه و حبابی بزرگ در بازار املاک هستیم. گرچه این روند سریع افزایش قیمت منطقی بنظر نمیرسد اما با در نظر گرفتن افزایش قیمت مصالح، زمین و ساخت، شاید منجر به نزدیک تر شدن ملک به ارزش حقیقی خود گشته و بازار املاک را که در حال پوست انداختن و تازه شدن است، بصورتی آهسته به سمت منطقی شدن قیمت ها پیش برد.

از منظر نگارنده بازار ملک و مسکن در حال استقرار در جایگاه حقیقی خود می باشد و قطعا طبیعی است که چنین حباب بزرگی، اندکی از حجم ترافیک بازار را کاهش داده و منجر گردد تا هر کس به فکر کسب منافع فردی خویش باشد. وضعیت فعلی بازار به گونه ایست که شاید فروشنده ها متضرر بنظر برسند اما با دیدی منصفانه تر در می یابیم که این تنها صورت ماجراست و حقیقت امر چیزی جز این نیست که فروشنده ای که در زمان حباب بازار و به امید بالاتر رفتن قیمت، راضی به فروش ملک خود با قیمت متری 15 میلیون هم نشده بود، اکنون ناچار به فروش با متری 12 میلیون شده است و طبیعی است که احساس خسران نماید، اما با اندکی تامل در خواهد یافت که قیمت همین ملک قبل از حباب بازار متری 6 میلیون بوده است و حالا وی توانسته است به دوبرابر قیمت سابق، ملک خود را به فروش رساند.

خریداران نیز که در زمان اوج تورم از افزایش روزانه و بعضا ساعتی قیمتها مشوش و نگران شده بودند، حالا دیگر به آرامشی نسبی دست یافته اند و می توانند با خاطری آسوده تصمیم گیرند.

اکنون بازار ملک و مسکن در حال رسیدن به ثباتی است که شاید چند سالی بود استحقاق رسیدن به آن را داشت و با وضعیت فعلی، فروشنده و خریدار دیگر می توانند با خاطری آسوده و بدور از هر گونه استرس و تردید پای میز قرارداد حاضر شده و ملک مورد نظر را با قیمت واقعی اش معامله کنند.

نگارنده؛ بزرگمهر کیانی