از آنجایی که طرح تفضیلی منطقه 22 بسیار پویا و در جهت توسعه پایدار و اصول شهرنشینی نوین بوده و نیز با در نظر گرفتن روند ساخت و ساز و برج سازی نزدیک به یک دهه اخیر در چیتگر که منطقه 22 را به مجموعه ای از شهرک های منظم تبدیل کرده است، این شهرک ها با گذر زمان بزرگ تر و گسترده تر شده و بیشتر شکل شهرک- به معنای واقعی کلمه- به خود می گیرند. لذا در این مقاله به معرفی شهرک های رو به رشد و آینده دار منطقه 22 پرداخته ایم.

در تعریف شهرک هایی که تابحال ساخته شده اند، آمده است: “مجموعه ای از برج های هم شکل با سازه، پلن و نمایی واحد و دارای مشاعات و محوطه سازی کافی” که به نظر نگارنده بیشتر از شهرک، واژه ی محله برای این تعریف مناسب بوده و پروژه هایی چون برج های آسمان، برج های صیاد، برج های آبشار، برج های عرفان، برج های ایزدیار و مجموعه هایی از این دست که در اطراف دریاچه چیتگر ساخته شده اند، محله هایی را تشکیل داده اند که اتفاقا دربرگیرنده برج های خوش ساخت و باکیفیتی نیز هستند اما… فاصله بسیاری دارند با آنچه که واقعا شهرک نامیده می شود.

شهرک به مجموعه ای از برج های مسکونی گفته می شود که تمامی زیرساخت های آن متناسب و مختص ساکنین آن طراحی و اجرا شده باشد و تمامی امکانات رفاهی و … که مورد نیاز افراد یک خانواده و اقشار جامعه است را در خود جای داده باشد. امکانات یعنی تمامی نیازهای یک جامعه شهری از نانوایی و هایپرمارکت گرفته تا پمپ بنزین و مدرسه و فرهنگسرا و درمانگاه و هر آنچه که اهالی شهرک را از خروج غیرضروری از آن محیط بی نیاز می سازد. حال با ارائه این تعریف از شهرک، می توانیم به معرفی شهرک های در حال ساخت در منطقه 22 بپردازیم. بدیهی است پیش خرید و سرمایه گذاری در چنین شهرک هایی، فرصتی طلایی به شمار رفته و می توان با خیالی آسوده به گزینه های سرمایه گذاری در منطقه 22 و دریاچه چیتگر اندیشید.

  • شهرک مسکونی چیتگر؛ زمین های شهرک چیتگر متعلق به ارتش بوده و به عنوان میدان تیر ارتش استفاده می شده است. در حال حاضر این شهرک، شهرکی است به معنای واقعی کلمه مدرن و کامل، متشکل از 3 پهنه ی بوستان (A)، سروستان (B) و نارنجستان (C) که متعلق به کارکنان و اعضای تعاونی های ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده و توسط بنیاد تعاون ارتش (بتاجا) مدیریت و ساخته می شود.

درخصوص شهرک چیتگر می توان گفت که این شهرک به لحاظ موقعیت مکانی، در یکی از بهترین نقاط منطقه 22 قرار گرفته است به گونه ای که محور تفریحی – تجاری چهارباغ دقیقا از وسط شهرک چیتگر می گذرد.

این شهرک حدفاصل بزرگراه شهید خرازی (همت) از شمال و بزرگراه شهید همدانی (حکیم) از جنوب بوده و از غرب به بلوار پژوهش منتهی می گردد. بلوار ایران خودرو از شرق این شهرک را از محدوده ی بازار بزرگ ایران (ایران مال) جدا کرده است.

فاز اول یا پهنه بوستان (A) متشکل از برج های ارکیده و پامچال می باشد که این برج ها به بهره برداری رسیده  و به اعضای تعاونی بتاجا تحویل شده است و می توان گفت پهنه A یا بوستان شهرک چیتگر بالای 90 درصد پیشرفت را طی کرده است و تعداد معدودی از برج های آن نظیر برج خلبانان ارتش یا B6 در مرحله نازک کاری و نما هستند. خیابان کشی ها و محوطه سازی های این پهنه نیز انجام شده است.

پهنه سروستان (B) در دست ساخت بوده و متشکل از 17 برج 20 و 30 طبقه می باشد. برخی از برج های پهنه B از جمله برج های G و B انتخاب طبقه کرده اند و اعضای تعاونی که به صورت سهامی ثبت نام کرده بودند با تجمیع بسته های سهامی خود به یک واحد مسکونی رسیده اند و مابقی برج های پهنه سروستان مثل برج های N و D در انتظار و نوبت تجمیع سهام و انتخاب متراژ و طبقه می باشند.

پهنه نارنجستان (C) شهرک چیتگر نیز شامل 8 برج 30 و 40 طبقه است که 4 برج آن توسط تعاونی مسکن اداره مهندسی نیروی زمینی ارتش (برج های چهارگانه نزاجا)، 2 برج توسط تعاونی مسکن پدافند هوایی ارتش (برج های پدافند)، یک برج دوقلو توسط تعاونی مسکن مرکزی نهاجا (برج H2 نهاجا) و یک برج توسط تعاونی مسکن معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل نداجا (برج مرجان) در حال ساخت می باشد. برج های این پهنه نسبت به دو فاز قبلی دارای امکاناتی بیشتر و مدرن تر می باشند.

در کل می توان گفت شهرک مسکونی چیتگر یکی از آینده دار ترین و مدرن ترین شهرک های در حال ساخت در غرب تهران است که سرمایه گذاری در آن دارای ارزش افزوده ای چشمگیر خواهد بود.

  • شهرک شهید خرازی؛ شهرک شهید خرازی در زمینی به مساحت 38.5 هکتار بنا گردیده است که سابق بر این پادگان شهید خرازی نام داشت و در اختیار سپاه بود. شهرک شهید خرازی در قالب 44 برج 34 طبقه (ردیف های شمالی) و 25 طبقه (ردیف های جنوبی) و حدود 8 هزار واحد مسکونی، توسط بنیاد تعاونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واقع در منطقه 22 تهران، غرب دریاچه چیتگر، ضلع غربی بلوار اردستانی، مابین بزرگراه شهید خرازی از جنوب و بزرگراه شهید همدانی از شمال در حال ساخت می باشد. اسامی تعاونی های سازنده شهرک شهید خرازی عبارتند از :

تعاونی مسکن آماد و پشتیبانی – تعاونی مسکن هوافضا – تعاونی مسکن سپاه حضرت رسول (ص) – تعاونی مسکن نیروی زمینی – تعاونی مسکن ستاد کل

برج های پروژه شهید خرازی در مراحل پایانی ساخت بوده و تعدادی از این برج ها مانند بلوک های تعاونی آماد توسط اعضا انتخاب واحد شده اند و طبقه، جهت و متراژ واحدها براساس اولویت بندی خوش حسابی مشخص شده است. مابقی بلوک ها که هنوز انتخاب واحد نکرده اند نیز به صورت واریزی و امتیازی خرید و فروش می شوند.

واحدهای مسکونی در شهرک خرازی به صورت دوخوابه و از 100 تا 120 متر پیش بینی شده است. تمامی 44 برج دارای امکانات کامل معمول برج ها در منطقه 22 می باشند. امکاناتی از قبیل پارکینگ و انباری جهت هر واحد مسکونی، لابی و لابی من 24 ساعته، سالن اجتماعات، سالن ورزشی، سیستم اعلام و اطفاء حریق، سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی، درب ضدسرقت، هلی پد، سیستم مانیتورینگ، بالکن برای تمامی واحدها، محوطه سازی و فضای سبز، فضای بازی کودکان، آسانسورهای حمل بار و نفر و پنجره های دوجداره.

شهرک شهید خرازی از نظر موقعیت مکانی نیز آینده بسیار خوبی را برای خود شهرک و اهالی اش رقم زده است و به لحاظ آبادانی ای که با خود دارد نیز، زمین ها و املاک اطراف خود را دارای ارزش افزوده ای قابل توجه نموده است. همچنین این شهرک به لحاظ دسترسی نیز در موقعیتی قرار گرفته است که تمامی دسترسی های اصلی به شاهراه های شهری و بین شهری همچون بزرگراه های همت، حکیم، آزادگان و تهران – شمال را داراست و از این حیث می توان شهرک شهید خرازی را یکی از شهرک های موفق دانست. در کل شهرک شهید خرازی از جمله شهرک های رو به رشد و آینده دار در منطقه 22 می باشد که هم از نظر سکونت و هم از منظر سرمایه گذاری می تواند نمره مطلوبی برای مصرف کنندگان و سرمایه گذاران داشته باشد.

  • شهرک مرواریدشهر؛ شهرک مسکونی مرواریدشهر که در غربی ترین بخش منطقه 22 تهران واقع شده است، شهرکی است بسیار مدرن و مجهز به تمامی امکانات روز دنیا متشکل از 54 برج 25 تا 30 طبقه که توسط تعاونی های سازنده در منطقه 22 در حال ساخت می باشد. تعدادی از برج های این شهرک آماده سکونت بوده و به مالکین تحویل شده است و سایر برج ها نیز در مراحل مختلف ساخت و در حال پیشرفت فیزیکی می باشند. از آنجاییکه شهرک مسکونی مدرن مرواریدشهر تمامی امکانات مورد نیاز اهالی یک شهرک مدرن را در دل خود جای داده است، لذا می توان این شهرک را به لحاظ زیرساخت و امکانات شهری یکی از کامل ترین شهرک های غرب تهران دانست، چرا که در این شهرک، امکاناتی از قبیل پمپ بنزین، مراکز آموزشی (از مهدکودک و دبستان گرفته تا دانشگاه و مراکز آموزش عالی)، مراکز فرهنگی، مذهبی، ورزشی، هنری، پارک و فضای سبز به تناسب تعداد واحدها و اهالی شهرک، فضای بیمارستانی و درمانگاه و همینطور خیابان کشی ها و طراحی معابر براساس آخرین متدهای شهرسازی روز دنیا طراحی شده است.

در این شهرک زاویه قرارگیری برج ها نسبت به برج های همجوار به گونه ای است که هیچ کدام از واحدها نسبت به واحد دیگری مشرف نبوده و دید مستقیم ندارند. امکانات برج های این شهرک نیز به گونه ای است که اهالی برج ها از تمامی امکانات مدرن رفاهی یک برج برخوردار بوده و نیازی به خروج از شهرک به منظور تامین مایحتاج خود نخواهند داشت. از نظر دسترسی نیز شهرک مرواریدشهر مابین بزرگراه های شهید خرازی (همت) و شهید همدانی (حکیم) واقع شده است و به تمامی شاهراه های اصلی شهری و بین شهری دسترسی آسان و سریع دارد. تنوع تیپ و متراژ واحدها را می توان از دیگر امکانات و مزایای شهرک مرواریدشهر دانست، به گونه ای که با هر سلیقه و بودجه ای می توان در میان برج های شهرک مرواریدشهر واحد مورد نیاز را پیدا کرده و براساس نظام پرداخت تعاونی های سازنده از امکان پیش خرید اقساطی آپارتمان در منطقه 22 برخوردار شد.

در پایان باید گفت؛ منطقه 22 تهران به راستی یکی از بهترین موقعیت ها جهت سرمایه گذاری و سکونت در شهر تهران محسوب می گردد. منطقه ای که به دلیل آب و هوای مطلوبش، شهرک های مدرن و مجهزی را در خود جای داده است که هر کدام به نوبه خود می توانند برای سرمایه گذاران گنجینه ای جهت سرمایه گذاری ملکی و مامنی مطمئن برای مصرف کنندگان و متقاضیان خرید مسکن باشند. خریدارانی که با یک برنامه ریزی 2 تا 5 ساله می توانند با پیش پرداختی به مراتب کمتر از قیمت واقعی یک آپارتمان در تهران، شانس آن را داشته باشند که برج نشینی در پایتخت را تجربه کرده و رویای خانه دار شدنشان را با یک مشاوره ی صحیح و برنامه ریزی اقتصادی در کوتاه مدت محقق نمایند.

نگارنده؛ بزرگمهر کیانی