اگر به تازگی از منطقه 22 عبور کرده باشید، بدون شک تعداد زیاد برج های این منطقه، به ویژه مجتمع های تجاری که در جای جای این بخش از شهر در حال ساخت هستند، برایتان جالب توجه بوده است. قطعا وجود این تعداد مجتمع تجاری این سوال را در ذهن اکثر مراجعین به این منطقه ایجاد نموده است که آیا منطقه 22 گنجایش این حجم از مجتمع های تجاری – اداری مخصوصا در اطراف دریاچه را دارا می باشد؟

از آنجاییکه منطقه 22 تعداد بیشماری از برج های مسکونی را در خود جای داده است و هریک از این برج ها متشکل از  200 الی 300 واحد بوده و در برگیرنده جمعیت زیادی می باشند، لذا بدون شک این منطقه نیاز به حجم انبوهی از واحدهای تجاری نیز دارد. اما حتی با در نظر گرفتن جمعیت زیاد ساکن در برج های مسکونی در منطقه 22، باز هم زمانیکه پروژه های در حال ساخت تجاری به بهره برداری رسیده و به مجتمع های فعال موجود، افزوده شوند، منطقه با حجم قابل توجهی واحد تجاری مواجه خواهد بود که ظاهرا بسیار بیشتر از نیاز منطقه بوده و این سوال به ذهن متبادر می گردد که چه سیاستی، ساخت این تعداد مجموعه تجاری را توجیه نموده است؟

در پاسخ به سوال فوق شاید بتوان گفت؛ از آنجاییکه در برنامه ریزی های کلان شهری، منطقه 22 بعنوان قطب گردشگری تهران در نظر گرفته شده است، لذا در آینده ای نزدیک این منطقه، مقصد بسیاری از گردشگران درون شهری، برون شهری و مسافران خواهد بود که در نتیجه طبیعی است تمرکز تمامی مراکز عمده خرید در تهران، در این منطقه باشد. مضاف بر اینکه هر یک از پروژه های تجاری در حال ساخت در منطقه 22، کاربری خاص خود را دارند که همین امر موجب می گردد تا کوچکترین تلاقی با یکدیگر نداشته باشند.

در ادامه چند مرکز خرید واقع در منطقه 22 معرفی و کاربری آنها شرح داده شده است:

ایران مال

این مرکز که دارای زیر بنای تجاری به وسعت 2.200.000 مترمربع می باشد. بزرگترین و لوکس ترین بازار تجاری ایران بوده و در سطح جهانی از بسیاری جهات، رتبه ای بالاتر از سایر مجموعه های تجاری بزرگ دنیا نظیر دبی مال را به خود اختصاص داده است.

مجموعه ایران مال دارای امکانات منحصر بفردی نظیر؛ تالار برلیان و بلور، باغ ایرانی (برگرفته از باغ ماهان کرمان)، گالری خودرو، دریاچه و آبنما، هتل 5 ستاره بین المللی، آمفی تئاتر، سالن پذیرایی (با گنجایش 1500 نفر)، فودکورت و مرکز تفریحات خانوادگی است.

رزمال

پروژه رزمال با 200 هزار متر مربع زیربنا، در 25 طبقه و در قالب دو برج 14و 15 طبقه و با چشم اندازی بی نظیر به دریاچه چیتگر در حال ساخت می باشد. برای این مرکز کاربردهای متنوعی نظیر؛ کاربردهای تجاری، اداری، فرهنگی، تفریحی و ورزشی تعریف شده است.

مرکز خرید این مجموعه در 6 طبقه و شامل 393 واحد تجاری بوده و مرکز تفریحات و سرگرمی رزمال نیز با زیربنای تقریبی 13هزار متر مربع در طبقه پنجم این مجموعه احداث گردیده است.

برای طبقه همکف در مجموعه رزمال، هایپر مارکتی با مساحت 5200 متر مربع در نظر گرفته شده است.

تهران مال

تهران مال بزرگترین شعبه هایپر استار پایتخت می باشد که توسط شرکت هلدینگ مالزیایی در حال ساخت است.

برج تجارت لکسون

برج تجارت لکسون با طراحی منحصر بفرد مهندس فرزاد دلیری در ضلع شرقی دریاچه چیتگر در حال ساخت می باشد. این پروژه اولین مجموعه ی دارای واحد های اداری – اقامتی (Home Office) در ایران است.

در پروژه تجارت لکسون، سه طبقه نخست به واحدهای تجاری اختصاص یافته و مقرر شده است این بخش، بورس لوازم عروس و داماد باشد. طبقات 4، 5 و 6 این مرکز نیز به منظور ارائه خدمات هتلینگ شبانه روزی برای واحدهای اداری – اقامتی در نظر گرفته شده است.

همچنین طبقات 7 تا 23 برج تجارت لکسون را واحدهای اداری تشکیل خواهند داد که این واحد ها نیز برای دو منظور تعریف شده اند؛ واحدهای صرفا اداری (Just Office) و واحدهای اداری – اقامتی (Home Office). در واحد های اداری – اقامتی افراد می توانند علاوه بر پرداختن به کسب و کار و حرفه خود، از خدمات شبانه روزی طبقات هتلینگ بهره مند گشته و از واحدشان به عنوان محل اقامت موقت خود یا میهمانان خارجی استفاده نمایند.

مجتمع تجاری اداری آرتمیس

مجتمع آرتمیس که ظاهری شبیه به یک کشتی دارد در ضلع شمالی دریاچه چیتگر واقع شده است. برای بدنه این کشتی و هشت طبقه منفی آن، کاربری تجاری تعریف شده است و شش برج بلند روی آنها به واحد های اداری اختصاص خواهند یافت. برای هر یک از برج های مجتمع آرتمیس بورس جداگانه ای نظیر؛ بورس طلا، پوشاک و لوازم صوتی و تصویری در نظر گرفته شده است.

استخری که در طبقات بالایی یکی از برج های اداری و با دید فوق العاده ای از دریاچه ساخته خواهد شد، یکی از چندین مورد امکانات منحصر بفرد این مجموعه می باشد.

همچنین در مجتمع آرتمیس بالای برج های اداری، باند فرود هلی کوپتر برای میهمانان خاص و شخصیت ها در نظر گرفته شده است.

به جرات می توان گفت، پروژه آرتمیس یا همان کشتی فرصت ها یکی از خاص ترین پروژه های منطقه 22 می باشد.

ملت 2 (لتمال کن)

برج تجاری – اداری ملت 2 یا همان بازار مادر، توسط بانک ملت، در حوالی میدان موج  و با دید زیبایی از دریاچه خلیج فارس در حال ساخت می باشد. ملت 2، بورس لوازم مادر و کودک خواهد بود و مقرر شده است در این مرکز، تمامی مایحتاج مادر و کودک از نوزادی تا 13 سالگی گردآوری و به مشتریان ارائه گردد.

موارد فوق الذکر تنها بخشی از مجموعه های تجاری – اداری در حال ساخت در منطقه 22 هستند و این در حالیست که در این مطلب به مجموعه های بهره برداری شده در این منطقه نظیر طوبی، مالمون، باران و آفتاب اشاره ای نشده است.

بدون شک آینده رو به رشد و حجم گسترده تغییرات در این منطقه از پایتخت، بزودی همگان را شگفت زده خواهد کرد.

نگارنده؛ بزرگمهر کیانی