تعاونی توسعه ابنیه همت یکی از قدیمی ترین و معتبرترین تعاونی های سازنده در منطقه 22 است. شاید صفت قدیمی ترین برای یک تعاونی به واسطه ی حضور طولانی مدتش براحتی قابل وصول باشد اما اعتبار چیزی نیست که با سالیان سال حضور صرف در هر منطقه ای بدست بیاید. مطمئن باشید یکی از سرسخت ترین و منتقدترین کارشناسان املاک در محدوده ی چیتگر و منطقه 22 بنده ی کمترین، بزرگمهر کیانی هستم. این جمله ی آخر نه برای خودستایی، بلکه به این دلیل است که اطمینان حاصل کنید اگر لقب یکی از معتبرترین تعاونی های سازنده را به تعاونی ابنیه همت می دهم، قطعا سزاوار چنین لقبی بوده و هست. گواه این مدعا نیز پروژه هایی است که طی سالیان اخیر به ثمر رسیده اند و هر یک به تنهایی از بهترین و ارزشمندترین برج های منطقه 22 به شمار می روند. پروژه هایی چون برج مسکونی فرزانگان، برج مسکونی آسمان آبی و پروژه های در حال ساخت معتبری چون پروژه تجارت لکسون، پروژه مسکونی البرز، پروژه مسکونی الوند و پروژه موردنظر این مقاله ؛ پروژه تجاری – مسکونی زاگرس واقع در ضلع شرقی دریاچه شهدای خلیج فارس.

یکی از بهترین پروژه های تعاونی ابنیه همت از نظر موقعیت مکانی البته پس از برج تجارت لکسون. در برخی از سایت های املاک دیدم به اشتباه از پروژه زاگرس به عنوان لکسون 2 یاد کرده اند که این اشتباه البته ظلمی است دوچندان به پروژه نوپای زاگرس. چرا که به اعتقاد نگارنده، زاگرس به تنهایی پتانسیل و استعداد پدیده شدن را دارد و برای چنین پدیده ای که در شروع راه است، درخور نیست که نامش زیر سایه ی نام پروژه ای باشد که در انتهای کار است. هرچند که سازنده هر دو پروژه یکی است اما هر پروژه به تنهایی برای خود دارای هویتی است که با آن شناخته می شود و ارزش می گیرد. بنابراین بر ما مشاوران و صنف املاک در منطقه 22 تهران واجب است که نام این پروژه را که بخش مهمی از هویت آن می باشد، به درستی پاس بداریم و دین خود را به پروژه هایی که روزی مان در گرو بودن شان است، ادا کنیم.

پروژه زاگرس در سال 1399 پذیره نویسی کرد و خیلی زود ظرفیت نام نویسی اولیه تکمیل شد اما، پروژه زاگرس نیز با تمام اعتبار و کاربلدی سازندگانش دچار دست اندازی شد و چند ماهی طول کشید که آن را رد کند که البته خطر آن برای هر پروژه ی در مرحله پذیره نویسی وجود دارد. جالب اینکه هرچه اعتبار و آوازه ی یک سازنده بیشتر باشد، دست انداز سخت تر و بزرگ تری پیش رو دارد. و اما آن دست انداز چه بود؟

به لطف برج سازی و ساخت و ساز در منطقه 22 و اطراف دریاچه چیتگر طی نزدیک به یک دهه ی گذشته، دفاتر املاک زیادی در شهرک گلستان وجود دارد که در هر دفتر به صورت میانگین بین 5 تا 10 نفر مشغول به کار هستند. با در نظر گرفتن دپارتمان هایی که در منطقه 22 وجود دارد به این نتیجه می رسیم که تعداد نفراتی که به صورت مستقیم یا باواسطه درگیر کار املاک هستند عدد قابل توجهی می باشد. حال تصور کنید تمامی این افراد گذشته و کارنامه ی تعاونی هایی مثل ابنیه همت را می دانند و دیده اند که امتیاز یک واحد از پروژه های این تعاونی وقتی پذیره نویسی به پایان برسد تا چه حدی امکان رشد و افزایش دارد. حالا می توانید حدس بزنید چطور تمامی واحدهای پروژه زاگرس در عرض چند ساعت به پایان رسید و ظرفیت ثبت نام تکمیل شد. بله… بیشتر ثبت نام کنندگان املاکی ها یا سرمایه گذارانی بودند که به امید فروش امتیازشان ثبت نام کردند.

در پرانتز نکته ای را باید یادآور شوم و آن اینکه قیمت و ارزش امتیاز پروژه ها در بازار پیش فروش منطقه 22 را شخص یا اشخاص خاصی تعیین نمی کنند بلکه مثل هر بازاری، ارزش واقعی را نسبت عرضه و تقاضا مشخص می کند. یک نسبت الاکلنگی و کاملا منطقی. هر زمان عرضه بالا باشد، تقاضا پایین می آید و قیمت ها افت می کند و بالعکس هر زمان تقاضا بالا باشد، عرضه پایین می آید و قیمت ها بالا می رود.

برگردیم به پروژه زاگرس که دلال ها و سرمایه گذاران، اکثر واحدها را ثبت نام کردند و پس از گذشت چند روز تمام آنها که به امید سود و قیمت امتیاز بالا ثبت نام کرده بودند، فروشنده شدند و آگهی سایت دیوار پر شد از فروشنده های پروژه زاگرس. چه اتفاقی باید می افتاد؟ عرضه به شدت بالا رفت و در نتیجه قیمت امتیاز زاگرس سیر نزولی گرفت تا جایی که فروشندگان حاضر شدند تا 150 میلیون تومان زیر واریزی بفروشند … این یعنی 150 میلیون از ثبت نام اولیه را حاضر شدند ضرر بدهند و از پروژه کنار بکشند چرا که اگر نمی فروختند می بایستی اقساط زمین و تراکم را ماه به ماه پرداخت می کردند. این نسبت ویران کننده ی عرضه و تقاضا به همراه شرایط رکودی که بر کل بازار املاک حاکم شد، باعث شد پروژه زاگرس برای چندین ماه رکود شدید را تجربه کند. زمانی چند ماهه نیاز بود تا سیل فروشندگان زاگرس بتوانند با نازل ترین قیمت و زیر واریزی، امتیازهای خود را بفروشند و هم اکنون که پروژه از دست دلال ها خارج شده است و مصرف کنندگان واقعی وارد پروژه شدند، پروژه زاگرس در حال رسیدن به قیمت واقعی خود می باشد. دیگر از آن خیل فروشندگان خبری نیست و امتیاز پروژه مثبت شده است. بالاخره پروانه از پیله درآمد وفرصت پرواز را بدست آورده است.

پروژه زاگرس در سال 1400 همچنان اوج می گیرد و به قیمت امتیازش افزوده می شود و یکی از پیشنهادهای ویژه نگارنده به خریدارانی است که به دنبال خرید امتیاز از یک پروژه اصیل هستند. با امید به اینکه تعاونی ها در زمان پذیره نویسی چاره ای بیاندیشند برای توزیع عادلانه و رسیدن حق به حق دار بدون واسطه و دلال هایی که جز به جیب خود فکر نمی کنند و عدم کنترل شان، پروژه ی خوبی چون زاگرس را حتی، دچار دست اندازی چند ماهه می کند.

نگارنده؛ بزرگمهر کیانی